2014-03-08, 17:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Så summan av kardemumman är att Big bang-teorin numera är vetenskapligt bevisad? Skynda dig att publicera den rapporten i sådana fall.

Vet du öht hur bevisföring fungerar inom modern vetenskap?

Till din orientering kan jag tala om för dig, att den INTE sysslar med metafysiska 'absoluter' som ger ponerade 100% "sanna" svar, men med stora sannolikheter från ett underlag av rationell, relativistisk, kosmisk observerbar/mätbar objektivitet.

Försök igen med detta som ditt fråga-underlag, så vi kritiker av pådyvlande teism inte behövar bli engagerade i något strawmans/väderkvarns-trams omkring vad vetenskap/logik/epistemologi är.

Citat:
I vilket fall som helst motbevisar den inte på något vis Guds existens.

Lär dig vad bevisbörda är och hur den fungerar. Särskild med tanke på att tråden rör sig om att bevisa 'gud', inte motbevisa honom.
Citera
2014-03-08, 17:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Well, jag tycker att frågeställningen är valid; "Hur vet du att det inte bara är det mänskliga medvetandet som observerar som kategoriserar omedvetet informationen så pga mentala kategorier?

och att det är ett väldigt bra sätt att beskriva de subneurala processer som leder fram till vår upplevelse.

Det här är en klockren beskrivning; Våra upplevelser av den fysiska verkligheten är ju en utifrån stimulerad hallucination och det går absolut inte vara säker på att "verkligheten" är som våran mentala föreställning är av den.

Tyvärr, det är bara den vanliga 'last stand' mellan empiri/logik/epistemologi å ena sidan och extrakosmiska, metafysiska, ad hoc spekulativa premisser utan minsta belägg å andra sidan.

Med syftet att konstruera en konstgjort modell av: "En extern objektiv* verklighet finns inte".

Jag kan .... som tidigare nämnd på¨denna tråd ..... helt enkelt hävda att ad hoc premissen "transmofoglyfiering av ambrojade" transcenderar teo-metafysiska premisser. Det blir bara metafysisk hitta-på spindelväv av denna typ av semantisk akrobatik.

(* Definierat som observerbar/mätbar rationell, objektiv, relativistisk kosmisk verklighet).
Citera
2014-03-08, 17:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag har upptäkt ett par skillnader mellan mig och andra som faktiskt tror på sin hjärnas upplevelser:

Jag upplever att jag har mina tankar och att jag känner känslor som tydliga fysiska inre sensationer.

När jag läser har jag en "skådespelare" som agerar ut texten som en radioteater i huvudet och jag lyssnar på tankarna som en radio.

Jag är den som lyssnar på det jag säger och jag blir medveten om vad jag kommer att säga samtidigt som den som jag berättar det för hör det.

Alltså ung. som Gurdjieff's "observer", en .... genom träning .... mentalt avskild del av medvetandet som avses fungera som en introspektiv objektiv självanalytiker.

För din del verkar detta dock inte vara annat än en spontan (drogkreerat?) reaktion du varken har mycket insikt i mekanismerna i eller kontroll över.

Citat:
Jag har upplevt närvaro och Gud så länge jag kan minnas.

Jag började ta droger i min tidiga vuxna ålder.
Jag gillade svamp och ketamin.

Jag brukade trippa mig till dödsögonblicket för att det är efter man släpper taget och gör hoppet som de roliga sakerna börjar hända.
Ofta händer det massor.
Men då och då blir det svart.

De flesta människor verkar vara fobiska för den senare upplevelsen och blir dyssreglerade när det händer.

"De flesta" som har gått din 'väg' är så mentalt utbrände, att de inte har kapacitet till att granska den praktiska och teoretiska vidare utveckling av vad "the observer" har för potentiale.

Citat:
Jag gillade hela paletten av upplevelser även om jag var ängsligare när jag visste att det skulle bli svart.

Jag vet att det bara är i mitt huvud.

Varför har inte alla den här insikten tror ni?

P.g.a. att en del av oss som har nosat på den "kemiska vägen" har haft motivation och förstånd nog till att inse, att denna har sin optimala begränsning som inspiration, efter vilken vanlig träning och erfarenhet med fördel ersättar det "syntetiska".
Citera
2014-03-08, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du har inga argument eller bevis för att gud existerar och det skrämmer dig.

Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Jasså? Vem skapade jorden ????? Vem skapade liv på jorden ??????????

Att fylla kunskapsgap med 'arguments from ignorance' har intet med bevisföring att göra.
Citera
2014-03-08, 18:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
En förklaringsmodell har ett egenvärde i sig självt om den bygger på principer som är godtagna i andra sammanhang. Dvs en induktiv tes eller teori.

