Citat:
Jag flyger mycket och jag har ett flertal gånger av misstag fått med mig vassa föremål (mindre saxar, spetsiga föremål, rakblad för rakning och en gång till och med en kniv...fast den hittade de på en flygplats i Sydostasien och jag skämdes!). Min erfarenhet är att det varierar oerhört mkt beroende på flygplats och beroende på dag. Har flera gånger retat mig på två kontrollanter på Arlanda som mer eller mindre snackat fram och tillbaka mer än att kollat skärmen. Finns naturligtvis ingen garanti för att man inte ska hitta grejer men att tro att det är 100% säkerhet är faktiskt helt absurt. Massor slinker igenom. Samma sak med vätskorna. Har varit med på att de analyserar var enda liten vätska (vanligt i USA), att de bara låter det åka igenom och att de beslagtar allt som på ml går över.
Vissa gånger kontrollerar de skorna in absurdum...andra platser är det bara att gå igenom. Vissa kör någon röntgen på personen och andra är det bara båge...och de är olika inställda. Vissa har maskiner som sniffar på en. Varianterna är många.
Ska jag vara ärlig så tror jag att jag kommer undan med mycket med tanke på att jag inte ser ut som en typisk terrorist och att det är där problemet ligger mer än det tekniska. Mänskliga faktorn är det som gör det sårbart. Vissa personer kollar för noga och andra drabbas av en positiv fördom sin innebär en säkerhetsrisk.
Vissa gånger kontrollerar de skorna in absurdum...andra platser är det bara att gå igenom. Vissa kör någon röntgen på personen och andra är det bara båge...och de är olika inställda. Vissa har maskiner som sniffar på en. Varianterna är många.
Ska jag vara ärlig så tror jag att jag kommer undan med mycket med tanke på att jag inte ser ut som en typisk terrorist och att det är där problemet ligger mer än det tekniska. Mänskliga faktorn är det som gör det sårbart. Vissa personer kollar för noga och andra drabbas av en positiv fördom sin innebär en säkerhetsrisk.
Har råkat ut för exakt samma sak. Arlanda hittade inte det jag glömt i väskan. I stället skrek de "kniv, kniv" vid transit på flygplats i sydostasien. Arlandas väskröntgen suger, för att sammanfatta.