2010-12-15, 20:04
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malinka
Jag har haft eksem sedan jag var 12, men i somras så började allt bli värre. Jag blödde i hårbottnen och blev jättetorr i ansiktet. Så igår fick jag reda på att jag hade seborroiskt eksem, så fick 3 olika mediciner
Betnovat kutan - Hårbotten
Diproderm - Öronen
Locoid - Ansiktet

Man undrar ju vad det är för doktorer vi har. Jag har alltid fått höra att det inte finns något att göra. Hjälper medicinerna något?

Ska dock påpeka att min inte är lika allvarlig som din eksem.

Citat:
Ursprungligen postat av Jooois
Hur har du det med eksemen nu vintertid?

Det är definitivt värre, men inte direkt jätteallvarligt. Torr runt näsan, ögonbryn och i hårbottnen. Samt att det luktar lite äckligt i hårbottnen om jag inte duschar på två dagar. Ska försöka sola lite och se om det hjälper.
Citera
2011-10-28, 19:15
Medlem
The_Aces avatar
Jag återuppväcker tråden då även jag har ökande problem med detta vardagsbekymmer.

Hjälper ansiktssolarium?
Ni som hittat ett bra system av kurer som får er att bli symptomfria, kan ni inte skriva hur ni gör?
Citera
2012-11-27, 06:15
Medlem
Jag har samma problem! Jag har länge funderat på varför jag fick seborroiskt eksem. Och jag tror fan att jag vet varför. Jag höll på med en viss salva mot finnar. Det var när jag smörjde med den, som mina problem med eksemet började.

Har du smörjt med någon kräm mot finnar eller något liknande innan du upptäckte dina problem med seborroiskt eksem?
Citera
2012-12-28, 01:22
Medlem
Hej, jag har "råkat" snubbla in på den här sidan pga (som sagt) jag har samma problem som ni. Och jag vet att kosten hjälper att bli av med problemet och jag ska ge honungen en chans.

Citat:
Ursprungligen postat av trig
Jag har samma problem! Jag har länge funderat på varför jag fick seborroiskt eksem. Och jag tror fan att jag vet varför. Jag höll på med en viss salva mot finnar. Det var när jag smörjde med den, som mina problem med eksemet började.

Har du smörjt med någon kräm mot finnar eller något liknande innan du upptäckte dina problem med seborroiskt eksem?

Sen när jag tänkte efter så har jag använt en acnekräm under en kort period, den hette "basiron", men jag kan inte precisera exakt att det är den som orsakade eksem. Jag har använt den omkring den perioden jag fick problem.
Citera
2013-01-10, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiska
Hej, jag har "råkat" snubbla in på den här sidan pga (som sagt) jag har samma problem som ni. Och jag vet att kosten hjälper att bli av med problemet och jag ska ge honungen en chans.

Sen när jag tänkte efter så har jag använt en acnekräm under en kort period, den hette "basiron", men jag kan inte precisera exakt att det är den som orsakade eksem. Jag har använt den omkring den perioden jag fick problem.
Jag har också använt mig av basiron och har samma problem. Har din ändrade kost hjälpt dig helt?
Citera
2013-01-12, 19:50
Medlem
Rallarens avatar
Jag prövade på candida-dieten ett tag. Och det blev mycket bättre. Jag äter en strikt lchf-diet i vanliga fall. Men den här gången så strök jag kaffet, vinet, det svarta teet plus lite annat. Även mejeriprodukter, vilket jag tror är den stora boven. Tål inte det in vanliga fall.
Men i julas blev det mycket grädde och ost, alkohol o kaffe o kanske förmycket kolhydrater för min kropp. Så då blossade det upp igen.
Ett tips är att köra candida-dieten o svälta ut oönskad svamp.
Sedan kan jag rekommendera tjärtvål eller galltvål till kropp o knopp.
Körde innan mjällschampoo, sedan 90-talet, från Apoteket. Men det är till att slänga pengarna i sjön.
Kosten är nyckeln.
Citera
2013-01-17, 19:51
Medlem
Repeatzs avatar
Jag var hos läkaren och fick detta beskedet, fick utskrivet en kräm som hette Cortimyk, finns receptfritt på 20 gram. Fungerar faktiskt hur jävla bra som helst!
Citera
2013-02-17, 22:05
Medlem
Tjena!

