2014-01-27, 18:49
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du har läst av grafen på status.st fel, eller snarare feltolkat 'pucklarna' i samband med 'järnrörsskandalen' och 'sommarkravallerna i samband med semestern 2013'. Jämna ut puckelresultaten så kan du se att Sd ligger på en positiv flank om ca. 1-2% på helårsbasis.

2. Felmarginaler kan du inte räkna ut med SCB:s undersökningar heller (ens ifall de utfördes enligt konstens och vetenskapens alla regler - vilka de nu inte gör). Däremot kommer SCBs datorer och användare att producera sådana, men de är i första hand någon form av artisteri snarare än något matematiskt och empiriskt vetenskapligt resultat. Eller med andra ord, vetenskapen har underkänt de algoritmer som SCB använder sig av under de förutsättningar som SCB tillämpar.

Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
1. Årsbasis ger inte alls någon 1-2 % utan har sedan 08 varit runt 1, (före det tex 0,2 07-08) med en drastisk ökning 2012 på 3,1 procentENHETER. Inte ens du kan påstå att SD har ökat 2013

2. Att vetenskapen har underkänt SCBs algoritmer får du ge en källa på, eller hittar du bara på?

Oavsett så fick man svar från 5098 personer sist vilket väger tyngre än godtyckligt inplockade 1000 personer för något annat institut
Du svarar inte, slutsatsen måste vara att du bara hittar på att "vetenskapen har underkänt SCBs algoritmer"
2014-01-27, 19:07
Moderator
TheLuckys avatar
Ska det vara så satans svårt. Ämnet är inte enskilda användare eller Sd-förspråkare. Varningar utdelade.

/Mod
2014-01-27, 19:19
Medlem
Citat:
1. Jag har enbart kallat personen bakom status.st: s sida SDs egen statistikbög (aldrig använt ordet i plural), bara som ett förtydligande av personens engagemang, särskilt roligt när folk har trott att det är jag som ritat upp diagrammen, när det är deras eget material... såsom http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif

2.Vi brukar lägga ihop siffrorna för diverse institut här, vilket avrundar både den ena och den andra sortens fel. Se t ex avvikelsserna förra valet, då United Minds låg allra längst ifrån alla partiers resultat http://hagevi.wordpress.com/2010/09/27/basta-opinionsinstitut-vid-riksdagsvalet/

3. Definiera "att böga sig"

4. Jag beskriver min uppfattning att det kommer att minska för SD till sådär maj månad, vilket man kan ana genom att jämföra med valfri månad sedan juli 2013. Och tidigare år fr o m hösten 2009. Det finns som dagt inga linjära trender inom politik och åsikter, du borde vara smartare än att du tror det.

5. Du har uppenbarligen missat att SD i snitt fick 5,6 i poll of polls strax före valet, vi tar detta igen:
http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif (medelvärdena längs ner är baserade på varje intituts senaste mätning) SD kommer inte att få 2 procentenheter mer än mätningarna säger, inte heller får MP 2 procentenheter mindre, finns inga som helst belägg för det.

Inledningsvis, jag såg ditt senaste inlägg. Som skribentinkomstkälla på flashback så måste du inse att det i många fall finns viktigare saker att göra än att svara på enskilda inlägg. En bra tumregel för sådant är väl <48h för förolämpningsorgier <72h för hej och du snack, slentrian, vem som vann VM osv. för komplexa prylar får man räkna med <2veckor.

1. Du kanske menade singularis, men du typade pluralis. Sifferbögar var ett uttryck som du använde. Och nej, jag tror inte att de sitter och lusläser vad du skriver och tänker "jävla Rejdar, nu ska Sd upp 25%". Att inte ignorera enkla sådana saker på flashback så fort de deindexerats av sökmotorerna skulle vara ett brott mot ett flertal 'laws of power'.

2. Många av de opinionsundersökningar som köptes av vänstern i valet handlade om att seeda opinionen för Sverigedemokraterna, i syfte att tvinga regeringen till minoritetsstyre.

