2014-03-08, 17:39
  #1
Medlem
Till er som har ett hemgym, d.v.s., ett power rack, stång + vikter, bänk, etc. etc. Hur fixar ni detta? Jag tänker på t.ex. hur mycket golvet tål innan vikterna hamnar nere hos grannen, att skydda parketten, oljud, etc. Hur ser Din lösning ut? Ett power rack väger allt mellan 25-100 kg och står ofta på en slags "fyrkant", d.v.s, vikten bör delas ganska jämnt ut över golvet och avsaknaden av taggiga, vassa kanter får en lätt att tro att hela patrasket kan placeras direkt på golvet utan någon matta under.

Tja, som sagt - hur har Du löst detta där hemma?
Citera
2014-03-08, 18:11
  #2
Bannlyst
aldrig hört talas om nån som dragit in ett power rack etc på parkettgolvet i en lägenhet, men det kanske förekommer vad vet jag. rimligen bor man i så fall på nedrae botten.
Citera
2014-03-08, 20:30
  #3
Medlem
Ärligt talat har jag tänkt tanken men skulle aldrig göra det pga att du inte kommer kunna göra marklyft, frivändningar, roddvarianter där du släpper stången, osv. Skulle dock vara extremt praktiskt och ekonomiskt.
Citera
2014-03-08, 21:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Ärligt talat har jag tänkt tanken men skulle aldrig göra det pga att du inte kommer kunna göra marklyft, frivändningar, roddvarianter där du släpper stången, osv. Skulle dock vara extremt praktiskt och ekonomiskt.

Nja, jag körde stela/raka marklyft upp till 250 kg under mina 10 år på gym. Aldrig någonsin släppte jag stången med en duns på golvet. Jag har med andra ord aldrig släppt stången ö h t utan lyfte tillbaka den på racket under kontroll. Fast visst, man har ju inte samma fria utrymme som på ett stort gym.

Anledningen till att jag funderar på detta beror på att jag är färdig med gymvärlden med alla "wannabees", gymgangstrar och snorungar. Jag har tagit en 2+ år lång paus från all form av träning och överväger nu att börja igen - fast hemma. Dock så innebär det en investering på cirka 14,000 kr.
Citera
2014-03-08, 22:22
  #5
Medlem
NapaSmiths avatar
Jag funderar starkt på att göra om källarförrådet till hemmagym. Nackdelen är att stående axelpress kan bli lite knepigt pga takhöjden.
Citera
2014-03-08, 22:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77

Anledningen till att jag funderar på detta beror på att jag är färdig med gymvärlden med alla "wannabees", gymgangstrar och snorungar. Jag har tagit en 2+ år lång paus från all form av träning och överväger nu att börja igen - fast hemma. Dock så innebär det en investering på cirka 14,000 kr.

Beroende på var du bor kanske det finns billiga källarlokaler/förråd/garage att hyra? Blir ju visserligen dyrare än månadskostnaden på ett gym men du slipper allt ovan.

Gillar för övrigt idén. Skriv gärna om det blir något.
Citera
2014-03-09, 00:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemos
Beroende på var du bor kanske det finns billiga källarlokaler/förråd/garage att hyra? Blir ju visserligen dyrare än månadskostnaden på ett gym men du slipper allt ovan.

Gillar för övrigt idén. Skriv gärna om det blir något.

Nej, det finns ingenting utöver själva lägenheten och ett vindsförråd. Så det får bli i ett av rummen som egentligen står relativt oanvänt i alla fall.

Parketten på golvet oroar en aning förstås. Fast som jag skrev tidigare så är själva "foten" på racket likt en fyrkant där varje sida kanske är 5-7 cm bred och borde således inte skada ytan. Smartast vore ju att placera en slags gummimatta under racket; fast när hela kalaset skulle kosta 14,000 kr så vill jag helst hålla nere summan så mycket som möjligt. Jag skulle visserligen komma billigare undan genom att t.ex. välja ett annat slags rack, fast när man tränar ensam hemma och utan "spotter" så är nog ett power rack ett nästintill måste. Att bli ihjälklämd under en viktstång är inte riktigt min tanke.

