Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-07, 15:10
  #19153
Medlem
Vill söka GMU period 3 och har väl en hyfsad fysik så tror inte det kommer vara nåt större problem. Men är det någon som vet om det brukar vara mycket brudar med? Är lite orolig för att bli mer eller mindre ensam tjej, inte för att det är fel att vara omringad av bara massa goa militär grabbar

Är det någon mer här som tänkte söka nu när de öppnar igen?
2014-03-07, 15:21
  #19154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Vilken GMU-omgång har flest sökande egentligen? Spontant känns GMU omgång 3 som den med högst tryck, eftersom många inte kommer in på högskoleutbildningar och har slutat gymnasiet och vill göra GMU o.s.v.
Inte nödvändigtvis. Inte alla som tagit studenten 9 juni och inte heller fått svar om någon högskola.
2014-03-07, 22:04
  #19155
Medlem
Tinywalruss avatar
Hallå!

Har en liten fråga angående att söka via försvarsmaktens lediga tjänster.

Jag har nyligen genomfört GMU och blev väl lämplig för fortsatt engagemang och vald till bäste rekryt men hoppade av (efter genomförd GMU) för att jag inte vill fortsätta tjänsten som bevakningssoldat. Vill söka någon roligare tjänst helt enkelt.

Nu är då frågan hur stora chanserna är att bli antagen på någon av de lediga tjänsterna?

Har sökt två tjänster men inte ens blivit kallad till en intervju. Blev för ca två år sen dömd för skadegörelse (råkade såga i fel träd..) men det kan väl inte ha någon större betydelse med tanke på att jag blev kallad för GMU? Eller?
2014-03-07, 22:30
  #19156
Medlem
Nu har jag läst igenom en mängd inlägg och en del faktorer tycker jag borde tryckas på lite extra:

Dels är det den fysiska status man har när man börjar fundera på att mönstra.
Man ska ju självklart se till att träna upp sig så att man klarar av de tester som görs första veckan, istf att komma dit helt otränad och sen ha svårt att hänga på den fysträning som genomförs på GMU:n.
Har nån svårt att komma igång, så ta kontakt m en typ PT och beskriv vad den hjälpen ska avse.
Det ekonomiska i det fallet får kanske FM se över men det är ju i grund o botten den enskildes val att börja i FM.

Sen är det det där med att ha nån allergi mot t.ex. nötter.
Om man vid mönstringen på heder o samvete intygar att man inte har några besvär men sen efter inryckningen till slut måste medge att så är fallet, då har man ju dels ljugit och sen har man ju satt andra människor i en besvärlig sits iom att maten blir nåt att hålla koll på och allvarliga saker kan ju hända för t.ex. nötallergiker.

Ovanstående är bara tips på vad som nog ska tänkas på.

Hoppas det går bra för er som väljer FM och påbörjar det vid RM och sen GMU.
2014-03-08, 00:44
  #19157
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinywalrus
Hallå!

Har en liten fråga angående att söka via försvarsmaktens lediga tjänster.

Jag har nyligen genomfört GMU och blev väl lämplig för fortsatt engagemang och vald till bäste rekryt men hoppade av (efter genomförd GMU) för att jag inte vill fortsätta tjänsten som bevakningssoldat. Vill söka någon roligare tjänst helt enkelt.

Nu är då frågan hur stora chanserna är att bli antagen på någon av de lediga tjänsterna?

Har sökt två tjänster men inte ens blivit kallad till en intervju. Blev för ca två år sen dömd för skadegörelse (råkade såga i fel träd..) men det kan väl inte ha någon större betydelse med tanke på att jag blev kallad för GMU? Eller?

Har du blivit dömd för brott är du ej behörig att söka GMU. Du måste vänta 5 år, tyvärr.
2014-03-08, 01:18
  #19158
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Har du blivit dömd för brott är du ej behörig att söka GMU. Du måste vänta 5 år, tyvärr.


