2014-03-09, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Skulle man se eller höra en explosion om man satt i en båt och planet var på ca 10 000 m höjd ?
Ett plan som exploderar i luften ser du från marknivå, speciellt nattetid. Andra plan i luftrummet bör också haft chans att se en eventuell explosion av den storleken att olycksplanet skulle pulveriserats till molekyler. Det fanns tidigare i tråden uppgifter om att nödsignaler mottagits av militärbas i Thailand. Har det bekräftats officiellt?
Citera
2014-03-09, 14:10
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LMLhaha
En film på http://www.mirror.co.uk/news/world-news/missing-malaysia-airlines-flight-live-3219331#ixzz2vSXJNXDY visar hur en familj ringer till en anhörig som var ombord på planet. Samtalet går fram som vanligt men ingen svarar. Någon med kunskaper inom området kanske kan ge en naturlig förklaring då detta verkar konstigt?

Kan väl vara så enkelt som att passageraren glömde telefonen någonstans, och aldrig hade med sig den ombord.
Citera
2014-03-09, 14:12
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Kan väl vara så enkelt som att passageraren glömde telefonen någonstans, och aldrig hade med sig den ombord.

"Chinese media reports that a number of families have been able to ring mobile phones of their missing loved ones but no one answers."

Om detta stämmer måste då kunna få fram en mobilmast åtminstone och det ska inte behöva ta många timmar. Måste förstås prata med all mobiloperatörer i området.
Dessutom betyder detta att var än dessa mobbar är så är dom där det finns mobiltäckning. Inte nånstans ute i havet.
Senast redigerad av losfer 2014-03-09 kl. 14:17.
Citera
2014-03-09, 14:14
Medlem
MassiveBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uchujin
Brukar inte flygbolag ha riktiga bestick i första klass?
Fast det behövs inga vassa föremål för att kapa ett plan, bara rätt träning, planering och vilja.

Sedan brukar ju terrorister vara duktiga på att hitta hål i säkerhetssystem.

Jag tippade på nedskjutning eller bomb/terrorist dåd. Nu tror jag mer på det senaste.

Det enda problemet är att att även om det skulle vara två (eller fler terrorister) ombord, så hur skulle det gått till? Cockpitdörren är låst, och om någon hade slitit upp plastbestick och vrålat ”Allahu akbar!” så känns det märkligt att de inte hinner få ut något typ av kommunikation. Men om vi säger att de på något sätt lyckades obehindrat ta sig in i cockpit, så är även det underligt att man inte hinner få iväg någon kommunikation då heller när de är på väg in. Likväl så störta planet i havet eller vad som skedde utan i sig att få iväg något typ av politiskt meddelande känns konstigt.

Det där med falska pass, är inte heller något som jag tror är superovanligt på den sträckan. Dels så finns det trafik med olika typer av folk som köper sig dyra pass för att kunna arbeta i Malaysia, dels också för diverse annan krimininell verksamhet. Vet att när jag var i Kina så stod det just om det i en dagstinding (för ca 7 år sedan).

Jag tror att man får ha ett öppet sinne vad som hände, även om det är bekvämt att säga att det handlade om Mohammedaner (vilket jag själv är öppen för). Förhoppningsvis så får vi reda på sanningen.

I övrigt, det var ingen militär aktivitet i området då? Det är ju inte alltid sådan utannonseras direkt. Det är en teori någon hade också, även om den är just en teori likt Mohammedanerna.
Citera
2014-03-09, 14:15
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaajen
Kan det vara som någon skrev tidigare att de bara ville skapa nyhetsrubriker för att tysta konflikten mellan USA- Ryssland - Ukraina? Eller är det som Lost serien fast på riktigt?
Vem skulle vilja tysta ner konflikten i media?
Vad för syfte skulle en sådan nedtystning ha?
Konflikten skulle knappast tystas ner i media pga. händelsen.
Hur mycket värre skulle bli konflikten bli om det skulle framkomma att det var ett dåd för att tysta ner konflikten?
Citera
2014-03-09, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
"Chinese media reports that a number of families have been able to ring mobile phones of their missing loved ones but no one answers."

kan gas ha används ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Ett plan som exploderar i luften ser du från marknivå, speciellt nattetid. Andra plan i luftrummet bör också haft chans att se en eventuell explosion av den storleken att olycksplanet skulle pulveriserats till molekyler.

Mina tankar, en katastrofal dekompression är också en form av explosion men den lär väl knappast vara synlig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Det är väldigt svårt att iscensätta en olycka.
Låsa ute andrepiloten: risk att utredarna upptäcker det när/om de hittar vraket.
Koppla ur transpondern och ljudet: risk att utredarna upptäcker det också.

Saker som vredes, omställares, knappars läge och manuell borttagning av säkringar upptäcks rätt enkelt av utredarna även om kraschen var kraftig och flygplanet ådragit sig kolossala skador.

Håller med. Det är svårt att komma undan med det, men piloten på SilkAir 185 lyckades störta planet med resten av besättningen utlåsta från cock-pit. Det hela avslöjades genom att man lyckades analysera ljudet på voice-recordern några millisekunder innan bandet stoppades av piloten. Det sista som hördes på bandet var det mekanska ljudet av avstängningsknappen. På detta sätt kunde veta att den stängts av manuellt.
Citera
2014-03-09, 14:17
Medlem
Kan fortfarande inte släppa möjligheten på en Mid Air Collision, se denna video så förstår ni varför det kan gå åt helvete djävligt snabbt om det vill sig illa. Här hinner ingen ropa Mayday och strömnen bryts tvärt, det behöver inte bli en explosion heller. Dom faller bara ur skyn. Och som jag sagt tidigare så har inte den civila luftfarten koll på militärt flyg. http://youtu.be/Mj4J0t3iE7s
Citera
2014-03-09, 14:19
Medlem
FluffsterBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyna
Det skulle vara den lilla detaljen att det troligen hade saknats 2 farkoster om det handlat om en mid air collision.

Njaaa min vän, där tror jag du har fel. Om det skett en mid-air collision där den ena farkosten var ett UFO hade vi nog inte nödvändigtvis fått reda på att det var 2 farkoster inblandade...

/F
Citera
2014-03-09, 14:19
Medlem
Baaajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Vem skulle vilja tysta ner konflikten i media?
Vad för syfte skulle en sådan nedtystning ha?
Konflikten skulle knappast tystas ner i media pga. händelsen.
Hur mycket värre skulle bli konflikten bli om det skulle framkomma att det var ett dåd för att tysta ner konflikten?

Jag vet att det var riktiga långskott, såg bara att någon skrev om det tidigare i tråden och ville lyfta fram det igen. Alla nyhetskanaler rapporterar ju bara om flygkraschen och väldigt lite om Krim halvön så visst ligger fokus någon annan stans..

Säkert är att det kommer bli väldigt intressant att följa händelseutvecklingen!
Citera
2014-03-09, 14:21
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Skulle så vara fallet, är det troliga att planet hittas med samtliga passagerare + crew med halsarna avskurna. Så jag hoppas hellre att det sprängdes, och att det gick snabbt.

Du hoppas så innerligt att det är så.
Kropparna lär påträffas i gott skick med halsarna avskurna efter en flygplanskrasch, javisst.
Senast redigerad av -DaRude- 2014-03-09 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in