2013-08-28, 09:07
Medlem
The_Aces avatar
Jag har börjat köra med ett svavelbaserat schampoo som kallas Selsun som kan inköpas receptfritt på närmaste apotek.
Min hud svarar otroligt bra på det, dock är det viktigt att låta schampoot ligga applicerat i hår och ansikte ca 5 minuter, jag blir nästintill symptomfri.
Citera
2013-12-01, 15:56
Medlem
Jag var inne och läste på denna tråd för några veckor sedan för att försöka hitta lite råd och tips om hur man kan bota och inte endast lindra Seborroiskt eksem och jag har dragits med detta sedan 97-98, så ganska lång tid med andra ord och jag har nu "snubblat" över något som överraskade mig.

Jag kan informera att jag använde kortison i flera år, fram till 2006 då jag läste en artikel publicerad av en läkare från Karolinska som rekommenderade Dactacort så jag började använda denna i ansiktet och det fungerade, vilken lycka. Jag blev av med utslagen, det svidande och irriterande som jag hade, speciellt på överläppen, sidorna av näsan och ögonbrynen och blev naturligtvis glad. Ni som har denna typ av eksem vet att det är som första grads förbränning och ett helvete.

Så jag har nu alltså använt Dactacort och Selsun för håret - ganska vanliga produkter med andra ord.

Men nu till det som jag vill bidra med.

Jag pratade med en god vän i Bangladesh som jobbar med alternativ medicin och berättade om mitt problem med seborroiskt eksem och han svarade med att rekommendera 1 matsked Äpple Cider Vinäger (ACV) i ett glas vatten (alltså utspädd) 1 gång om dagen i 2-3 veckor. och lite desperat som jag är för att bli av med eksemen och slippa kortison så börjar jag denna kur för 4 dagar sedan, alltså torsdag morgon. Det är nu 6 dagar sedan jag använde Dactacort och det är ny rekord mellan omgångarna då jag som oftast använder den sammanhängande i 3-4 dagar för att ta en paus 3-4 dagar. Med tanke på hur länge jag har haft denna eksem så känner jag varenda förändring som sker i ansiktet och när symptomen kommer tillbaka.

Jag tog även lite utspädd ACV och baddade på de områden som det handlar om och utan tvekan, det har börjat ge resultat. Svedan, klådan, utslagen och nippringen / stickandet har avtagit avsevärt. Jag är medveten om att 4 dagar med en kur inte är lång tid, men med tanke på det snabba resultatet så kan jag inte undvika att ha förhoppningar till att det faktiskt fungerar, jag både ser och känner resultat.

Jag vill även bestyrka mitt inlägg genom att plocka in info från två sidor jag hittade på nätet. Jag har läste på andra forum och sidor som säger ungefär samma sak.

Seven Health Uses of Apple Cider Vinegar
http://wellnessmama.com/2042/seven-h...cider-vinegar/

Apple Cider Vinegar (ACV) is a fermented product made from crushed and aged apples. The healthiest versions contain “the mother” which is a colony of beneficial bacteria with many health benefits. ACV is naturally high in phosphorus, magnesium, potassium, calcium and others. It has been rumored to help with weight loss and digestive uses. It was even used in the time of Hippocrates, the father of medicine, as a remedy for many ailments. If you are going to use ACV for a health remedy, look for organic, unpasteurized vinegars with “the Mother,” which are available at most grocery stores. Bragg’s is one popular brand.

ACV has been used as a natural remedy for many things, and while science is yet to prove many of the health claims associated with ACV, it is generally considered harmless to try. If you suffer from any of the health concerns below, consider trying ACV as an inexpensive natural remedy.

-1-
Reduce Acid Reflux and Heartburn

ACV mimics the acidic environment of the stomach and helps food to break down. Many people report reduced symptoms of reflux or heartburn after using Apple Cider Vinegar, which is logical, since many times these conditions are caused by too little stomach acid, rather than too much. If you suffer from Reflux or Heartburn, consider taking 1 tsp- 1 TBSP of ACV in water before each meal, and whenever symptoms hit.

-2-
Fight Candida (yeast) in the Body

If you suffer from yeast overgrowth in the body, and many people do, ACV might help. Some research shows that the acid and enzymes in Apple Cider Vinegar help kill excess yeast in the body. For those with severe yeast problems, the symptoms may get worse initially when they begin taking ACV. This is caused by the die off of the yeast, called a Herxheimer reaction, when the body can’t remove the toxins from the yeast fast enough. It is actually a good sign, though an uncomfortable one. If you suspect you have yeast overgrowth, consider taking 1 tsp- 1 TBSP of ACV in water before each meal or twice a day, preferably on an empty stomach.

