2014-03-07, 18:59
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Bara ett tips; Säger du att du har föreläst i ämnet och i samma andetag så citerar du wikipedia gör du dig dummare än tåget i mina ögon.

Bara ett tips; är man av åsikten att Wikipedia-artiklar rent generellt är usla är man rätt enkelspårig, alltså inte helt olik det färdmedel du nämner, då det tydligt framgår om en artikel har källor som den hänvisar till. I detta fall är Wikipedia-artikeln av flera skäl mer lämplig att citera än den källa den har.

Citat:
NVM, gällande att du "hör något/någon" så kan jag säga dig att det inte behöver vara Gud fastän entiteten säger det.

Då uppstår ivf hos mig följdfrågan om det är möjligt för en människa att särskilja en falsk från en "ärlig" entitet.
Citera
2014-03-07, 19:00
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
"även är en följd av en allvetande entitet"
Du undrar varför determinism är en följd av allvetande? Låt mig förklara. Om Gud är allvetande, vet han om exakt varje händelse in i minsta detalj. Den händelse som han förutsett skall ske, måste ske. Om den händelsen han förutsett skulle se inte sker, är han inte allvetande.

Slutsats: Om Gud faktiskt är allvetande, kommer endast en bestämd framtid att ske, och determinism råder.
Citera
2014-03-07, 19:13
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Du undrar varför determinism är en följd av allvetande? Låt mig förklara. Om Gud är allvetande, vet han om exakt varje händelse in i minsta detalj. Den händelse som han förutsett skall ske, måste ske. Om den händelsen han förutsett skulle se inte sker, är han inte allvetande.

Slutsats: Om Gud faktiskt är allvetande, kommer endast en bestämd framtid att ske, och determinism råder.

Det falierar på att du börjar med "Om Gud är allvetande, så..."

Hade Du börjar med : Gud är allvetande... hade din argumentation fungerat. Det är det jag menar med att du behöver förutsätta vissa saker för att få logiken att gå ihop.

Det är nästan en "prediction" du kommer med. Dvs "Om gud är allvetande, then such and such".

Jag behöver understryka:

Vi behöver inte åkalla någon gud för att förklarar några observationer vi gör.

Tidigare innan vi visste så mycket så var det guds verk vi såg överallt...
Sen har man kommit fram till att.. Näää.. Ingen gud här... eller här... eller här behövdes för att förklara det vi ser... Och jag tror det kommer fortsätta så. Att gud blir allt mer förpassad till dimmorna..

Har du hört om Schrödingers Katt? Jag tror du helt missar mekanismen som skapar den deterministiska värld vi ser.
Citera
2014-03-07, 19:16
Bannlyst
Citat:
Nej... Det är du som "är dummare än tåget"... Var säger jag att jag föreläst i ämnet?

"You infer" som det så fint heter på engelska både det ena och det andra i lite allt möjligt du läser.
Jo tack, jag är läskunnig.
Citat:
Om du vill kan jag gå igenom mina gamla föreläsningar...

Finns säkert om du googlar det.
Citera
2014-03-07, 19:37
Medlem
MentosFruitcores avatar

Citat:
Det falierar på att du börjar med "Om Gud är allvetande, så..."

Hade Du börjar med : Gud är allvetande... hade din argumentation fungerat. Det är det jag menar med att du behöver förutsätta vissa saker för att få logiken att gå ihop.

Det hade inte spelat någon roll om jag startat argument direkt med "Gud är allvetande" kontra vad jag startade med. Nu greppar du efter halmstrån.

Eller förstod du inte att en av premisserna var att Gud är allvetande?

Citat:
Det är nästan en "prediction" du kommer med. Dvs "Om gud är allvetande, then such and such".
Ja, om Gud är allvetande följer vissa saker med, bland annat determinism.

Citat:
Jag behöver understryka:

Vi behöver inte åkalla någon gud för att förklarar några observationer vi gör.

