2014-03-08, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Tack för intressant inlägg. Om SD-anhängare skulle börja spela på att JÅ blir statsminister med egen majoritet skulle oddset för det sjunka till 1,3 då också bara för att många SD-are "tror" det? Är det inte så att man bedömer sannolikheten för att det utfallet ska ske?

Klokt inlägg och jag håller med dig, det måste väl ändå finnas skickligare och dugligare individer än några av de som presenterats. Jag kan förstå att det gäller att få ihop ett lag i riksdagen och att man inte har massa frifräsare som man inte har koll på. Jag har läst Stefan Torssells krönikor under lång tid och har känns som oerhört klok, saklig, förnuftig och sansad. Utan att veta eller känna någon av de 60 så är min gissning att han sannolikt påverkat fler att rösta SD än åtskilliga av de andra. Mitt inlägg är egentligen inte ett vurmande för ST utan snarare än oro för hur kloka personerna runt JÅ är.

Jag vill se mer tala i klartext än linda in och inte reta upp etablissemanget. Oavsett vad SD säger kommer övriga 7-klövern och MSM racka ner på dem.

För att svara på första stycket så är det i teorin som du säger förutsatt att den sammanlagda satsade summan på Åkesson som statsminister motsvarar oddset 1,3.

En bookie kan inte gambla.Förr eller senare inträffar ju alltid det oväntade(jmfr tex Buster Douglas som knockar Tyson)och när det händer kan ju inte bookien sitta med alla ägg i samma korg då för honom fel utfall kan innebära konk av hela bolaget.
En bookie vill aldrig chansa.De kan inte chansa och riskera att behöva betala ut en summa som riskerar företagets fortlevnad.
De vill riskminimera och eftersträvar alltid att balansera de möjliga utfallen så jämnt som möjligt.
På så sätt säkrar de sin vinstmarginal på varje enskilt objekt,och det är på det sättet..och endast på det sättet..man kan bygga en mångårigt framgångsrik bookmaker såsom Ladbrokes.
2014-03-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Även om jag ofta säger mot dig så anser jag dig vara sansad SD:are med en hel del poänger. Den stora händelsen var dock inte denna gång att SD ökat utan att MP ökat så mycket. Jag är inte rädd för utan snarare inger det mig med hopp om att SD i valet troligen får slåss med V om att vara fjärde största parti.

Dumheter. MP hade större stöd i opinionsmätningar inför förra valet än vad de har nu, och erhöll endast 7,3% i valet. MP kommer enligt mitt förmenande att få 6,5-7%. Beträffande SD är en markant ökning att vänta, vilket flera faktorer indikerar.
För det första visade det sig att 10% är "klara" sympatisörer och ytterligare 10% är potentiella, vilket på ett teoretiskt plan kan innebära 20% för SD. Jag betvivlar dock starkt att detta realiseras, men jag är övertygad om att de erhåller cirka 13-14%.
För det andra vet vi också att 20-25% av folket, enligt mätningar, anser att SD har bäst migrationspolitik.
För det tredje påvisar det politiskt oberoende SOM-institutet att cirka 50% av befolkningen vill minska invandringen.

Att underskatta ett parti med en sådan opinion i ryggen är ytterst dumdristigt.
2014-03-08, 18:16
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Så vad tror ni Sd får? jag tror de får runt 15 kanske.

Mitt valtips är så här:

SD kommer få 12,3%.

S 34,6%
MP 8,4%
V 7,4%

SD 12,3%

M 23,5%
FP 5,1%
C 4,3%
KD 3,6%

Övriga 0,8% tillsammans.

S-blocket 50,4%
Sverigeblocket 12,3%
Jättebebis-blocket 36,5% (32,9% utan KD)

Blockskillnad 13,9 procentenheter. KD åker ur riksdagen så skillnaden är ännu större i och med det, 17,5 procentenheter.
Senast redigerad av 8711 2014-03-08 kl. 18:24.
2014-03-08, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
SD kommer få 12,3%.
Det har de redan nu i vissa OU och då ska man betänka att det är ett halvår kvar till valet.

SD får 20% om jag går på min tro.
(3,99% om jag går efter mitt hjärta.)
2014-03-08, 19:40
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Det har de redan nu i vissa OU och då ska man betänka att det är ett halvår kvar till valet.

SD får 20% om jag går på min tro.
(3,99% om jag går efter mitt hjärta.)

Tror du på allvar att moderaterna bara får 15%?
2014-03-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Ja, faktiskt. Moderaternas samtliga paradgrenar har knäckts av dem själv. Och Stefan Löfven kan i lugn och ro promenera rakt i mål. I ren desperation kommer Reinfeldt kasta in en massa hinder i manegen, vilket kommer resultera i att han gör sig åtlöje om och om igen. Förtroendet för Reinfeldt och Alliansen kommer att sjunka till en telefonsäljares nivå.