-3-

Relieve Sunburns and Bug Bites

I can vouch for this one personally! If you suffer from a sunburn or insect bite, Apple Cider Vinegar can help alleviate the pain. For sunburns, apply ACV and water (50/50 mix) with a cotton cloth or washcloth directly to the skin to cool and relieve pain. You can also soak in a bath of warm water with 1 cup ACV. For bug bites, apply ACV directly to the bite, or soak the area in vinegar.

-4-

Lower Blood Pressure

Some studies suggest that the acetic acid in Apple Cider Vinegar may help power blood pressure. ACV may help increase production of the blood vessel relaxing compound nitric oxide. It may also help inhibit enzymes that cause blood vessels to constrict. For blood pressure lowering effects, 2-6 TBSP a day in water is usually recommended.

-5-

Kill Foot or Skin Fungus

Just as ACV can help kill Candida in the body, it is often useful against yeast and fungus on the skin and nails. If you have foot or toe fungus, soak the feet in 1 cup of ACV in water or apply directly to the affected area. For skin fungus or yeast, apply ACV directly. It will burn but will help clear up even the worst cases of fungus.Especially in children or those with sensitive skin, it is best to dilute the ACV with water before applying to the skin.

-6-

Natural Skin Toner

When mixed with equal parts of water (and a few drops of essential oil for fragrance) ACV makes an excellent firming toner for the skin. It has also been shown to be effective against acne without drying the skin. To use as a toner, keep the mixture in the fridge, and apply with a cotton ball after showering. The vinegar smell disappears completely when dry.

-7-

Treat Dandruff

Apple Cider Vinegar can be very effective against dandruff. Mix with equal parts water and apply to scalp with spray bottle or cloth. Leave on for 1-2 hours with a shower cap and rinse. This can be done 1-2 times a week for best results.

Notes: Apple Cider Vinegar should not be swallowed undiluted or applied to the skin undiluted, especially in children or those with sensitive skin. Be careful not to get ACV in the eyes.

OBS Plain white vinegar and other types of vinegar should not be used for these purposes. OBS

- I nästa artikel nämns Sebboroiskt eksem

APPLE CIDER VINEGAR FOR FUNGUS
http://www.livestrong.com/article/50...ar-for-fungus/

Fungus can develop in a variety of forms on the body. Typically, an antifungal medication in the form of a pill or cream is used on-site to treat and eliminate the fungus. However, some people believe apple cider vinegar to be a worthy substitute for traditional fungal treatment, and some medical evidence backs up this claim. If you suffer from severe symptoms, however, such as redness, inflammation and swelling, see a doctor right away.

SKIN FUNGUS
Fungus can appear just about anywhere on the skin. Two common types are malassezia and tinea. Malassezia is found on healthy scalps but can become overgrown and lead to dandruff, itching and oily skin, reports MayoClinic.com. Tinea is also known as ringworm and can affect various areas including the body, the feet and the scalp. Itching and irritated patches of skin are the most common symptoms.

FUNCTION
Apple cider vinegar can be an effective fungus treatment on the skin. According to "Dr. Earl Mindell's Amazing Apple Cider Vinegar," by Earl Mindell, vinegar kills bacteria and fungus, especially when applied to the affected area repeatedly. This is also effective for skin conditions like seborrheic dermatitis, which affects the scalp and is sometimes caused by a fungus.

VINEGAR AS TREATMENT
You need to prepare apple cider vinegar in a specific way to treat fungus. According to "The Herbal Drugstore: The Best Natural Alternatives to Over-the-Counter and Prescription Medicines," by Dr. Linda B. White and Steven Foster, mixing 1/8 of a cup of vinegar with one cup of water will dilute it enough to be effective in treating the fungus without irritating your skin. Apply to the affected area twice a day with a cotton ball.

EFFECTS
In general, apple cider vinegar is harmless when applied in diluted form to the skin. Even so, it can burn your eyes, so keep it away from this area and apply it in a well-ventilated space, as the fumes can be quite strong. If the fungus hasn't cleared up within a few weeks or gets worse, see a doctor for a stronger course of treatment.

