Citat:
Ursprungligen postat av
idkfa
Det största frågetecknet och mysteriet enligt mig är varför VARFÖR har inte planet skickat ut en ända nödsignal eller fått något slags anrop från piloten (sekunder efter vad som nu inträffat)
Ni som tror på terrorattentat eller kapning, kan ni förklara varför inte piloten (som kan inom några sekunder LARMA och ANROPA att något är pågång), inte gjort detta?
Det finns givetvis frågetecken att räta ut vid denna teori. Men det finns det i övriga teorier också.
Säkerheten är usel ombord på många bolags flygplan. Några bolag tog hoten om fler attentat efter 9/11 på allvar och har vidtagit rejäla åtgärder. Men fortfarande kan man som resenär bevittna horribla saker ombord.
Jag har varit på flighter där Självaste Piloten traskat runt bland passagerarna helt avslappnat som om det vore ett mingelparty. Dörrar som varit helt eller delvis öppna har jag också bevittnat åtskilliga gånger. Flygvärdinnor har sprungit med dryck och diverse tilltugg till cockpit under flighter. Dörrarna helt öppna under tiden, trots att det funnits resenärer alldeles intill cockpit. T. ex mig själv.
Reglerna som skulle ses över efter 9/11 har förslappats å det grövsta. Det görs tester runt om i världen, men då på flygplatser. Resultaten är skrämmande. Flera allvarliga säkerhetsluckor hittas återkommande.
Strax efter 9/11 fick man plastbestick. Även i business-class. Detta höll på ett tag. Numera är det metallbestick men med böjda handtag som är lite svårare att använda som vapen, som gäller.
Vid boarding har jag funnit vid flera tillfällen resenärer som kommit i sista sekunden men enorma väskor som de inte hunnit checka in. Crew har då öppnat lastutrymmet i planet och slängt in dessa "allways late" resenärers bagage precis under boarding pågår. Lastluckan vid planets sida har då stått öppen utan bevakning under flera minuter. Nu kan man ju tro att där flygplanet står "parkerat" är en säker zon. Men icke.
Vi incheckingen på flera större internationella flygplaster går det fortfarande att muta personalen. Vad som sker bakom kulisserna på flygplatser, kan man bara spekulera i.
Men att tro på en terror-säker flight är naiv.
Att överrumpla cockpit påstår jag är relativt enkelt.