Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-08, 13:25
  #19165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfro
Det var ett befäl som sa det, så om det stämmer helt vet jag inte!

På pappret skall gmu gå före vpl, dock så blir det ofta tvärt om i praktiken. Ofta med ganska bra anledning.
2014-03-08, 22:43
  #19166
Medlem
Testar att fråga igen, ingen som har gjort GMU I Härnösand? Eller ska göra GMU i Härnösand?
2014-03-08, 23:29
  #19167
Medlem
Hej, jag har en grej som jag undrar över. Vet dock inte om frågan ska ställa här, men anyways...

Jag ville helt enkelt inte göra lumpen när ja var 18, och nu när jag har blivit 23år så har ja tagit upp ämnet i hjärnan igen. Jag tänker alltså att jag vill satsa på militären, mer eller mindre ha det som ett fast jobb. Grejen jag undrar över är...jag har nämligen 1 ringa narkotika(cannabis) i mitt register. Ställer de till de för en, eller de är bara om man är dömd för rån, misshandel och dylikt? tack på förhand
2014-03-08, 23:56
  #19168
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodspeed
Hej, jag har en grej som jag undrar över. Vet dock inte om frågan ska ställa här, men anyways...

Jag ville helt enkelt inte göra lumpen när ja var 18, och nu när jag har blivit 23år så har ja tagit upp ämnet i hjärnan igen. Jag tänker alltså att jag vill satsa på militären, mer eller mindre ha det som ett fast jobb. Grejen jag undrar över är...jag har nämligen 1 ringa narkotika(cannabis) i mitt register. Ställer de till de för en, eller de är bara om man är dömd för rån, misshandel och dylikt? tack på förhand
Försvarsmakten har nolltolerans mot droger, så jag tror det kan vara till din nackdel tyvärr.
2014-03-09, 00:17
  #19169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Försvarsmakten har nolltolerans mot droger, så jag tror det kan vara till din nackdel tyvärr.


Även fast de hände för 2 år sedan? Jag kan förstå att om man har 10 ringa på sig med kokain och lite annat tyngre droger. Får hoppas du tror fel då... jävla mög annars haha
2014-03-09, 01:05
  #19170
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodspeed
Även fast de hände för 2 år sedan? Jag kan förstå att om man har 10 ringa på sig med kokain och lite annat tyngre droger. Får hoppas du tror fel då... jävla mög annars haha

Tyvärr, noll tolerans för droger...
2014-03-09, 01:37
  #19171
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodspeed
Hej, jag har en grej som jag undrar över. Vet dock inte om frågan ska ställa här, men anyways...

Jag ville helt enkelt inte göra lumpen när ja var 18, och nu när jag har blivit 23år så har ja tagit upp ämnet i hjärnan igen. Jag tänker alltså att jag vill satsa på militären, mer eller mindre ha det som ett fast jobb. Grejen jag undrar över är...jag har nämligen 1 ringa narkotika(cannabis) i mitt register. Ställer de till de för en, eller de är bara om man är dömd för rån, misshandel och dylikt? tack på förhand

Alla som säger att det är "nolltolerans" stämmer inte. Jag har blivit dömd för två år sedan för skadegörelse och jag blev alltså dömd i en tingsrätt men fick fortfarande göra GMU. (Vet dock inte hur det är med narkotikabrott)

Så sök på! När det kommer till de första papper du ska fylla i så måste du kryssa i att du inte blivit dömd förr om du nu vill bli kallad till mönstringen. Och hos psykologen så berättar du som det är.

Om du blivit dömd för ett ringa brott länge sedan och du presterar bra på mönstringen tror jag att dom har lite överseende faktiskt.
__________________
Senast redigerad av Tinywalrus 2014-03-09 kl. 01:45.
2014-03-09, 03:45
  #19172
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinywalrus
Alla som säger att det är "nolltolerans" stämmer inte. Jag har blivit dömd för två år sedan för skadegörelse och jag blev alltså dömd i en tingsrätt men fick fortfarande göra GMU. (Vet dock inte hur det är med narkotikabrott)

Så sök på! När det kommer till de första papper du ska fylla i så måste du kryssa i att du inte blivit dömd förr om du nu vill bli kallad till mönstringen. Och hos psykologen så berättar du som det är.

Om du blivit dömd för ett ringa brott länge sedan och du presterar bra på mönstringen tror jag att dom har lite överseende faktiskt.


Det är annorlunda med narkotika. Du kan tex bli antagen trots vissa trafikförseelser, men inte ringa våldsbrott eller narkotika.
Detta är vad jag läst mig till i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel med fakta!
2014-03-09, 09:47
  #19173
Medlem
antiantisvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goodspeed
Även fast de hände för 2 år sedan? Jag kan förstå att om man har 10 ringa på sig med kokain och lite annat tyngre droger. Får hoppas du tror fel då... jävla mög annars haha
Välkommen att söka om 3 år.

"Har du blivit dömd för brott i domstol eller fått ett strafföreläggande från åklagarmyndigheten under de senaste fem åren kommer du att få avslag på din ansökan i samband med rekryttestet. Alla som går vidare efter rekryttest och antagningsprövning kontrolleras i polisens misstanke- och belastningsregister."

Googla citatet om du vill.
2014-03-10, 10:39
  #19174
Medlem
Ska söka till GMU omgång 3, kommer inte att ha betyg från årskurs 3 utan enbart betyg från årskurs 1 och 2 på gymnasiet vid ansökningstillfället. Är det ett problem eller klarar jag mig på de betygen jag har?
2014-03-10, 11:13
  #19175
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedudelebowski
Ska söka till GMU omgång 3, kommer inte att ha betyg från årskurs 3 utan enbart betyg från årskurs 1 och 2 på gymnasiet vid ansökningstillfället. Är det ett problem eller klarar jag mig på de betygen jag har?

Du måste ha fullständiga gymnasiebetyg om du ska söka GMU mot en GSS/K tjänst. Annars är det hemvärnet som gäller..
2014-03-10, 12:25
  #19176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thedudelebowski
Ska söka till GMU omgång 3, kommer inte att ha betyg från årskurs 3 utan enbart betyg från årskurs 1 och 2 på gymnasiet vid ansökningstillfället. Är det ett problem eller klarar jag mig på de betygen jag har?

Som jag förstod det när jag var orolig brukar man kunna lösa det på plats så man får ett senare datum att skicka in betygen på.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback