2014-03-09, 16:29
Bannlyst
En bomb är väl uteslutet? Är väl omöjligt idag att få med sig en bomb ombord på dagens plan. All säkerhet och så.
Citera
2014-03-09, 16:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nej , det känns lite skumt ,känns som dom döljer nått.

Det kanske dom gör för att inte i onödan göda ryktesfloran ytterligare?

Planet har vänt... eller inte
Man har hittat troliga vrakdelar... eller inte
Det föll i bitar på marschhöjd... eller inte

Etc etc
Citera
2014-03-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
En bomb är väl uteslutet? Är väl omöjligt idag att få med sig en bomb ombord på dagens plan. All säkerhet och så.

Beror hur man fraktar ombord den , behöver inte va att man har den i skon , man kan ju ha det gömt någonstans , typ i färgpatroner eller nått sådant där, man kanske inte tänker på det om mna scanar en väska och man ser en låda som det står färgpatroner på , går ju säkert smuggla med på nå sätt.
Citera
2014-03-09, 16:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsEinar
Det borde vara föga troligt med tanke på att dessa plan har back-up system som är helt obereoende av dom primära

Jag vet inte hur designen ser ut på dom här planen då, om man tex fortfarande kan använda radio och annat i fall cockpit skulle ha slitits lös från flygplanskroppen

Det verkar ju som sagt som det mest rimliga just nu, att planet har gått i bitar på ett eller annat sätt

Varför skulle flygplan designas så att man från en bortsliten cockpit skulle kunna kommunicera? Det är nog att driva tesen om back-up system en smula långt
Citera
2014-03-09, 16:32
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
Det största frågetecknet och mysteriet enligt mig är varför VARFÖR har inte planet skickat ut en ända nödsignal eller fått något slags anrop från piloten (sekunder efter vad som nu inträffat)

Ni som tror på terrorattentat eller kapning, kan ni förklara varför inte piloten (som kan inom några sekunder LARMA och ANROPA att något är pågång), inte gjort detta?

Det finns givetvis frågetecken att räta ut vid denna teori. Men det finns det i övriga teorier också.

Säkerheten är usel ombord på många bolags flygplan. Några bolag tog hoten om fler attentat efter 9/11 på allvar och har vidtagit rejäla åtgärder. Men fortfarande kan man som resenär bevittna horribla saker ombord.

Jag har varit på flighter där Självaste Piloten traskat runt bland passagerarna helt avslappnat som om det vore ett mingelparty. Dörrar som varit helt eller delvis öppna har jag också bevittnat åtskilliga gånger. Flygvärdinnor har sprungit med dryck och diverse tilltugg till cockpit under flighter. Dörrarna helt öppna under tiden, trots att det funnits resenärer alldeles intill cockpit. T. ex mig själv.

Reglerna som skulle ses över efter 9/11 har förslappats å det grövsta. Det görs tester runt om i världen, men då på flygplatser. Resultaten är skrämmande. Flera allvarliga säkerhetsluckor hittas återkommande.

Strax efter 9/11 fick man plastbestick. Även i business-class. Detta höll på ett tag. Numera är det metallbestick men med böjda handtag som är lite svårare att använda som vapen, som gäller.

Vid boarding har jag funnit vid flera tillfällen resenärer som kommit i sista sekunden men enorma väskor som de inte hunnit checka in. Crew har då öppnat lastutrymmet i planet och slängt in dessa "allways late" resenärers bagage precis under boarding pågår. Lastluckan vid planets sida har då stått öppen utan bevakning under flera minuter. Nu kan man ju tro att där flygplanet står "parkerat" är en säker zon. Men icke.

Vi incheckingen på flera större internationella flygplaster går det fortfarande att muta personalen. Vad som sker bakom kulisserna på flygplatser, kan man bara spekulera i.

Men att tro på en terror-säker flight är naiv.

Att överrumpla cockpit påstår jag är relativt enkelt.
Citera
2014-03-09, 16:36
Medlem
Bjornserkrs avatar
Jag kan absolut ingenting om sådant här, men jag måste ändå fråga för om svaret är "ja" är det rätt relevant:

Kan piloten/andrepiloten eller annan personal ombord stänga av all kontakt med omvärlden och göra så att flygplanet inte syns på radar?
Citera
2014-03-09, 16:37
Medlem
Zynas avatar
Det motsägelsefulla i hela kråksången som jag ser det:

Om planet bryts sönder på hög höjd borde det finnas mängder med prylar flytandes i vattnet om än utspridda över ett stort område då dessa prylar seglar ner med i sammhanget låg fart, men man har knappt hittat ett smack på över 30 timmar.

Just avsaknaden av prylar tycker jag tyder på att kärran varit mer eller mindre intakt vid nedslaget och smulats sönder och därefter sjunkit, om det dessutom stämmer att man haft kort radiokontakt med ett framförvarande flygplan på väg till Narita ( http://www.nst.com.my/nation/general/font-color-red-missing-mh370-font-pilot-i-established-contact-with-plane-1.503464#ixzz2vQyqusET ) så, tja.. Det faktum att piloten i länken ovan vill vara anonym kan väl dock tala för att det är en bluff.
Citera
2014-03-09, 16:38
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornserkr
Jag kan absolut ingenting om sådant här, men jag måste ändå fråga för om svaret är "ja" är det rätt relevant:

Kan piloten/andrepiloten eller annan personal ombord stänga av all kontakt med omvärlden och göra så att flygplanet inte syns på radar?
En radar kan du aldrig bli osynlig ifrån. Om du nu inte åker runt i ett "Stealth"-flygplan. Men de är väl egentligen inte heller helt 100% osynliga.
Där handlar det ju om radarvågor som studsar mot ett föremål, och flygplanet finns ju som sagt där även om transpondern är avslagen.
Citera
2014-03-09, 16:39
Medlem
Zynas avatar
Citat:

Nej, trafikflygplan har ingen stealthteknologi.
Citera
2014-03-09, 16:40
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Nej, det finns ingen chans att helt plötsligt göra en vanlig 777 till ett stealth-flygplan Det besättningen kan göra är att stänga av transponder vilket inte gör flygplanet osynligt för primärradar
Citera
2014-03-09, 16:42
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, det finns ingen chans att helt plötsligt göra en vanlig 777 till ett stealth-flygplan Det besättningen kan göra är att stänga av transponder vilket inte gör flygplanet osynligt för primärradar

Värt att påpeka är att det däremot räcker med att stänga av transpondern för att försvinna från flightradar24.
Citera
2014-03-09, 16:44
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Värt att påpeka är att det däremot räcker med att stänga av transpondern för att försvinna från flightradar24.

Ja, och från all sekundärradar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in