Citat:
Ursprungligen postat av
saggeliten
Svensk grammatik fick jag faktiskt godkänt+ med faktiskt och visst förstod jag att du inte är en föreläsare men det beror inte på hur du uttrycker dig om man säger så.
Jag kan berätta mitt CV i det här ämnet i med att du trilskas. Du kanske även ska titta på dina dömanden och värdering du har om folk du inte vet något om?
Jag har vart väldigt religiös och har letat evidens för min tro sen jag var barn.
Jag umgicks med bibelöversättare och barnbarn till äldsteråds medlemmar.
En av mina bästa vänners föräldrar är fortfarande väldigt aktiva missionärer och igenkända bland kyrkorna i Sverige. Han har barn med en präst. Jag umgås med pastorer fortfarande än idag.
Men jag tror inte och är öppen med det.
Varför alla dessa människor accepterar mig och min nuvarande uppfattning tror jag är för att jag kan mer bibelhistoria & kyrkohistoria än dem. Jag har läst bibeln och studerat den i åratal. Jag har dessutom laddat ner och läst allt jag kan hitta som är historiskt väsentligt om bibeln. Jag har tittat på massor med föreläsningar flera gånger om för att så mycket som möjligt ska fastna. Då är det föreläsningsserier från olika universitetskurser på ämnen som, Kristendomen det första Århundradet, Från Jesus till Konstantin, Den Historiske Jesus, Andra Kristna Kyrkor, Judarnas Historia, Klassisk Historia etc.
Min riktiga skolning är konst och konsthistoria.
Jag har debatterat bla den här frågan på FriZon som är Sveriges största ekumeniska sammankomst med Unga frikyrkotomtar. Jag vet inte varför de ville ha tillbaka mig år efter år då jag skulle brinna i helvetet med jämna mellanrum. Jag avverkade nog tre KDU ordföringar. Så något kan jag om ämnet.
Annars anser jag att min religiösa övertygelse är en helt privat angelägenhet.
Hur jag ställer mig teologiskt till allt är helt ovidkommande.
Min privata övertygelse, som jag inte har yppat ett ord om i tråden, är bara något jag kan förmedla med poesi och konst. Jag kan inte dela den upplevelsen med andra.. Det är en upplevelse som finns inom mig.
Det vi talar om i tråden är de saker jag kan dela med mig av till andra. Jag kan bara använda mig av argument ni själva kan kolla upp för att refusera eller bekräfta guds existens. Här kan vi skippa privata subjektiva upplevelser som man inte kan dela med andra. Det är inga argument man kan förmedla till våra medmänniskor som bevis på guds existens.
En sak har jag avslöjat om min teologiska uppfattning. När jag pratar om gud så pratar jag om en deistisk gud. Jag vill klargöra det. Det är fullständigt osannolikt att det finns teistiska gudar som den abrahamitiska guden.