Tidigare innan vi visste så mycket så var det guds verk vi såg överallt...
Sen har man kommit fram till att.. Näää.. Ingen gud här... eller här... eller här behövdes för att förklara det vi ser... Och jag tror det kommer fortsätta så. Att gud blir allt mer förpassad till dimmorna..
Det säger du inte...

Citat:
Har du hört om Schrödingers Katt? Jag tror du helt missar mekanismen som skapar den deterministiska värld vi ser.

Jag har hört talas om paradoxen. Vad har den med saken att göra?
Citera
2014-03-07, 23:27
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Jo tack, jag är läskunnig.

Hahahah... Lol.. Du kanske är läskunnig.. Men läsförståelsen har du inte riktigt fått kläm på..
Citera
2014-03-07, 23:37
Bannlyst
Citat:
Hahahah... Lol.. Du kanske är läskunnig.. Men läsförståelsen har du inte riktigt fått kläm på..
Svensk grammatik fick jag faktiskt godkänt+ med faktiskt och visst förstod jag att du inte är en föreläsare men det beror inte på hur du uttrycker dig om man säger så.
Citera
2014-03-07, 23:56
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det hade inte spelat någon roll om jag startat argument direkt med "Gud är allvetande" kontra vad jag startade med. Nu greppar du efter halmstrån.

Eller förstod du inte att en av premisserna var att Gud är allvetande?

Ja, om Gud är allvetande följer vissa saker med, bland annat determinism.

Det säger du inte...

Jag har hört talas om paradoxen. Vad har den med saken att göra?

Nej.. Det är en skillnad om du faktist vet att det finns en Allvetande gud (Gud är allvetande och därför blablabla) Du börjar med att säga "Om det skulle vara så att Gud är allvetande skulle blablabla..

För att ditt argument ska hålla så måste något som är lika sannolikt som jultomten existera.

https://www.youtube.com/watch?v=wY9Xm5xgiEE

Föreläsningen hanterar något som kallas "Strange Inversion".. Och det är vad du gör i ditt argument.

Angående Schrödinger: Vi lever i ett deterministiskt universum. Det betyder inte att vi inte kan påverka vår framtid. Nästa föreläsning förklarar hur.

https://www.youtube.com/watch?v=pCofmZlC72g

Hur kan gud veta VILKEN av alla möjliga konfigurationer som partiklarna kommer att anta "at any given moment"? Vi vet ju inte vilken konfiguration partikeln har förres vi tittar på den. När vi tittar på den förändrar vi dessutom förutsättningarna för hur naturen fungerar. Ingen vet vad den gör när vi inte tittar på den, inte ens den själv, och det är när vi väljer att titta på den som den väljer vilken konfiguration den kommer att anta. Det finns ingenting förutbestämt i kvantmekaniken och vi vet att verkligheten inte är förutbestämd.

I mattematiken kan man göra sig av med tiden. Där är dåtiden lika verklig och beräkningsbar som framtiden så jag förstår vad du menar.

Men det är inte så enkelt.
Citera
2014-03-08, 00:30
Medlem
isolersteges avatar
Citat:
Nej.. Det är en skillnad om du faktist vet att det finns en Allvetande gud (Gud är allvetande och därför blablabla) Du börjar med att säga "Om det skulle vara så att Gud är allvetande skulle blablabla..

För att ditt argument ska hålla så måste något som är lika sannolikt som jultomten existera.

https://www.youtube.com/watch?v=wY9Xm5xgiEE

Föreläsningen hanterar något som kallas "Strange Inversion".. Och det är vad du gör i ditt argument.

