2014-03-10, 15:50
Medlem
Jaha, på söndag bär det av mot Boden för gmu.
Någon som har något tips man bör göra sista veckan innan avgång?
2014-03-10, 16:37
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablu
Jaha, på söndag bär det av mot Boden för gmu.
Någon som har något tips man bör göra sista veckan innan avgång?

Samma här... Packa och träna det sista! Se till att bli berusad med vänner innan du far.
2014-03-10, 20:09
Medlem
Ballfros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Samma här... Packa och träna det sista! Se till att bli berusad med vänner innan du far.

Samt onanera/ha sex, blir inte mycket av sånt på ett tag!
2014-03-10, 21:45
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfro
Samt onanera/ha sex, blir inte mycket av sånt på ett tag!

Indeed!
2014-03-10, 23:26
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Du måste ha fullständiga gymnasiebetyg om du ska söka GMU mot en GSS/K tjänst. Annars är det hemvärnet som gäller..

Nej det behöver man inte det räcker med Godkänt i matte, engelska och svenska.
2014-03-11, 00:21
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Nej det behöver man inte det räcker med Godkänt i matte, engelska och svenska.

Nytt system? När jag mönstra 2012 så krävdes ovanstående ämnen + Samhällskunskap, samt fullständiga betyg från gymnasiet?
2014-03-11, 00:32
Medlem
Tjena!
Så här är det, jag hade tänk att söka GMU 2015 men jag är lite orolig..
Jag har ALLTID haft problem med min vikt, delvis pga att jag föddes 4 månader för tidigt och sen vill läkarna i alla fall påstå att det är genetiskt till en viss del.
Jag ligger på straxt över 50kg, men jag styrketränar 6 gånger i veckan och äter upp mig så gått det går.. men även i nuläget har jag en bättre fysik än de flesta i min ålder, min fråga är då, om vi leker med tanken att jag förbereder mig väl och styrketränar samt konditionstränar som fan och kanske lägger på mig 10-15kg på 1 år, tror ni att jag kommer att ha någon chans när det är dags för antagningsproven vid Pliktverket?

Jag är man förresten.

Tack.
2014-03-11, 00:41
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzirGrizz
Tjena!
Så här är det, jag hade tänk att söka GMU 2015 men jag är lite orolig..
Jag har ALLTID haft problem med min vikt, delvis pga att jag föddes 4 månader för tidigt och sen vill läkarna i alla fall påstå att det är genetiskt till en viss del.
Jag ligger på straxt över 50kg, men jag styrketränar 6 gånger i veckan och äter upp mig så gått det går.. men även i nuläget har jag en bättre fysik än de flesta i min ålder, min fråga är då, om vi leker med tanken att jag förbereder mig väl och styrketränar samt konditionstränar som fan och kanske lägger på mig 10-15kg på 1 år, tror ni att jag kommer att ha någon chans när det är dags för antagningsproven vid Pliktverket?

Jag är man förresten.

Tack.
Vikten ska inte vara något problem så länge du inte är alldeles för underviktig. Viss skillnad om du är 180 cm eller 160 cm också. Träna på och ät utav bara satan så ska detta gå finemang! Allmänt är det mer fördelaktigt för en soldat att vara liten än stor, förutsatt att de uppvisar samma uthålliga styrka. En liten soldat kräver mindre mat och är svårare för fienden att skjuta.
2014-03-11, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Vikten ska inte vara något problem så länge du inte är alldeles för underviktig. Viss skillnad om du är 180 cm eller 160 cm också. Träna på och ät utav bara satan så ska detta gå finemang! Allmänt är det mer fördelaktigt för en soldat att vara liten än stor, förutsatt att de uppvisar samma uthålliga styrka. En liten soldat kräver mindre mat och är svårare för fienden att skjuta.
Jag är ca 176 lång, bänkar min egen kroppsvikt och tar iaf minst 40kg i alla basövningar..
Om jag har förstått det rätt så gör man pull-ups och Marklyft/att man cyklar lite på Pliktverket?
Tar iaf 50-60kg i Marklyft i nuläget, och klarar ca 15 "vanliga pulls-ups" samt ca 10 chins med handflatorna framåt... Tror du jag kommer klara dom fysiska kraven när det är dags för mönstring?
2014-03-11, 00:46
Medlem
Citat:
Jag är ca 176 lång, bänkar min egen kroppsvikt och tar iaf minst 40kg i alla basövningar..
Om jag har förstått det rätt så gör man pull-ups och Marklyft/att man cyklar lite på Pliktverket?
Tar iaf 50-60kg i Marklyft i nuläget, och klarar ca 15 "vanliga pulls-ups" samt ca 10 chins med handflatorna framåt... Tror du jag kommer klara dom fysiska kraven när det är dags för mönstring?

Du kommer ha stor fördel i cykeltestet genom att du väger lite. I styrkan kan det dock bli svårare då du säger att du tar minst 50-60, men det beror på lite vilken tjänst du riktar in dig på också. Siktar du inte på någon av jägartjänsterna där 7r krävs bör du inte ha några problem Underlättar i styrkan att vara lite tyngre och starkare, men se till att träna på hårt och kör gärna lite tunga marklyft i den mån att du inte skadar dig. Träna på så ska det nog gå vägen!
2014-03-11, 00:48
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Pullups gör man inte under mönstringen, utan ett slags blandning av marklyft och upprätt rodd.

http://www.isokai.se/Friskvard_h.html

Så utförs lyftet. För att dra en 9:a krävs att man har ett tryck på fötterna (tror jag) på 900 N, minsta godkända är 4:a om jag inte minns fel. Jag tror du klarar de fysiska kraven, men att träna mer (du har ju ett år på dig) skadar inte. Man måste konkurrera lite
2014-03-11, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avengednorr
Du kommer ha stor fördel i cykeltestet genom att du väger lite. I styrkan kan det dock bli svårare då du säger att du tar minst 40 i basövningar, vilket jag räknar in marklyft. Underlättar här att vara lite tyngre och starkare, men se till att träna på hårt och kör gärna lite tunga marklyft i den mån att du inte skadar dig. Träna på så ska det nog gå vägen!
Tackar, trevligt att höra!
Tar som sagt 50-60kg i Marklyft, och då har jag ändå typ 1 år kvar av träning ju
Det som lockar mest är vanlig Skyttesoldat, hur tror du det ser ut där?
Senast redigerad av zzirGrizz 2014-03-11 kl. 00:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in