Jag har ett powerrack (väger ca 80 kg) + stång och vikter (180 kg) ståendes i ett rum i en vanlig lägenhet några våningar upp. Förut så körde jag bara rack pulls, men har nu snickrat ihop några träplattor som jag marklyfter ifrån (och en liten platta som jag står på så att stången inte hamnar för högt upp) och det funkar perfekt. Har inte hört några klagomål från grannar, och jag har tränat såhär 3-5 ggr/veckan i ett år nu med tunga marklyft samt rodd. Givetvis så är jag kanske lite försiktigare när jag lägger ner stången än jag skulle vara på ett gym, men så vitt jag vet så är det inte speciellt uppskattat att man dunkar stången i marken efter varje rep på ett gym heller.

Om du inte tävlar i styrkelyft så anser jag att rack pulls är tillräckligt om marklyft absolut inte går att genomföra.
Jag är noga med att inte träna på tider som kan vara obekväma för andra ifall det låter (vilket jag inte vet om det gör, då jag inte fått höra något från grannarna). Har även fått ett okej från ordföranden i bostadsföreningen. Du har redan genomfört köpet vad jag har förstått, men för er andra som funderar på det så tycker jag ni ska få godkänt från hyresvärden eller liknande innan ni köper in något. Om det fungerar i er bostadssituation samt ekonomiskt så är hemmagym en extremt bekväm investering!
Citat:
Ursprungligen postat av
Yurichi
Vilken våning bor du på? Har någon granne klagat på någonting än? Om du skulle uppskatta, tror du det hörs in till grannarna? Känner du någon sorts begränsning av att träna hemma? (ljud, utrymme, vikter, övningar...)
Jättetacksam om jag får svar!
Bor på 3:e våningen. Den enda begränsningen jag känner av är att man vid marklyft inte kan hantera vikten lika fritt som i ett gym. Om du håller på med frivändningar och sådant så kan det även vara en begränsning. Ekonomiskt sett så kommer du tjäna igen kostnaden för hemmagymmet inom 2-3 år om du jämför med priserna för årskort nu för tiden.
Kan tillägga att om jag hade ett gym med ett bra utbud fria vikter och racks inom 10 minuters gångavstånd så hade jag nog valt det av den enkla anledningen att man är lite mindre begränsad, men så är tyvärr inte fallet nu.
Angående plattorna som jag lyfter ifrån så består dom helt enkelt av några lager plywood/träningsmatta/plankor, inget avancerat. De mäter ungefär 60x60x10 och står på vardera sida av racket.