Har också problem med denna asjobbiga hudsjukdom. Man blir så förvirrad när läkarna säger att kosten inte har någon påverkan alls på sjukdomen. Men när jag varit ute och festat och druckit öl så är det så tydligt när man ser dagen efter hur utbrotten börjar komma. Likaså efter snabbmat som pizza och McDonald. Så det borde ju hänga ihop på något sätt men ingen verkar förstå det, eller så är det ingen som forskar i det för att den är inte är skadlig fysiskt. Men psykiskt är den oerhört skadlig skulle jag vilja säga. Kan man riktigt jävla dåligt ibland när det är som värst o inte går över på veckor känns de ibland.

Har hamnat i en sådan här jobbig kortisonspiral nu där jag måste smörja mig ansiktet nästan inom en vecka efter att jag slutat och symptomen börjar komma tillbaka. Söker verkligen en annan lösning så vore så nice om man kunde förhindra utbrotten bara genom att undvika mejeriprodukter. Hur funkar detta för er? Har lång tid brukar ni ha mellan utbrotten? Läste att äta glutenfritt också skulle ha positiv inverkan. Någon som provat?

B.t.w. har också använt mig av Basiron men har inte sett samband ihop med eksemen.
Senast redigerad av benkel 2013-02-17 kl. 22:07.
Citera
2013-08-02, 23:34
Medlem
Imaginatiors avatar
Får lyfta denna tråden... Vet inte om jag accepterat sjukdomen för tidigt, då jag inte behandlat den så hårt som ni andra, men nu är jag fan trött på skiten. Ser i skrivande stund ut som en krater. Området kring näsan, halva pannan, öronen och hela hårbotten. Rött som den dominerande färgen under lingonveckan hos kvinnor.
Har lagt många surt insamlade slantar på läkare och krämer inte ett skit har mer än tillfälligt dämpat detta djävulska påfund. Har läst lite om Fungoral-tabletter som verkar vara rätt vassa, någon som har provat dessa?

Citera
2013-08-02, 23:41
Medlem
Riddarhusets avatar
sluta att kiia dig
Ta shampoo
Stress tror jag kan förvärra - åtminstone för mig
Jag gick dessutom till en homeopat och fick något häxpreparat. Dessa är oftast dyra, ofarliga och verkningslösa. Men på mig bet det för problem på knä och armbågar. Kan inte produktens namn men funkade trots att jag inte trodde på det.
Citera
2013-08-03, 02:01
Medlem
Jag har märkt att mitt eksem är som värst nu under sommaren för att sen vara nästan borta under en kortare vinterperiod. Har under flera år sett denna effekt, funderar på om mina pollenallergier gör eksemet värre. Mitt seborroiska eksem är dock 90% runt näsan och 10% kring ögonbrynen. Har nog haft i 5 år nu och det verkar inte ge sig själv.

Någon som känner igen sig?
Citera
2013-08-27, 19:51
Medlem
Usch jag lider med alla här och där ute som har problem med eksem. Om eksemet bara kunde komma på en annan del av kroppen istället för ansiktet. Fyller 35 i år och haft jätte problem sen jag var 18 år. Gått på Hudklinik sen 2006 och träffat nummertal läkare. Dom har svårt att behandla mina eksem. Provat nästan alla behandlingar som finns. 2008 tog dom en hudbiopsi och skickade in för mikroskopisk undersökning. Visade seborroiskt eksem, rosacea och svamp. Dvs en kombination av värsta tänkbara slag då medicinska behandlingar för seborroiskt eksem förvärrar rosacean och tvärtom. Läkaren satte mig på Roaccutan behandling och sen dess har jag tagit det. Skulle aldrig klara mig utan det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in