3. Ditt bögande består i att du bjuder in till debatt, du kastar digitala pussar omkring och kör med bögsnack stup i kvarten. IFall det handlar om provokationer, så tror jag att det huserar under trams, OT, förolämpning, dålig kvalitet osv. Ifall det handlar om att få folk att avsky och sky tråden så är det väl lika illa ur modereringens intresse.

4. Du har uppenbarligen missuppfattat diagrammen på status.st . Det är mer intressant att titta på ytan under strecket än att titta på enskilda toppar, dvs. de punkter som linjen måste korsa i de valda grafiska presentationerna. I övrigt så undrar jag hur du tänker i dina uttalanden. Rent matematiskt betyder dessa politiken är okvantifierbar, dvs. omöjlig att beskriva i siffror, något som inte är helt sant även om mängden pengar som läggs ned på att beskriva politik vetenskapligt är låg, säg att staten satsar 100 millar per år. Politik är att vilja, staten är politikernas främsta redskap, följt av kommunerna, landstingen, bolagen.

5. Du har läst poll of polls fel. Tittar du på perioden 2006-2010 så kan du se att instituten alla gemensamt underträffar Sd med närmare 2% i genomsnitt över alla institut så 2006 som 2010, bara det att vänsterinstituten vände på steken sista mätningen och istället överskattade Sd med 1.5%, för att vara säkra på att Sd skulle attrahera soffan och missnöjet och regeringen bli en minoritetsregering. Innan dess så underskattades Sd med 2% i genomsnitt.
Senast redigerad av BehindRayban 2014-01-27 kl. 19:22.
2014-01-27, 20:21
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Rödgrönas tid är inne och allt handlar om dem och allianströtthet nu. Det är Göran Persson 2006 all over again och det spelar ingen roll hur bra Reinfeldt/Borg skött statsfinanserna jämfört med övriga västvärlden. Detta blockerar ytterligare substantiell tillväxt för SD eftersom det finns många invandringskritiska vänsterväljare som likt Flashbackinventarien KarlDenSisteGustaf hoppas att Löfven ska täppa till invandringshålet på något underligt sätt. De tror att vi får gammal go' sossepolitik bara man får bort Reinfeldt. När de med egna ögon får se vilket dårpippihus som svenska vänstern förvandlats till de senaste 10 åren kommer vi att få en repris på Danmark där sossarna fick makten pga högertrötthet och sen fick väljarna en reality check och rusade till DF.

Sen är det, som du påpekar, en radikal tokvänstergrej i luften just nu. Rätt mycket repris på 1998 när Schyman fick 12%. Tokfeminismen vädrar morgonluft och alla ska "skaffa en maktanalys". Den trenden är övergående eftersom den alltid faller på sin egen idioti genom att bli så extrem att den skrämmer bort alla som är vid sina sinnens fulla bruk.
Snicksnack, de förändringar som ex Sifo visade låg i huvudsak inom felmarginalen och var ÖHT inte säkerställda. Lägg därtill att tfn. intervjuer inte har den tillförlitlighet som krävs längre och att det är extremt lätt att gå bort sig när man gör urvalet.
Att sitta och dra några stora slutsatser på det senaste året där vi sett en massiv anti SD kampanj rullat fram och tillbaka, går inte.
Vi får helt enkelt ge oss tills tåls fram till EU valet för att få ett första facit.
2014-01-27, 20:30
Medlem
Angående den icke påvisbara uppgången i opinionen. Om mätningarna ger en sann bild av trendutvecklingen, vad tror vi det finns för orsaker till detta?
Någon som kan komma på några givna orsaker som hindrar ytterligare tillväxt just nu, eller har en viss mättnad uppstått?

På mobilen
2014-01-27, 20:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Angående den icke påvisbara uppgången i opinionen. Om mätningarna ger en sann bild av trendutvecklingen, vad tror vi det finns för orsaker till detta?
Någon som kan komma på några givna orsaker som hindrar ytterligare tillväxt just nu, eller har en viss mättnad uppstått?