REFERENCES
MayoClinic.com; Dandruff: Causes; November 2010 "Dr. Earl Mindell's Amazing Apple Cider Vinegar"; Earl Mindell, Ph.D.; 2002 "The Herbal Drugstore: The Best Natural Alternatives to Over-the-Counter and Prescription Medicines"; Linda B. White and Steven Foster; 2000

Article reviewed by Mike Myers Last updated on: Jul 26, 2011
Senast redigerad av Oneminde 2013-12-01 kl. 16:24.
Citera
2013-12-01, 15:56
Medlem
Jag kommer fortsätta med kuren jag påbörjat i 2-3 veckor och återkomma med resultatet då. Notera att ACV kan fungera med varierat resultat från individ till individ och att man därför måste vara uppmärksam på vad som sker och hur man upplever det hela. Jag har även slutat med margarin och godis. Socker är något som jäst gillar då den hämtar sin energi från olika socker arter.

Lycka till alla som vill prova.

- Oneminde -
Citera
2013-12-02, 03:22
Avstängd
Någon mer dom för riktigt svåra besvär nu under vintern? Den torra luften gör det omöjligt, öron och hårbotten kliar sönder.
Citera
2013-12-02, 12:53
Medlem
@ Tridnod
Jag rekommenderar på det starkaste ACV. Jag är nästintill botad sedan torsdag genom att både dricka och badda på detta ämne. Kommer beställa från märket Bragg då det är rå, odestillerad och opastöriserad ACV. Om du kunde känna glädjen jag upplever så skulle du förstå.
Citera
2013-12-30, 18:44
Medlem
lazgreens avatar
Exuviance tvätt, ansiktsvatten och kräm (morgon/kvällskräm) och Fungoral en gång i veckan har varit min framgångslösning.

Jag har bra hy, och slipper problem. Något jag också gör efter jag har rakat mig är att alltid gnugga ansiktet med en handduk så de eventuella flagorna är borta.

Detta är en tråkigt dyr lösning, men som sagt mycket funktionell. Vill du levla upp det här ytterligare kan du använda MD-formulations, fast då blir det ännu dyrare.
Citera
2013-12-30, 20:04
Medlem
(FB) Hur jag botade Seborroiskt eksem.
Citera
2014-02-26, 15:15
Medlem
Ajaj. Jag lider med er, även jag fick flera års seborroiskt eksem, efter att ha använt Basiron verkar det som.

Det började med en fotoallergisk reaktion av att ha haft Basiron på ansikte och hals nattetid, på morgonen tvättade jag bort det och vistades i svagt solljus på dagen.
  • Hudområden som Basiron varit på blev så torra att mjukgörande salva slutade hjälpa.
  • Hela huvudet började klia.
  • Finnarna blev väldigt hårda och varfyllda istället för talg.
  • Huden började utsöndra seborré (istället för finnar)
  • Slemhinnorna i näsa och hals blev torrare.
  • Ögonen blev torra så de fastnar i ögonlocken vid sömn.

Det tog 6 månader för mig att bli av med dessa problem, som började med Basiron.
- Men seborré eksemet är fortfarande kvar efter 4 år ...Fan.

Läkemedel kan alltså skapa en fototoxisk reaktion och en permanent allergi genom att de är känsliga för solljus:
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-...all-1991-2000/

Citat:
Ursprungligen postat av trig
Jag har länge funderat på varför jag fick seborroiskt eksem. Och jag tror fan att jag vet varför. Jag höll på med en viss salva mot finnar. Det var när jag smörjde med den, som mina problem med eksemet började.
Citat:
Ursprungligen postat av Kiska
Sen när jag tänkte efter så har jag använt en acnekräm under en kort period, den hette "basiron", men jag kan inte precisera exakt att det är den som orsakade eksem. Jag har använt den omkring den perioden jag fick problem.
Citat:
Ursprungligen postat av Suresugar
Jag har också använt mig av basiron och har samma problem.
Mitt seborroiska eksem började också då, när jag ökade appliceringen av Basiron från enstaka dagar till varje dag (som bipacksedeln säger att man ska göra)
- Men misstaget som jag nog gjorde var att jag vistades utomhus i svagt solljus dagen efter jag använt Basiron. Bipacksedeln säger att man inte ska göra det:
http://www.fass.se/LIF/product?2&use...19980220000029

Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
När solen ligger på så blir det kanske lite bättre.
Min seborré blir värre efter några timmar i svag sol och värst vid svettning.

Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Det där måste ju vara oerhört individuellt. För jag använder inte några krämer, bara hudkräm när jag är torr, men min hud blir inte bättre för det.
Min hud blir sämre direkt av de flesta hudkrämer. Men efter några dagar utan hudkräm blir den sämre ändå - utan hudkräm.

