2014-03-09, 13:46
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaajen
Tänkte på det där med att piloterna aldrig slängde ur sig ens ett "mayday" innan planet försvann.
Tyder ju på att vad som än hänt med planet så måste det ha gått extremt fort..(om inte nu radion skulle ha gått sönder eller ngt sånt)

Men radarinspelning från Malaysias flygvapen visar att planet kan ha vänt. Så så fort har det inte gått.

Något har hänt och piloterna har lagt om kursen. Ändå har man inte meddelat sig om detta. Det måste ha funnits en viss tid att göra det på. Om man har kunnat, vill säga. Om kommunikationen inte var utslagen, om ingen höll en pistol mot huvudet på piloten, eller om planet inte höll på gå i bitar och man behövde alla händer på styrspakarna...

Jag är också lite lur på andrepiloten. Önskar det gick att få fram mer info om honom.
Citera
2014-03-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Varför skulle han koppla ur transpondern och ljudinspelaren?

För att undanröja så mycket bevis som möjligt för att planet störtats medvetet. I fallet med SilkAir så kopplade piloten ur autopiloten och styrde medvetet nosen neråt. Varningssignalerna i cockpit hade hörts på voice-recordern och avslöjat detta..Ganska intressant dokumentär faktiskt..

http://www.youtube.com/watch?v=Ig9LE0Vp1YM
Citera
2014-03-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Skaplig gas som knockar transpondern och får hela flygplanet att försvinna

Haha Tänkte inte på transpondern , men planet kan ju ha smulats sönder i kraschen trotts att det låter osannolikt.
Citera
2014-03-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Under---18
Konstigt då jag fick gå igenom helt utan problem fast jag hade en lång tråd av metall i skona istället för snöre, som kan utan problem användas för att slita halsen av någon

Hade fortfarande varit typ hundra andra människor på planet som hade kunnat bunta ihop dig. Tror inte du ensam kommer så långt med ett litet snöre.
Citera
2014-03-09, 13:51
Medlem
Det händer absolut att personer tar sig in på plan med diverse redskap , men passagerare är ganska uppmärksamma efter det här med 11 september , om tex nån sitter försöker tutta eld på sin sko fattar nog folk misstanke , var ju så det gick till med skobombaren ,han blev ju övermannad av 4-5 stycken när han försökte tända eld på skon .Så visst går det ta sig ombord ,men det sker inte utan att passagerarna försöker övermanna personerna , i alla fall inte efter det som hände 11 september ,innan dess har jua ldrig nån kapare försökt flyga in i byggnader.
Citera
2014-03-09, 13:52
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjuture
Då är det viktigt att allt ser ut som en olycka...Annars utbetalas inga pengar.

Låser ute andrepiloten medans han är och pudrar näsan, kopplar ur transpondern och ljudet till ljudinspelaren och påbörjar en störtdykning i hopp om att hela planet smulas sönder ...
Det är väldigt svårt att iscensätta en olycka.
Låsa ute andrepiloten: risk att utredarna upptäcker det när/om de hittar vraket.
Koppla ur transpondern och ljudet: risk att utredarna upptäcker det också.

Saker som vredes, omställares, knappars läge och manuell borttagning av säkringar upptäcks rätt enkelt av utredarna även om kraschen var kraftig och flygplanet ådragit sig kolossala skador.
Citera
2014-03-09, 13:54
Medlem
Baaajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Men radarinspelning från Malaysias flygvapen visar att planet kan ha vänt. Så så fort har det inte gått.

Något har hänt och piloterna har lagt om kursen. Ändå har man inte meddelat sig om detta. Det måste ha funnits en viss tid att göra det på. Om man har kunnat, vill säga. Om kommunikationen inte var utslagen, om ingen höll en pistol mot huvudet på piloten, eller om planet inte höll på gå i bitar och man behövde alla händer på styrspakarna...

Jag är också lite lur på andrepiloten. Önskar det gick att få fram mer info om honom.

Nej det är sant, om planet har försökt att vända om så kan det inte ha gått så fort. Men att slänga ur sig ett MAYDAY - MAYDAY om något skulle gått fel går ju på en sekund? Jag tror mer och mer på att det är piloterna eller någon i personalen som kraschat planet. De kan ju ha vänt planet med flit för att försvåra/försena räddningsarbetet och att hitta svarta lådan.

Ja, det skulle verkligen vara intressant att få fram mer info om andrepiloten. Hittade hans instagram osv men den är hemlig..får försöka gräva lite till I guess..
Citera
2014-03-09, 13:54
Medlem
En eventuell explosion kan sannolikt uteslutas nu.
Citat:
Using a system that looks for flashes around the world, the Pentagon reviewed preliminary surveillance data from the area where the plane disappeared and saw no evidence of an explosion, said an American government official who spoke on the condition of anonymity because the subject matter is classified. A team of aviation experts led by the National Transportation Safety Board was on its way to the area.
http://www.nytimes.com/2014/03/09/world/asia/malaysia-airlines-flight.html?_r=0
Citera
2014-03-09, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
En eventuell explosion kan sannolikt uteslutas nu.

http://www.nytimes.com/2014/03/09/world/asia/malaysia-airlines-flight.html?_r=0
Mycket intressant!
Citera
2014-03-09, 13:57
Medlem
densistasovjets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Fast det var ingen explosion i luften som detta sannolikt är.

Om det smällt borde det ändå finnas flytvästar och annat som syns från luften om de vet exakt var det försvann från radarn.
Citera
2014-03-09, 13:59
Medlem
Anon2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Haha Tänkte inte på transpondern , men planet kan ju ha smulats sönder i kraschen trotts att det låter osannolikt.
Vi kan vara rätt säkra på att flygplanet smulades sönder vid nedslaget.
Citera
2014-03-09, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickeloovesbeef
Nej, det bygger på fakta. Jag har själv försökt ta med mig föremål av spetsig, vass karaktär på ett plan och det sket sig rejält kan jag säga. Det går inte.

Brukar inte flygbolag ha riktiga bestick i första klass?
Fast det behövs inga vassa föremål för att kapa ett plan, bara rätt träning, planering och vilja.

Sedan brukar ju terrorister vara duktiga på att hitta hål i säkerhetssystem.

Jag tippade på nedskjutning eller bomb/terrorist dåd. Nu tror jag mer på det senaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in