På mobilen
Någon egentlig anledning finns inte, då massinvandringen fortsätter och problemen blir bara värre, sen finns en rad andra politiska frågor som är gravt missköta av både regeringen och tidigare S,V och Mp i regeringsställning.
Så att folk har slutat tröttna och vänder sig till sjuklövern för att lösa de problem sjuklövern har orsakat känns väl sådär troligt.
2014-01-27, 20:39
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ni är ju underbegåvade i den här tråden om ni du tror att SD har rasat sen 2002 , jag har berättat att SD har gått ner, NÄR de har gått ner i opinionen, för opinion är något som går upp och ner.

Det finns inga räta trendlinjer för något parti, och inte ens den mest garvade statsvetare skulle sia om hur politiken ser ut om 275 år.
Nja du har påtalat sedan 2010 att SD har toppat och numer sjunker, gång på gång, nu efter ett år av påstått stillastående i opinionen så har du vågat dig tillbaka och kör samma litania igen som du gjorde då.
Idag har du precis lika fel som då vilket vi kommer se när valen är över.
2014-01-27, 21:10
Medlem
Aeriannes avatar
Citat:
Som sagt, jämförande exakt de institut som fanns både juli 2013 och jan 2014 var minskningen också 1,0

3 av 9 institut är underlaget för ditt resonemang?
2014-01-27, 22:32
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Snicksnack, de förändringar som ex Sifo visade låg i huvudsak inom felmarginalen och var ÖHT inte säkerställda. Lägg därtill att tfn. intervjuer inte har den tillförlitlighet som krävs längre och att det är extremt lätt att gå bort sig när man gör urvalet.
Att sitta och dra några stora slutsatser på det senaste året där vi sett en massiv anti SD kampanj rullat fram och tillbaka, går inte.
Vi får helt enkelt ge oss tills tåls fram till EU valet för att få ett första facit.
Det blir nog överhuvudtaget svårt att dra några säkra slutsatser om SD i opinionsundersökningarna, inte minst tack vare Mattsson-effekten som fördunklar resultaten.
I varje fall fram till EU-valet, där håller jag helt med om din analys, där får vi vårt första facit.
2014-01-27, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Någon egentlig anledning finns inte, då massinvandringen fortsätter och problemen blir bara värre, sen finns en rad andra politiska frågor som är gravt missköta av både regeringen och tidigare S,V och Mp i regeringsställning.
Så att folk har slutat tröttna och vänder sig till sjuklövern för att lösa de problem sjuklövern har orsakat känns väl sådär troligt.

Nej jag kan inte komma på någon utmärkande anledning själv heller. Tycker det är märkligt att SD stannat upp så länge i utvecklingen bara.
2014-01-27, 23:02
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Inledningsvis, jag såg ditt senaste inlägg. Som skribentinkomstkälla på flashback så måste du inse att det i många fall finns viktigare saker att göra än att svara på enskilda inlägg. En bra tumregel för sådant är väl <48h för förolämpningsorgier <72h för hej och du snack, slentrian, vem som vann VM osv. för komplexa prylar får man räkna med <2veckor.

1. Du kanske menade singularis, men du typade pluralis. Sifferbögar var ett uttryck som du använde. Och nej, jag tror inte att de sitter och lusläser vad du skriver och tänker "jävla Rejdar, nu ska Sd upp 25%". Att inte ignorera enkla sådana saker på flashback så fort de deindexerats av sökmotorerna skulle vara ett brott mot ett flertal 'laws of power'.

2. Många av de opinionsundersökningar som köptes av vänstern i valet handlade om att seeda opinionen för Sverigedemokraterna, i syfte att tvinga regeringen till minoritetsstyre.

3. Ditt bögande består i att du bjuder in till debatt, du kastar digitala pussar omkring och kör med bögsnack stup i kvarten. IFall det handlar om provokationer, så tror jag att det huserar under trams, OT, förolämpning, dålig kvalitet osv. Ifall det handlar om att få folk att avsky och sky tråden så är det väl lika illa ur modereringens intresse.