Beroende på vad som händer på migrationsfronten kan slaget om folkets gunst förändras en hel del. Därför tror jag på 20% för SD. Verkligheten kommer att bli sverigedemokraternas starkaste lokomotiv.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-03-08 kl. 20:13.
2014-03-09, 00:04
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ja, faktiskt. Moderaternas samtliga paradgrenar har knäckts av dem själv. Och Stefan Löfven kan i lugn och ro promenera rakt i mål. I ren desperation kommer Reinfeldt kasta in en massa hinder i manegen, vilket kommer resultera i att han gör sig åtlöje om och om igen. Förtroendet för Reinfeldt och Alliansen kommer att sjunka till en telefonsäljares nivå.

Beroende på vad som händer på migrationsfronten kan slaget om folkets gunst förändras en hel del. Därför tror jag på 20% för SD. Verkligheten kommer att bli sverigedemokraternas starkaste lokomotiv.
20%? Lite väl magstarkt tycker du inte?
2014-03-09, 01:35
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:

hehe tror att du kommer bli ytterst besviken. Tror inte att du lever riktigt i verkligheten. Men den som lever får se.

Gissar på 10-12% för SD 2014. Sen kommer det en ny rejäl uppgång någon gång under nästa mandatperiod om SD inte gör bort sig fullständigt.
2014-03-09, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
20%? Lite väl magstarkt tycker du inte?
Jag skrev i mitt inlägg vad jag tror, inte vad jag tycker. Ok, så här är det: Jag tror att SD kan få så mycket som 20%. Att jag sedan tycker att det vore tråkigt är en helt annan sak.

Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
hehe tror att du kommer bli ytterst besviken.
Tvärtom kommer jag bli glad ifall SD får mindre än 20%. Men jag är nog rädd för att jag i likhet med många andra kommer få hicka när siffrorna börjar strömma in efter vallokalerna har stängt.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-03-09 kl. 09:03.
2014-03-09, 09:50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle

Risken finns.
Jag misstänker att M redan idag utan uppviktningar och riktade undersökningar ligger under 20%.
Sedan så är övriga alliansen så svag att ska centern och FP lyckas hålla sig över strecket så finns inte väljare nog för att ge M röster nog att gå över 20%
Däremot tvivlar jag på att vara sig KD eller Centern ligger speciellt långt under spärren,trots allt.
Det är SDbashingen som straffar småpartier som visar extrema värden.
men att KD ska klara spärren är väl ändå tämligen osäkert.
Men tänk på hävstången som SD har genom att ständigt viktas ned,det kommer att slita ner övriga partier mot spärren på tämligen chockerande sätt,vilket kommer ge enorma vrål efter valet om hur opinonsundersökningarna i Sverige utförts senaste decennierna.
Att MP har just över 7% är nog tveksamt,så vänstern kan nog faktiskt vara lika stora eller större,mest beroende på att Sossarnas partiledare saknar karisma och partiet ideer.
Jag har tidigare gissat att SD ligger kring 15% plusminus två procent.
Sjutton kanske är önskedrömmar,men smutsdreven och vinklingarna i undersökningarna tyder på att SD och moderaterna börjar närma sig varann trots allt.
2014-03-09, 09:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Risken finns.
Jag misstänker att M redan idag utan uppviktningar och riktade undersökningar ligger under 20%.
M & Reinfeldt är bra på att göra valrörelser, så vi skall nog inte ha för stora förhoppningar på ett rent katastrofresultat.
2014-03-09, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Risken finns.
Sedan så är övriga alliansen så svag att ska centern och FP lyckas hålla sig över strecket så finns inte väljare nog för att ge M röster nog att gå över 20%
Däremot tvivlar jag på att vara sig KD eller Centern ligger speciellt långt under spärren,trots allt.
Det är SDbashingen som straffar småpartier som visar extrema värden.
men att KD ska klara spärren är väl ändå tämligen osäkert.
Men tänk på hävstången som SD har genom att ständigt viktas ned,det kommer att slita ner övriga partier mot spärren på tämligen chockerande sätt,vilket kommer ge enorma vrål efter valet om hur opinonsundersökningarna i Sverige utförts senaste decennierna.
Att MP har just över 7% är nog tveksamt,så vänstern kan nog faktiskt vara lika stora eller större,mest beroende på att Sossarnas partiledare saknar karisma och partiet ideer.
Jag har tidigare gissat att SD ligger kring 15% plusminus två procent.
Sjutton kanske är önskedrömmar,men smutsdreven och vinklingarna i undersökningarna tyder på att SD och moderaterna börjar närma sig varann trots allt.
Det faktum att SD verkar satsa mer på enfald än kompetens på riksdagslistan, hur kommer det ge genomslag i opinionen? Har man omöjliggjort sina chanser att locka till sig den bildade medelklassen nu, genom att premiera ett illiberalt tryckknapparkompani som representanter? Vilka siffror tror ni det kan röra sig om?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in