Den enda hudkrämen som jag funnit mig tåla är lättflytande Avène Hydrance Légère som minskar inflammationen utan att innehålla kortison. Även Olay Beauty Fluid har jag tålat - men den dämpar inte klådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Malinka
Jag blödde i hårbottnen och blev jättetorr i ansiktet. Så igår fick jag reda på att jag hade seborroiskt eksem, så fick 3 olika mediciner
Betnovat kutan - Hårbotten
Jag fick också Betnovat, och efter den behandlingen stoppades eksemet/såren i hårbotten permanent, nästan, nu kliar det bara lite då och då så svampen eller seborrén är kanske kvar egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av sigma88
Fett påverkar inte mig negativt, är dock känslig mot saker som potatis, choklad, stark mat, socker (även sötningsmedel)
Även jag är känslig mot mjölkchoklad, stark mat och socker.

Citat:
Det jag gjort är att tex. ersätta all vitt bröd med nyttigt fullkornsbröd utan sirap/väldigt lite socker. Äter numera glutenfri pasta (försöker att inte äta så mycket pasta ändå)
Vitt bröd är inte alls ett problem för mig, däremot orsakar fullkornsbröd bakat med surdeg ett helvete kring min mun om brödet är pudrat med mjöl, verkar som att mjölet fysiskt irriterar huden (eller om surdegssmaken sätter igång en allergisk reaktion)

Citat:
Duschade ofta (med strålen riktad mot ansiktet), använde inga fuktkrämer för att skydda min generellt sett torra hud,
Jag använde fuktkrämer men de hjälpte inte, eftersom Basiron gjorde huden så torr i grunden, trots fuktkräm efter det.

Citat:
Först började det hela med torr hud (precis som du), sedan kom rodnaden en vacker höstdag efter sommaren och blev nog värst nu under hösten 2009. Det värsta är när jag sköljer/cleansar huden,
För mig började det precis som för dig... och det är nästan spöklikt att även min rodnad kom först en vacker höstdag efter sommaren 2009. (Låg det i solen då X-)

Citat:
Visst, eksem/torr hud är genetiskt men varken min pappa, mamma eller bror (eller någon annan i släkten) har eksem/rosacea eller något liknande så känns lite konstigt att jag fick det.
Samma för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av tanker
En drastisk metod och som är jobbig är att låta bli att behandla svampen utan låta kroppen ta hand om den. Läste någonstans om en kille som testade det och lyckades efter flera jobbiga veckor bli av med det helt.
Det där testar jag nu, sedan 4 veckor tillbaka, och eksemet har blivit värre, men det märks att min egen hud bekämpar både eksemet och finnarna genom att såren i eksemet får tid att läka (istället för att jag dämpar dem med tvätt och anti-inflammatorisk salva)

Citat:
Ursprungligen postat av tanker
Det man ska tänka på är att dricka mycket vatten, stressa mindre och skapa rutiner. Duscha mindre använda mindre tvål eller ingen alls. Men det viktigaste är sömnen.
Ja, verkligen, för mig med. Sömn lindrar mitt eksem lika bra som salva, men jag har dessvärre kronisk sömnsvårighet (så mitt ansikte är rött och irriterat efter misslyckade nätter, dvs de flesta nätter)

Citat:
Ursprungligen postat av Rallaren
Men i julas blev det mycket grädde och ost, alkohol o kaffe o kanske förmycket kolhydrater för min kropp. Så då blossade det upp igen.
Mitt eksem blossar också upp varje jul, då jag dricker pyttelite alkohol, äter totalt ett par deciliter inlagd sill, gravad lax och rödbetssallad (det verkar vara ättikan i det som är dåligt, eftersom ketchup ger eksemet likaså)

Citat:
Ursprungligen postat av benkel
Man blir så förvirrad när läkarna säger att kosten inte har någon påverkan alls på sjukdomen. Men när jag varit ute och festat och druckit öl så är det så tydligt när man ser dagen efter hur utbrotten börjar komma.
Ja. Vissa läkare verkar ha helt fel, kanske har de inte hunnit läsa de senaste studierna.