Detta har du postulerat i flera år, men aldrig gett belägg för.

Citat:
Men det är en annan fråga vad som ska anses vara bevisat eller inte. Det är i sig en obevisbar tes att bara det empiriska ska räknas.

Last stand: "Det finns ingen extern verklighet" i den absurde falska dikotomin mellan empiri och metafysiska spekulationer.
Citera
2014-03-08, 18:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Beviset att Gud existerar finns i den första versen av Bibeln (GT):

Tvärtom är GT snarare ett motbevis mot 'guds' existens (lämpligt att ta upp på tråden "Är bibeln sann")

Citat:
http://www.youtube.com/watch?v=ZV0hUldrYp4

Med dina egna ord, tack; om du nu är inresserat av att presentera resonemanger/argument och inte bara proxy-propaganda.
Citera
2014-03-08, 18:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Följer man Guds riktlinjer, dvs att tänka på medmänniskan före sig själv, så upphör ondskan.

Jag gissar att detta är menat som en subjektiv trosmanifestation.

Har du planer på att flytta denna till området av objektiv bevisföring? Om inte: Vad gör detta postulat då på denna tråd?
Citera
2014-03-08, 18:22
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och vem har satt igång Big Bang? Har den hänt av sig själv, utan att någon utlöste den? Svara!

'Arguments from ignorance' är FORTFARANDE irrationella.
Citera
2014-03-08, 18:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag ska försöka tänka lite logiskt. I och med att jag tror att allt gott är från Gud och allt ont är från människan, så är det ologiskt att jag skulle skylla på Gud om något dåligt skulle hända mig. Man ska inte skylla på någon annan när man själv är orsaken till problemet. Detta säger logiken, eller hur?

Ad hoc premisser har intet med logik att göra.

Citat:
Det är så här nämligen att 2/3 av jordens befolkning väntar på Messias återkomst. Lite konstigt att du inte visste det? Majoriteten väntar fortfarande och har inte gett upp hoppet än, förutom kanske bara en liten minoritet. När han väl återvänder tas han emot med öppna armar. Hur han förenar alla och hur det ser ut rent praktiskt, det får vi se när han återvänder. Förmodligen kommer han bevisa att han är den riktiga Messias, folk vill ju ha bevis för att tro, eller hur? Vill du ha övertygande bevis för Guds existens får du nog vänta tills han återvänder. Och länge behöver du nog inte vänta.

Lika lite som argumentum ad populum och profetior är "bevis" för något.
Citera
2014-03-08, 18:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabianstallion
Hela poängen med religion är ju att man ska ha en tro utan några "konkreta" bevis (förutom vår värld som faktiskt är ett bevis på att Han finns).

Således skulle poängen försvinna om det var jätte lätt att bevisa Hans existens. Inte ens den mest extrema ateisten hade kuggat Hans test då

OK, du har flyttat målstolperna till "trostestet" per se. Vad har du för belägg för att "trostestet" är en legitim stödhypotes och inte bare en hitta-på efterrationalisering?
Citera
2014-03-08, 18:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
"Everything is determined, the beginning as well as the end, by forces over which we have no control. It is determined for the insect, as well as for the star. Human beeings, vegetables, or cosmic dust, we all dance to a mysterios tune, intoned in the distance by an invisible piper."

Albert Einstein
(finns att hitta t.ex. här: http://www.virtualjerusalem.com/culture.php?Itemid=11970)

Tyvärr imploderar dit 'argument from authority' SÄRSKILD på att Einstein till slut fick avstå från sin determinism. Läs lite vetenskaps-historie/teori före du ger dig in på området av auktoritetsargument (som per se inte är av något större värde heller).
Citera
2014-03-08, 18:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Angående Schrödinger: Vi lever i ett deterministiskt universum. Det betyder inte att vi inte kan påverka vår framtid. Nästa föreläsning förklarar hur.

Det är första gång jag har sett allegorin avledd av doubleslit-experimentet använd som ett argument FÖR determinism.

Citat:
Hur kan gud veta VILKEN av alla möjliga konfigurationer som partiklarna kommer att anta "at any given moment"? Vi vet ju inte vilken konfiguration partikeln har förres vi tittar på den. När vi tittar på den förändrar vi dessutom förutsättningarna för hur naturen fungerar. Ingen vet vad den gör när vi inte tittar på den, inte ens den själv, och det är när vi väljer att titta på den som den väljer vilken konfiguration den kommer att anta. Det finns ingenting förutbestämt i kvantmekaniken och vi vet att verkligheten inte är förutbestämd.

Men det kan tydligen förklaras med, att du inte vet VAD doubleslit-experimentet egentligen är, eftersom du förlitar dig på myten om effekten av "observation" i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in