Angående Schrödinger: Vi lever i ett deterministiskt universum. Det betyder inte att vi inte kan påverka vår framtid. Nästa föreläsning förklarar hur.

https://www.youtube.com/watch?v=pCofmZlC72g

Hur kan gud veta VILKEN av alla möjliga konfigurationer som partiklarna kommer att anta "at any given moment"? Vi vet ju inte vilken konfiguration partikeln har förres vi tittar på den. När vi tittar på den förändrar vi dessutom förutsättningarna för hur naturen fungerar. Ingen vet vad den gör när vi inte tittar på den, inte ens den själv, och det är när vi väljer att titta på den som den väljer vilken konfiguration den kommer att anta. Det finns ingenting förutbestämt i kvantmekaniken och vi vet att verkligheten inte är förutbestämd.

I mattematiken kan man göra sig av med tiden. Där är dåtiden lika verklig och beräkningsbar som framtiden så jag förstår vad du menar.

Men det är inte så enkelt.

Har du något emot gud ?
Citera
2014-03-08, 08:25
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolerstege
Har du något emot gud ?

Vilken gud menar du? Tor? Ra? Abrahams gud? Japans Kejsare?
Citera
2014-03-08, 09:31
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Svensk grammatik fick jag faktiskt godkänt+ med faktiskt och visst förstod jag att du inte är en föreläsare men det beror inte på hur du uttrycker dig om man säger så.

Jag kan berätta mitt CV i det här ämnet i med att du trilskas. Du kanske även ska titta på dina dömanden och värdering du har om folk du inte vet något om?

Jag har vart väldigt religiös och har letat evidens för min tro sen jag var barn.
Jag umgicks med bibelöversättare och barnbarn till äldsteråds medlemmar.
En av mina bästa vänners föräldrar är fortfarande väldigt aktiva missionärer och igenkända bland kyrkorna i Sverige. Han har barn med en präst. Jag umgås med pastorer fortfarande än idag.

Men jag tror inte och är öppen med det.

Varför alla dessa människor accepterar mig och min nuvarande uppfattning tror jag är för att jag kan mer bibelhistoria & kyrkohistoria än dem. Jag har läst bibeln och studerat den i åratal. Jag har dessutom laddat ner och läst allt jag kan hitta som är historiskt väsentligt om bibeln. Jag har tittat på massor med föreläsningar flera gånger om för att så mycket som möjligt ska fastna. Då är det föreläsningsserier från olika universitetskurser på ämnen som, Kristendomen det första Århundradet, Från Jesus till Konstantin, Den Historiske Jesus, Andra Kristna Kyrkor, Judarnas Historia, Klassisk Historia etc.

Min riktiga skolning är konst och konsthistoria.

Jag har debatterat bla den här frågan på FriZon som är Sveriges största ekumeniska sammankomst med Unga frikyrkotomtar. Jag vet inte varför de ville ha tillbaka mig år efter år då jag skulle brinna i helvetet med jämna mellanrum. Jag avverkade nog tre KDU ordföringar. Så något kan jag om ämnet.

Annars anser jag att min religiösa övertygelse är en helt privat angelägenhet.

Hur jag ställer mig teologiskt till allt är helt ovidkommande.

Min privata övertygelse, som jag inte har yppat ett ord om i tråden, är bara något jag kan förmedla med poesi och konst. Jag kan inte dela den upplevelsen med andra.. Det är en upplevelse som finns inom mig.

Det vi talar om i tråden är de saker jag kan dela med mig av till andra. Jag kan bara använda mig av argument ni själva kan kolla upp för att refusera eller bekräfta guds existens. Här kan vi skippa privata subjektiva upplevelser som man inte kan dela med andra. Det är inga argument man kan förmedla till våra medmänniskor som bevis på guds existens.

En sak har jag avslöjat om min teologiska uppfattning. När jag pratar om gud så pratar jag om en deistisk gud. Jag vill klargöra det. Det är fullständigt osannolikt att det finns teistiska gudar som den abrahamitiska guden.
Citera
2014-03-08, 11:12
Medlem
Citat:
Vilken tur att din åsikt inte är värd ett skit då..

Först kanske vi ska fastställa om han finns eller inte innan vi börjar tillskriva honom en massa intentioner?

Tycker du inte?
Min åsikt är värd lika mycket som någon annans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in