2014-03-07, 11:35
Medlem
Beerzuuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabsvarv
Det är en trevlig sko, kom ihåg att capital-lästen är rätt rymlig. Jag som har lite smalare fötter får gå ner en storlek.
Även jag har fått gå ner i storlek där. Har 45 på Converse och löparskor från Nike etc. 10 (44) i Loake Capital dock.

Edit: Buckingham finns även i mocka exklusivt för Care of Carl.
Citera
2014-03-07, 16:01
Medlem
TheLaughingMans avatar
Ganska tyst bland fascisterna idag; allmän samling på SkoABs mysiga Trunk Show, månne? Denna gång var det visserligen inte Hilary själv som dök upp, men en nog så trevlig ung herre (Christopher Gumbs om jag förstod det rätt), och som förutom alla färdiga skor tog med sig en intressant samling under konstruktion, med vilka han kunde demonstrera en mängd trevliga konstruktionsdetaljer.

Så passa på!
Citera
2014-03-07, 21:22
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Ganska tyst bland fascisterna idag; allmän samling på SkoABs mysiga Trunk Show, månne? Denna gång var det visserligen inte Hilary själv som dök upp, men en nog så trevlig ung herre (Christopher Gumbs om jag förstod det rätt), och som förutom alla färdiga skor tog med sig en intressant samling under konstruktion, med vilka han kunde demonstrera en mängd trevliga konstruktionsdetaljer.

Så passa på!

Du tog inga bilder?
Citera
2014-03-08, 00:17
Medlem
TheLaughingMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Du tog inga bilder?

Bara en murrig stackare till bild är jag rädd. Jag var tydligen för absorberad av stunden. Men bilden visar iaf de fyra ofullständiga skodon Gumbs (vars hand greppar den fjärde) tagit med för att demonstrera subtiliteter som hur de använder en shank av trä istället för plast ("bara vi som gör sånt nuförtiden, men det är för att det ger skon ett minne"), samt förstås rent allmänt visa upp vilket vackert hantverk en randsydd sko förkroppsligar.

Så passa på, mina vänner, imorgon är sista chansen.
Citera
2014-03-08, 01:00
Medlem
Herr gurkas avatar
Vad är poängen med jacken i sulkanten egentligen? Jag har tänkt fråga i en herrans massa år men det har aldrig blivit av. Nu kollade jag in på Alisters forum och hittade en bild med tydliga jack:

http://i.imgur.com/Aa3mB5s.jpg
Citera
2014-03-08, 09:36
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLaughingMan
Bara en murrig stackare till bild är jag rädd. Jag var tydligen för absorberad av stunden. Men bilden visar iaf de fyra ofullständiga skodon Gumbs (vars hand greppar den fjärde) tagit med för att demonstrera subtiliteter som hur de använder en shank av trä istället för plast ("bara vi som gör sånt nuförtiden, men det är för att det ger skon ett minne"), samt förstås rent allmänt visa upp vilket vackert hantverk en randsydd sko förkroppsligar.

Så passa på, mina vänner, imorgon är sista chansen.

Bättre än inget! Alltid kul med såna där jämförelser.

Sedan är det trist att dessa företagsrepresentanter så ofta ska slänga ur sig saker som ""bara vi som använder trägelänk nuförtiden, men det är för att det ger skon ett minne". Det är struntprat, och det vet (förhoppningsvis) han också. Plast används främst av den billigare delen av kvalitetsskotillverkarna, kommer man upp i pris lite är metall vanligast, och lite till trä eller hårt, härdat läder. Det finns fördelar och nackdelar med alla de materialen. Metall är generellt styvast, men problemet är att om den rostar efter ett antal år så kan bindsulan bli kraftigt skadad av detta. Faktiskt samma sak med spikar i metall som används i klacken, med åren kan de rosta och i värsta fall göra en omklackning omöjlig. Därför många bespokeskomakare fortfarande använder träpligg.

Hur som helst, löjligt att det ofta sägs saker om tillverkningsprocesser och annat där man ska framstå som så speciella, eller så bra, utan att det överhuvudtaget stämmer (läser det hela tiden i intervjuer från fabriksbesök, från butikspersonal osv, och gäller många tillverkare). Gör det så svårt att lita på saker, jag vet ju knappast allt och då blir man osäker på om saker som sägs om områden man inte har koll på också är snicksnack eller inte, förtroendet för dem sänks kraftigt. I det här fallet kan detmöjligtvis vara så att EG är de enda i Northampton som fortfarande använder trägelänk, men det tillverkas som bekant skor även utanför den regionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Vad är poängen med jacken i sulkanten egentligen? Jag har tänkt fråga i en herrans massa år men det har aldrig blivit av. Nu kollade jag in på Alisters forum och hittade en bild med tydliga jack:

http://i.imgur.com/Aa3mB5s.jpg

Jacken är till för att markera var avlappssömmens stygn ska sitta. Det kan göras på olika sätt, Vass som är på bilden du länkar gör det separat med ett varmt järn, varje jack för sig. Därför man ser att det är lite ojämnt, och Vass som tillhör den österrikisk-ungerska skomakartraditionen har väldigt glest mellan stygnen. Vanligast är att man använder ett så kallad fudge wheel ( http://2.bp.blogspot.com/-gmJXECq5kuo/T5fsr9MgodI/AAAAAAAACiI/8gpQSQjF6wQ/s1600/DSC00541_0946.JPG ), som också värms och rullas över randen. Då får man jämna mellanrum att lägga stygnen i, och det förenklar också och gör att stygnen läggs snygg runt varje kant.

På skor med maskinsydd avlappssöm, som ju är nästan det enda som används i RTW idag, så syr man i regel avlappssömmen först, och sedan rullar man ett fudge wheel över söm och rand efteråt. Här har det ingen praktisk funktion, utan är bara för syns skull, för att man vill att det ska se ut som en handsydd sko. När maskintekniken kom till så försökte man så klart kopiera det handsydda, och då folk är så vana vid att det är så det ska se ut så har man fortsatt med det. Men har sett någon gång tillverkare som experimenterat med en helt platt rand, ser lite speciellt ut.
Senast redigerad av AlisterG 2014-03-08 kl. 09:42.
Citera
2014-03-08, 12:00
Medlem
Herr gurkas avatar
Lågskor och solglasögon idag:

http://i.imgur.com/yRX8HKE.jpg
Citera
2014-03-08, 12:12
Medlem
bleus avatar
Citat:

Najs! Trevliga strumpor också
Citera
2014-03-08, 13:04
Medlem
Citat:

Connaughts? Snygga. Lite spexiga strumpor, kanske.
Citera
2014-03-08, 14:20
Medlem
Spodes avatar
Kan någon uttala sig om storleken på CJs 348-läst? Har 8.5 på Loake Capital och Alfred Sargent 87-läst.
Citera
2014-03-08, 15:46
Medlem
Point Blanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spode
Kan någon uttala sig om storleken på CJs 348-läst? Har 8.5 på Loake Capital och Alfred Sargent 87-läst.

Jag brukar ha normalt ha 8.5 (ibland 8, t.ex. loafers) men gick ner till 8 på mina Tetburys (348), 8.5:an kändes extremt lång.
Citera
2014-03-08, 16:55
Medlem
Jag är riktigt sugen på att köpa mitt första par kvalitetsskor. Vad för typ av sko rekommenderar forumet som första köp? Hur bra mår en lädersula i svenskt klimat? Jag lever på CSN, så skorna måste vara förhållandevis billiga. Någon som sitter på ett bra tips? Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in