2014-03-09, 19:16
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unawatuna
Jag flyger mycket och jag har ett flertal gånger av misstag fått med mig vassa föremål (mindre saxar, spetsiga föremål, rakblad för rakning och en gång till och med en kniv...fast den hittade de på en flygplats i Sydostasien och jag skämdes!). Min erfarenhet är att det varierar oerhört mkt beroende på flygplats och beroende på dag. Har flera gånger retat mig på två kontrollanter på Arlanda som mer eller mindre snackat fram och tillbaka mer än att kollat skärmen. Finns naturligtvis ingen garanti för att man inte ska hitta grejer men att tro att det är 100% säkerhet är faktiskt helt absurt. Massor slinker igenom. Samma sak med vätskorna. Har varit med på att de analyserar var enda liten vätska (vanligt i USA), att de bara låter det åka igenom och att de beslagtar allt som på ml går över.

Vissa gånger kontrollerar de skorna in absurdum...andra platser är det bara att gå igenom. Vissa kör någon röntgen på personen och andra är det bara båge...och de är olika inställda. Vissa har maskiner som sniffar på en. Varianterna är många.

Ska jag vara ärlig så tror jag att jag kommer undan med mycket med tanke på att jag inte ser ut som en typisk terrorist och att det är där problemet ligger mer än det tekniska. Mänskliga faktorn är det som gör det sårbart. Vissa personer kollar för noga och andra drabbas av en positiv fördom sin innebär en säkerhetsrisk.

Har råkat ut för exakt samma sak. Arlanda hittade inte det jag glömt i väskan. I stället skrek de "kniv, kniv" vid transit på flygplats i sydostasien. Arlandas väskröntgen suger, för att sammanfatta.
Citera
2014-03-09, 19:20
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
Fartyg är på väg till den så kallade "flygplansdörren"

Tror dom har ca 4 timmar kvar till platsen där den ligger och flyter.

Urusel bild var det och det enda jag kan associera till är luckan till nödutgångarna över vingen. Liten lucka med ett fönster mitt i. Ska bli spännande att se vad de kommer fram till
Citera
Bannlyst
Kan det ha blivit nedskjutet av USA och att det nu tystas ner? Inte helt omöjligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
1. Hur ska dom ta sig in i Cockpit?
2. Varför har ingen larmat?
3. Har dom endast snören och dylikt skulle dom bli överbemannad av 220 persone.
4. Ponera att dom nu gjort det, varför skulle planet bara sluta sända signal på 10,000 meters höjd?
5. Ska dom ta med sig rep till över 200 passagerare?

6. Forget about it.

1. Det är väl bara att sparka in dörren eller något. Inte vet jag, jag har aldrig kapat ett flygplan med hjälp av rep.
2. De överrumplas och hinner inte larma innan de är bundna.
3. De kanske skriker att dem har ett vapen eller något liknande?
4. För att de styr det ner i havet. Inte vet väl jag. Om jag eller någon annan hade haft svar på det hade hela det här fallet varit över.
5. 200/4 = 50. De kan enkelt få med sig 50 rep var om de packeterar repen smart.

Som sagt, detta låter väldigt osannolikt, men det är inte omöjligt.
Citera
2014-03-09, 19:21
Medlem
mounzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Jag har en teori.

Rep och snören syns inte i metalldetektorer och om man har ett sådant med sig genom säkerhetskontrollen är det väldigt lätt att komma igenom med dessa föremål.

Kaparna kan ha bundit fast piloterna och passagerarna, och därför helt ostört kunnat ta kontroll över planet. De kan även ha använt snörena till att strypa och hotas.

Detta låter sjukt men rep vore ju det enklaste vapnet att ta med sig?

Man kan ta med sig en hel massa olika typer av vapen ombord på flygplan. Man kan ta sig in i cockpit.
Men i och med att planet slutade sända signal på hög höjd så anser folk att i just detta fall är någon typ av explosion däruppe i skyn är mer sannolik än en kapning.
Citera
2014-03-09, 19:21
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaudiaCardinale
Kan det ha blivit nedskjutet av USA och att det nu tystas ner? Inte helt omöjligt.

Du menar att det nu skulle stå 1-2 i matchen USSR-USA?
Låter långsökt men märkliga ting händer ju ibland
Citera
2014-03-09, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mounz
Man kan ta med sig en hel massa olika typer av vapen ombord på flygplan. Man kan ta sig in i cockpit.
Men i och med att planet slutade sända signal på hög höjd så anser folk att i just detta fall är någon typ av explosion däruppe i skyn är mer sannolik än en kapning.

Det blir intressant att se hur detta slutar. Tror ni vi någonsin kommer få ett svar? Förmodligen har ingen överlevt och ingen kan berätta vad som hände.
Citera
2014-03-09, 19:22
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
1. Det är väl bara att sparka in dörren eller något. Inte vet jag, jag har aldrig kapat ett flygplan med hjälp av rep.
4. För att de styr det ner i havet. Inte vet väl jag. Om jag eller någon annan hade haft svar på det hade hela det här fallet varit över.
5. 200/4 = 50. De kan enkelt få med sig 50 rep var om de packeterar repen smart.

Då till huvudfrågan: Varför genomföra ett terrordåd utan att ta på sig ansvaret ? Terrorister vill stolt visa för världen hur farliga de är och vad de åstadkommit.
Citera
2014-03-09, 19:23
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Kanske inte omöjligt men löjligt osannolikt, det tror jag kanske du själv kan hålla med om? Eller är det scouterna som för första gången genomfört en kapning? Kumbaya

Nej, det går inte att sparka in dörren, det var länge sen
Citera
2014-03-09, 19:24
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det blir intressant att se hur detta slutar. Tror ni vi någonsin kommer få ett svar? Förmodligen har ingen överlevt och ingen kan berätta vad som hände.

Ja, jag tror vi får svar. Hittar de CVR och FDR så behövs inga överlevande. Och det finns inga
Citera
2014-03-09, 19:26
Medlem
PandorasAsks avatar
Om det sker en explotion ombord så splittras väl flygplanskroppen i flera delar som faller ner över ett större område än om flygplanet störtar ner mot ytan och bryts sönder där. Man tycker att det skulle hittas flera flytande delar på havsytan om flygplanet bröts sönder i luften, eller har jag fel?
Vad händer om fönstret/rutan på cockpit går sönder, tex ett objekt från rymden faller ner på det, blir piloterna genast medvetslösa? Vad händer sen, blåses dörren upp till kabinen och planet går sönder "i tusen bitar"?
Citera
2014-03-09, 19:26
Medlem
felixthecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Urusel bild var det och det enda jag kan associera till är luckan till nödutgångarna över vingen. Liten lucka med ett fönster mitt i. Ska bli spännande att se vad de kommer fram till

känns mer och mer som att dom gjort en nödlandning i vattnet i mörker
och sedan sjunkit med alla passagerare kvar i planet
därav så lite vrak delar hittade. eller så letar dom på helt fel ställen.

tror inte på explosion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in