2014-03-09, 18:29
Medlem
silbersky007s avatar
stulna pass förekommer som stulna falska id / körkort
Citera
2014-03-09, 18:30
Medlem
Varför var usa så snabbt på plats med med folk
vad vet dom ? hmm
Citera
2014-03-09, 18:32
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
vad vet dom ? hmm

Att ett flygplan tillverkat i USA havererat? De brukar skicka representanter då
Citera
2014-03-09, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Nej, det bygger på fakta. Jag har själv försökt ta med mig föremål av spetsig, vass karaktär på ett plan och det sket sig rejält kan jag säga. Det går inte.

Jag flyger mycket och jag har ett flertal gånger av misstag fått med mig vassa föremål (mindre saxar, spetsiga föremål, rakblad för rakning och en gång till och med en kniv...fast den hittade de på en flygplats i Sydostasien och jag skämdes!). Min erfarenhet är att det varierar oerhört mkt beroende på flygplats och beroende på dag. Har flera gånger retat mig på två kontrollanter på Arlanda som mer eller mindre snackat fram och tillbaka mer än att kollat skärmen. Finns naturligtvis ingen garanti för att man inte ska hitta grejer men att tro att det är 100% säkerhet är faktiskt helt absurt. Massor slinker igenom. Samma sak med vätskorna. Har varit med på att de analyserar var enda liten vätska (vanligt i USA), att de bara låter det åka igenom och att de beslagtar allt som på ml går över.

Vissa gånger kontrollerar de skorna in absurdum...andra platser är det bara att gå igenom. Vissa kör någon röntgen på personen och andra är det bara båge...och de är olika inställda. Vissa har maskiner som sniffar på en. Varianterna är många.

Ska jag vara ärlig så tror jag att jag kommer undan med mycket med tanke på att jag inte ser ut som en typisk terrorist och att det är där problemet ligger mer än det tekniska. Mänskliga faktorn är det som gör det sårbart. Vissa personer kollar för noga och andra drabbas av en positiv fördom sin innebär en säkerhetsrisk.
Citera
2014-03-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Att ett flygplan tillverkat i USA havererat? De brukar skicka representanter då

fbi agenter inte samma som Boeing folk
Citera
Medlem
volante007s avatar
Citat:
vad vet dom ? hmm
777an är amerikansk, då skickas alltid NTSB in vid olyckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idkfa
En bild tagen på vad som ser ut som en explosion av något slag:

https://mobile.twitter.com/Deanatius/status/442674499725438976

OKLART dock om detta har något med planet att göra

Det är ifrån det här planet bilden ska vara tagen. MH370 måste åkt österut om detta ska stämma.

http://www.flightradar24.com/data/flights/ak5122#2d7926e

Är detta rök så kan det ju faktiskt kanske kanske stämma:

http://www.n2yo.com/flight-mh370/
Senast redigerad av whyman 2014-03-09 kl. 18:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Min önsketanke är förstås att planet skulle ha kapats och tvingats ner någonstans där det inte har upptäckts ännu. Andrepiloten som nyss fått sina vingar och kan flyga ett plan är inblandad och därför har inget meddelade/mayday skickats. Besättningen eller en del av den skulle fortfarande kunna vara vid liv, kanske någonstans i oländig djungel.
Om de nu skulle vilja kidnappa folk kan väl knappast detta var det enklaste sättet? Att ta över ett flygplan för att smita ut i djungeln. Om man vill kapa ett plan är det antingen i syfte att spränga det, eller att använda det för att förstöra en byggnad (WTC).

Jag tippar på att något (bomb, rymdskrot, eller albatross) har förstört cockpit då de inte hann få iväg ett nödrop.

Hela den här historien är verkligen ett mysterium och jag hoppas innerligt att orsaken blir känd.
Citera
2014-03-09, 18:35
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Jag tror en del här behöver förstå skillnaden på olika typers av radars.

Primärradar

En primärradar ser i stort sett allt utom stealth objekt. Oavsett om det finns en transponder eller inte men objektet blir oftast bara en prick på skärmen. Används främst av militären. Vid flygolyckor i exempelvis Sverige och många andra länder brukar militären ofta komma in med utskrifter från sina primärradars. Se t.ex. Haveriutredningar på www.havkom.se Vi får nog utgå från att både Malaysias och Vietnams militär har bra radartäckning längs med sina kuster och vid behov kan få fram utskrifter.

Men kan du förklara varför militären inte bara i det här fallet inte har någon aning om vart planet kraschat utan tvingas söka manuellt över enorma ytor i flera dagar innan man hittar något? Tar det lång tid att analysera informationen som ges av en primärradar? Har de en sämre radar eller är de bara fruktansvärt inkompetenta? Om primärradarn är så bra som du och flera andra hävdar bör man väl i stort sett direkt efter haveriet veta exakt vart vraket är sånär som på någon kilometer eller två?

Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Du svarade specifikt på ett inlägg där det snackades mycket specifikt om olja och ingenting annat.

Inlägget drev tesen att flygbränsle inte kunde bilda ett oljebälte och frågade därefter hur mycket olja som finns på ett plan som kunde tänkas orsaka ett oljebälte, jag gav honom svaret. Att du lider av någon form av Aspergers är noterat och kommer i framtiden tas hänsyn till.
Citera
2014-03-09, 18:35
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
fbi agenter inte samma som Boeing folk

Amerikan ombord. Ja, de är paranoida
Citera
2014-03-09, 18:39
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Om primärradarn är så bra som du och flera andra hävdar bör man väl i stort sett direkt efter haveriet veta exakt vart vraket är sånär som på någon kilometer eller två?

Det där är en smula intressant, är det känt hur långt från närmaste kust de populäraste förslagen på haveriplats ligger?
Och beroende på ovanstående kanske din fundering om exakthet kan besvaras, ned på hur låg höjd kan objekt följas?
Citera
2014-03-09, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Men kan du förklara varför militären inte bara i det här fallet inte har någon aning om vart planet kraschat utan tvingas söka manuellt över enorma ytor i flera dagar innan man hittar något? Tar det lång tid att analysera informationen som ges av en primärradar? Har de en sämre radar eller är de bara fruktansvärt inkompetenta? Om primärradarn är så bra som du och flera andra hävdar bör man väl i stort sett direkt efter haveriet veta exakt vart vraket är sånär som på någon kilometer eller två?

Jag kan inte svara på det. Jag kan bara konstatera att det verkar vara fullständigt kaos där borta.

Först var det ingen som märkte att planet var borta.
Sedan felaktiga uppgifter om att planet försvann efter 2h vilket gjorde att man initiallt letade över fastlandet mellan Vietnam och Kina.
Sedan kom felaktiga uppgifter om att planet landat på diverse flygplatser i Kina.
Sedan efter 12h kom ett uttalande från Vietnam om att dom sett på radar planet försvinna strax utanför deras kust.
Och slutligen efter 36h säger Malaysia att dom sett på sin radar att planet vänt om och kraschat utanför deras kust.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in