Gymet skulle alltså se ut så här: power rack (cage), skivstång (int. 220 cm, 50 mm, 20 kg och ska tåla minst 300 kg), ställbar bänk, 2x fjäderlås, gummerade vikter om 4x 20 kg, 4x 15 kg och kanske en gummimatta eller liknande. Det skulle bli en fin start efter en 2+ år lång paus.
Citera
2014-03-09, 08:54
  #8
Medlem
Tänk dig en vanlig svensson familj med två vuxna och två barn i en soffa där dom väger 150kg i genomsnitt. Plus en fet hund och några hinkar med mat på det.

Skulle gissa att lägenhetsgolv tål rätt mycket vikt.
Citera
2014-03-13, 01:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Nja, jag körde stela/raka marklyft upp till 250 kg under mina 10 år på gym. Aldrig någonsin släppte jag stången med en duns på golvet. Jag har med andra ord aldrig släppt stången ö h t utan lyfte tillbaka den på racket under kontroll. Fast visst, man har ju inte samma fria utrymme som på ett stort gym.

Anledningen till att jag funderar på detta beror på att jag är färdig med gymvärlden med alla "wannabees", gymgangstrar och snorungar. Jag har tagit en 2+ år lång paus från all form av träning och överväger nu att börja igen - fast hemma. Dock så innebär det en investering på cirka 14,000 kr.

Nyckelordet är ju investering. Ett gymkort kostar ju mellan 2000-5000 om året och när tiden har gått så är pengarna borta. Om du kan få det att funka för dig så tycker jag att det är en bra idé.

Du skulle kunna ha något i stil med en olympisk plattform som fördelar vikten jämt över en större yta och därmed inte frestar så mycket på golvet. Personligen känner jag att jag vill släppa vikten i golvet både vid frivändningar och i synnerhet marklyft men utöver det så vore det ju faktiskt underbart att kunna träna hemma.
Citera
2014-03-13, 01:49
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Jag tänker på t.ex. hur mycket golvet tål innan vikterna hamnar nere hos grannen, att skydda parketten, oljud, etc. Hur ser Din lösning ut?
Jag har haft ett föremål hemma som belastade golvet med över 700kg över 6 fötter i ett hus byggt för över 60 år sen, fötterna hade samma diameter som en 1-krona så för att skydda golvet använde jag hockeypuckar.
Det funkade rätt bra, har plastmatta och ljuddämpande papp under som pressats ihop så jag kan se exakt var puckarna har legat men det är inget som känns när man går och det räknas som normalt slitage, samma sak händer med möbler som sängar och soffor.

Reglar 45x70mm från byggvaruhus är ett billigt sätt att både fördela ut vikt och skydda golvet, golvspånskiva för mindre än en hundring är suveräna.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-03-13 kl. 01:57.
Citera
2014-03-13, 17:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag har haft ett föremål hemma som belastade golvet med över 700kg över 6 fötter i ett hus byggt för över 60 år sen, fötterna hade samma diameter som en 1-krona så för att skydda golvet använde jag hockeypuckar.
Det funkade rätt bra, har plastmatta och ljuddämpande papp under som pressats ihop så jag kan se exakt var puckarna har legat men det är inget som känns när man går och det räknas som normalt slitage, samma sak händer med möbler som sängar och soffor.

Reglar 45x70mm från byggvaruhus är ett billigt sätt att både fördela ut vikt och skydda golvet, golvspånskiva för mindre än en hundring är suveräna.

Låt mig gissa: en flygel?
Citera
2014-03-13, 17:19
  #12
Bannlyst
Gör det INTE om du bor i en vanlig lägenhet. Förutom allt oväsen det kommer orsaka är det faktiskt farligt ifall du lastar på alldeles för mycket vikter. Om du släpper en stor jävla marklyftstång på 200kg finns det en risk att hela gymmet hamnar nere hos grannen. Jag går på SATS som är på en övervåning men det är en stor företags byggnad som tål mycket vikt så det är inte riktigt samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in