Citat:
Ursprungligen postat av lazgreen
Exuviance tvätt, ansiktsvatten och kräm (morgon/kvällskräm) och Fungoral en gång i veckan har varit min framgångslösning.
Citat:
Ursprungligen postat av lazgreen
Detta är en tråkigt dyr lösning, men som sagt mycket funktionell.
Hmm. När jag besökte Exuviance kliniken medicutis i Malmö kostade en halvtimmes besök 900 kr och så misslyckades de fullständigt med att bekräfta diagnosen seborroiskt eksem (trots att det är en relativt tydlig sjukdom och diagnos) och sade istället att jag hade "tonårsakne" vid 26 års ålder. Efter det gick jag till offentliga sjukvården som lätt bevisade rätt diagnos och gav mig Betnovat som hjälpte direkt (mot svampen i håret)

Citat:
Ursprungligen postat av Oneminde
Jag tog även lite utspädd ACV och baddade på de områden som det handlar om och utan tvekan, det har börjat ge resultat. Svedan, klådan, utslagen och nippringen / stickandet har avtagit avsevärt. Jag är medveten om att 4 dagar med en kur inte är lång tid, men med tanke på det snabba resultatet så kan jag inte undvika att ha förhoppningar till att det faktiskt fungerar, jag både ser och känner resultat.
Tackar för tipset! Själv vågar jag inte testa Apple Cider Vinegar riktigt än, vill veta hur min hud svarar på att sluta med hudkrämer först. Men sen låter det som en värdefull kur att testa.
Citera
2014-03-08, 08:15
Medlem
Yiddishs avatar
Be din läkare skriva ut salvan Protopic. Finns inget bättre
Citera
2014-03-08, 23:22
Medlem
Kan bero på att ni använder fel tvål. Då uppstår problem med huden.

Hade finnar. Hade seborroiskt eksem, samt eksem av annan typ.

LACTACYD!

Inte en finne! Seborroiskt eksem som försvinner alltmer. Det syns inte på mig att jag har seborroiskt eksem längre! Det andra eksemet är på väg att försvinna.

Det är de satans aggressiva tvålarna som sabbar huden. Jag anar att dessa aggressiva tvålar gör att huden försvarar sig med mer fett, och fet hud är godis för seborroiskt eksem (och även finnar). Lactacyd får huden att bli balanserad. Den börjar reparera sig själv. Råden att använda tvål som torkar ut huden gör det förmodligen bara värre, och kan säkert vara själva upphovet till många hudproblem. Det är som att ta heroin bara för att balansera sitt kokainberoende. Skippa bägge istället.

När jag använder Lactacyd blir huden len som en bebisröv. Huden börjar må bra helt enkelt.

Går att köpa i vanlig livsmedelsaffär.

Pröva denna tvål och rapportera i tråden om hur det gått.

Edit: Läste innehållsförteckningen nu. Gör det själva. Står bl a att det innehåller "Peanut oil", så om du är allergisk mot jordnötter kanske du inte ska den. Jag vet inte hur det funkar men såg det nu. Det står såhär också på flaskan "Lactacyd innehåller samma mjölksyra som kroppen själv producerar för att beskydda din hud". Det är väl det som gör att huden börjar må bättre, man tillsätter bara mer av samma ämne huden själv producerar för att vara stark och motståndskraftig. Inte konstigt mina hudproblem försvinner.
Senast redigerad av HerrWarum 2014-03-08 kl. 23:43.
Citera
2014-03-11, 15:12
Medlem
reptilekings avatar
Inte läst så noga men om det är röda torra fläckar runt näsan på vintern så är lösningen en liten klick xm focus morgon och kväll. Receptfritt, drygt... jävla bra helt enkelt. Försvinner på några dagar. Håller sig borta så länge mab använder, inget kortison. Grymt bra. Använt i många år.
Citera
2014-03-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrWarum
Kan bero på att ni använder fel tvål. Då uppstår problem med huden.

Hade finnar. Hade seborroiskt eksem, samt eksem av annan typ.

LACTACYD!

Inte en finne! Seborroiskt eksem som försvinner alltmer. Det syns inte på mig att jag har seborroiskt eksem längre! Det andra eksemet är på väg att försvinna.
I princip har du rätt! Jag håller med om det mesta, huden kan sluta klia och bli finare när man slutar tvätta den med tvål. Finnar kan sluta komma när man slutar använda ansiktstvätt. Även mina erfarenheter av det är goda.

- Men! Just det seborroiska eksemet håller jag inte med om, för mig har bara medel mot mjäll lindrat det seborroiska eksemet, eftersom det är en slags svamp. Dock så lindras den tillfälligt på mig om jag tvättar regelbundet med vatten eller mild tvål, men bara från dag till dag, så det verkar inte vara någon riktig lösning.
Senast redigerad av SebH 2014-03-16 kl. 19:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in