4. Du har uppenbarligen missuppfattat diagrammen på status.st . Det är mer intressant att titta på ytan under strecket än att titta på enskilda toppar, dvs. de punkter som linjen måste korsa i de valda grafiska presentationerna. I övrigt så undrar jag hur du tänker i dina uttalanden. Rent matematiskt betyder dessa politiken är okvantifierbar, dvs. omöjlig att beskriva i siffror, något som inte är helt sant även om mängden pengar som läggs ned på att beskriva politik vetenskapligt är låg, säg att staten satsar 100 millar per år. Politik är att vilja, staten är politikernas främsta redskap, följt av kommunerna, landstingen, bolagen.

5. Du har läst poll of polls fel. Tittar du på perioden 2006-2010 så kan du se att instituten alla gemensamt underträffar Sd med närmare 2% i genomsnitt över alla institut så 2006 som 2010, bara det att vänsterinstituten vände på steken sista mätningen och istället överskattade Sd med 1.5%, för att vara säkra på att Sd skulle attrahera soffan och missnöjet och regeringen bli en minoritetsregering. Innan dess så underskattades Sd med 2% i genomsnitt.
1. På tal om sökmotorer finns en eminent sökfunktion till höger, ordet sifferbögar har aldrig använts i detta ämne, statistikbög däremot tre gånger av mig, nu fyra gånger.

2. Konspirationsteorier minsann Svårt att ta något du skriver på allvar.

3. Det finns ett antal tänkbara kriterier som bör vara uppfyllda (åtminstone var och en för sig) för att man ska kunna kalla det jag skriver för bögande (nu blev det svårt va?) Jag noterar också att det har modererats en hel del i tråden på sistone, och det har inte märkbart drabbat vad jag har skrivit.

4. Ja arean har varit tämligen konstant 2013.. Jag förutspår fortfarande att den kommer att minska fram till maj.

5. Du vantolkar opinionen, det fanns inte EN mätning före valet, du fick inte en utan två länkar till grafen som visar dag för dag vad medel för SD låg före valet, men du tittade aldrig,utan du fabulerar bara friskt utan underlag. Är det United Minds som är vänsterinstitutet som överskattar SD menar du, för de sista mätningarna före valet sa de 7,1-7,2 om SD, och nu gör de det hela tiden menar du då? För att de är vänster? Titta nu för den här gången: http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif så slipper du tappa mer i trovärdighet än du redan gjort.

Puss.
2014-01-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Den här trådens anhängare till SD slutar aldrig att förvåna mig.
När jag skriver att det går kärvt för SD nu så vips är en stolle där och talar om att de i opinionsmätningar som görs nu visar att SD har dubblerats sedan valet. En felaktighet redan där men det var liksom inte valet 2010 jag skrev om utan att SD inte längre går framåt i opinionsundersökningarna. Skall det vara så förbannat svårt att fatta?
Du och Rejdar är ju helt jävla IQ-befriade, när SD backar 0,2 procentenheter är ni här och skriker av lycka och "de kommer fortsätta minska", sen i nästa mätning går de upp 0,2 då är det att "SD står stilla, de har nått sin topp, som jag förutspådde".

Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nåja, du är ju inte särskilt intresserad av att delta i diskussionen när SD ökar. I det längsta bestred du ju att de sakta, men säkert ökade hösten 2012 och när det blivit obestridligt att de etablerat sig en bit över 10% så höll du dig borta i ungefär ett år. Nu har de tappat något och då vill du vara med i diskussionerna igen. Lite fånigt faktiskt.

Visst är det så, Rejdar har sagt att SD kommer få under 10% i valet, vi får se om han får rätt, får han det lär han förutspå att de åker ur nästa val då de har minskat i opinionsundersökningar sedan juli 2013. Har han fel, vilket är det mest troliga, då han inte skulle kunna ge en objektiv analys om hans liv så hängde på det, lär vi slippa fanskapet till valåret 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in