2014-03-09, 19:08
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Om jag får vara en smula kritisk är det rätt avsevärd skillnad på ett hål på 1.5 meter (tror de flesta tolkar det som diameter, längd el liknande) och ett hål på 5 square feet
Oj, ja det blev lite fel med konverteringen från square och feet och yadda yadda.

Citat:
Ursprungligen postat av Axiom !!!
Om det nu skulle vara så att en militärkärra befunnit sig på fel plats så är det nog inte det första man skulle gå ut med.
Jo det vore det.
Det är lätt att börja tro att de skulle mörka det, men vad skulle de vinna på att göra det?
Inget.
En olycka är en olycka, och militären skulle erkänna det och gå ut med det.

Vad skulle de kunna förlora på att mörka det?
Mycket. Och utredningen skulle troligtvis visa att de försökte mörka det.
Citera
2014-03-09, 19:09
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Jag har en teori.

Rep och snören syns inte i metalldetektorer och om man har ett sådant med sig genom säkerhetskontrollen är det väldigt lätt att komma igenom med dessa föremål.

Kaparna kan ha bundit fast piloterna och passagerarna, och därför helt ostört kunnat ta kontroll över planet. De kan även ha använt snörena till att strypa och hotas.

Detta låter sjukt men rep vore ju det enklaste vapnet att ta med sig?

Du har rätt, det låter helt sjukt så vänligen upphör med dravlet. Hur tog sig dina ombordsmugglade snören in i cockpit och fick planet att krascha?
Citera
2014-03-09, 19:10
Medlem
Citat:
Jag har en teori.

Rep och snören syns inte i metalldetektorer och om man har ett sådant med sig genom säkerhetskontrollen är det väldigt lätt att komma igenom med dessa föremål.

Kaparna kan ha bundit fast piloterna och passagerarna, och därför helt ostört kunnat ta kontroll över planet. De kan även ha använt snörena till att strypa och hotas.

1. Hur ska dom ta sig in i Cockpit?
2. Varför har ingen larmat?
3. Har dom endast snören och dylikt skulle dom bli överbemannad av 220 persone.
4. Ponera att dom nu gjort det, varför skulle planet bara sluta sända signal på 10,000 meters höjd?
5. Ska dom ta med sig rep till över 200 passagerare?

6. Forget about it.
Citera
2014-03-09, 19:11
Medlem
Citat:
Jag har en teori.

Inte kan man hota till sig kontrollen över ett helt flygplan med ett rep? Nej den där teorin ger jag inte mycket för. :-)
Citera
Medlem
Angående jetbränsle. Jet A1 som flyget använder är i princip nästan samma sak som diesel fast med olika additiv (bränsletillsatser)för att fungera under flygets speciella förhållanden med kyla osv.

Så egentligen är bränslet närbesläktat med vanlig lätt dieselolja jämfört med fotogen från vilket det faktiskt skiljer sig mycket trots det vardagliga namnet flygfotogen i folkmun. Så visst blir det en oljefläck av det även om det också dunstar relativt fort jämfört med tyngre oljor.

Det går faktiskt bra att köra en dieselmotor på Jet A1 och det finns en bilmotor som konverterats för flygbruk som är gjord för att köras på Jet A1. I princip är det VAG tdi dieselmotorer som flygkonverterats.

Som andra skrivit i tråden, om något brister i flygkroppen ledande till plötslig och våldsam dekompression på FL350 (35000 fot) är man oftast mycket illa ute. Antingen beroende på en bomb eller helt enkelt att något struktuellt gått sönder av annat skäl så kan då planet brytas sönder helt mycket fort och då förlora alla kommunikationsmöjligheter och man störtar utom kontroll.

Däremot dekompression av typen ett fönster går sönder eller en ventil fallerar klarar planen som regel av bara man hinner ned på lägre höjd i tid efteråt.

En mindre bomb placerad exvis på en toalett räcker om det vill sig illa och den behöver inte leda till att planets tankar sprängs i luften alls så att det syns på sattelitövervakning.

Ett katastrofalt strukturbrott kanske beroende på någon kvarvarande missad defekt efter den skadade vingen som tidigare reparerats skulle också leda till total kontrollförlust och i det läget med troligen ett våldsamt okontrollerbart spinnande flygplan är det inte omöjligt med ett totalt elbortfall när motorer stannar. Visst det finns reservsystem men det är inte säkert att man hinner eller förmår koppla om till det om nu inte reservsystemen slagits ut.

Allt kan hända här från att kunna landa lyckligt som en 737 cab som det kända fallet med Aloha med stor del av taket borta, till att planet fullständigt slits i stycken och desintegrerar helt i luften.
Citera
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleVarg
På Aftonbladet står det att de har sett ett mystiskt föremål som tros vara flygplansdörren.
Jag gissar på att planet sprängdes i luften
Pray for MH370

AB är inte snabbast på uppdateringar. Finns inga bekräftade uppgifter om vrakdelarna ännu. Flera källor dementerar att resterna som observerats ska tillhöra planet.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Oj, ja det blev lite fel med konverteringen från square och feet och yadda yadda.

Jo det vore det.
Det är lätt att börja tro att de skulle mörka det, men vad skulle de vinna på att göra det?
Inget.
En olycka är en olycka, och militären skulle erkänna det och gå ut med det.

Vad skulle de kunna förlora på att mörka det?
Mycket. Och utredningen skulle troligtvis visa att de försökte mörka det.

Det var inte min mening med att hugga på dig Jag blev själv förvånad när jag kollade runt över att de flesta dekompressionsincidenter inträffat på så pass låg höjd. Och 5 sq feet är faktiskt mindre än 0.5 kvm
Senast redigerad av DreamTwister 2014-03-09 kl. 19:15.
Citera
2014-03-09, 19:12
Medlem
Tommy-Nilssons avatar
Citat:
Jag har en teori.

Det stämmer, det är så enkelt att ta med sig att det är det allra vanligaste vapnet vid kapningar
Citera
2014-03-09, 19:12
Medlem
uploadade den mystiska bilden på branden på mirror om twittertomten får för sig att ta ner skiten eller nått:

http://i.imgur.com/dt1Egy4.jpg

Kan ju som tidigare sagt vara vad som helst, skogsbrand, slash and burn-operation, etc.
Citera
2014-03-09, 19:14
Medlem
Fartyg är på väg till den så kallade "flygplansdörren"

Tror dom har ca 4 timmar kvar till platsen där den ligger och flyter.
Citera
2014-03-09, 19:14
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Jag har en teori.

Förutom att hela teorin är minst sagt osannolik så är min spontana tanke att det vore jävligt onödigt att spänna fast alla passagerare och piloterna. Det enda kaparna skulle behöva göra är att ta sig in cockpit, slänga ut piloterna, och sedan låsa dörren. Då kan inte en jävel ta sig in i cockpit och störa kaparna. Så varför spendera flera timmar och använda hundratals meter med rep för att spänna fast samtliga ombord?

Fast.. okej, om kaparna sprängde bort dörren så kan de inte låsa den igen. Det är sant..
Men poängen med repen var ju att man skulle komma genom säkerhetskontrollen så då har man nog inte sprängmedel med sig. Så vi utgår från att dörren är fortsatt låsbar.
Senast redigerad av Anon2 2014-03-09 kl. 19:18.
Citera
2014-03-09, 19:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommy-Nilsson
Det stämmer, det är så enkelt att ta med sig att det är det allra vanligaste vapnet vid kapningar

Tandpetare, glöm inte tandpetare. Och tandtråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in