Vet inte om du läste allt jag hade skrivit men jag berättade redan under mönstringen till psykologen att jag hade blivit dömd. Jag blev antagen till en tjänst efter att jag mönstrat och genomförde hela GMU.

Pratade nyligen med en löjtnant och han berättade att "ringa" brott är tydligen ingen fara. Så jag vet inte riktigt om det du säger stämmer med noter.
__________________
Senast redigerad av Tinywalrus 2014-03-08 kl. 01:26.
2014-03-08, 01:18
  #19159
Medlem
Ballfros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Har du blivit dömd för brott är du ej behörig att söka GMU. Du måste vänta 5 år, tyvärr.

Han skrev ju precis att han hade genomfört GMU.

Tinywalrus, jag fick jobb inom FM på det sättet. Jag fortsatte inte heller där jag genomförde GMU men sökte på ett annat regemente och fick jobb där. Så absolut kan du få jobb, jag tror till och med att dom prioriterar de som gjort GMU före vpl.

Eftersom du genomförde GMU efter trädincidenten så bör det inte vara något problem.
2014-03-08, 01:22
  #19160
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Tinywalrus, jag fick jobb inom FM på det sättet. Jag fortsatte inte heller där jag genomförde GMU men sökte på ett annat regemente och fick jobb där. Så absolut kan du få jobb, jag tror till och med att dom prioriterar de som gjort GMU före vpl.

Eftersom du genomförde GMU efter trädincidenten så bör det inte vara något problem.

Alright! Hur länge sökte du tjänst/er innan du blev kallad för intervju? Varför skulle dem prioritera GMUare före vpl?

(Trädincidenten är en ganska rolig historia dock hör den inte hemma här )
2014-03-08, 01:24
  #19161
Medlem
Ballfros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinywalrus
Alright! Hur länge sökte du tjänst/er innan du blev kallad för intervju? Varför skulle dem prioritera GMUare före vpl?

(Trädincidenten är en ganska rolig historia dock hör den inte hemma här )

Jag sökte 2-3 olika tjänster på ungefär en månad, och blev kallad till intervju för en tjänst. Det var ett befäl som sa det, så om det stämmer helt vet jag inte!
2014-03-08, 01:32
  #19162
Medlem
Tinywalruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballfro
Jag sökte 2-3 olika tjänster på ungefär en månad, och blev kallad till intervju för en tjänst. Det var ett befäl som sa det, så om det stämmer helt vet jag inte!

Får bara gratulera! Hoppas jag med lite tur också blir kallad. Dock har jag sökt eftertraktade tjänster som exempelvis skyttesoldat och enligt dem på staben så är det jävligt många som ansöker

Men det är bara att hålla tummarna och hoppas att det smöriga Personliga brevet smälter deras hjärtan haha
2014-03-08, 09:53
  #19163
Medlem
MacheteRampages avatar
Lite nattslöddig, missade det helt... My misstake!
2014-03-08, 10:17
  #19164
Medlem
steffen13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinywalrus
Hallå!

Har en liten fråga angående att söka via försvarsmaktens lediga tjänster.

Jag har nyligen genomfört GMU och blev väl lämplig för fortsatt engagemang och vald till bäste rekryt men hoppade av (efter genomförd GMU) för att jag inte vill fortsätta tjänsten som bevakningssoldat. Vill söka någon roligare tjänst helt enkelt.

Nu är då frågan hur stora chanserna är att bli antagen på någon av de lediga tjänsterna?

Har sökt två tjänster men inte ens blivit kallad till en intervju. Blev för ca två år sen dömd för skadegörelse (råkade såga i fel träd..) men det kan väl inte ha någon större betydelse med tanke på att jag blev kallad för GMU? Eller?

Chanserna att bli kallad till tester och intervju är stor. Men det beror ju självklart på vad du söker för tjänst. T.ex är 7.e bat vid Livgardet en av de mest eftertraktade tjänsterna för tillfället (förutom bs, pilot och SOGen givetvist) och därför kan man kräva ganska mycket av personen som söker. Jag vet även att K3 dör efter personal inför NBG15, men är osäker på vad dom har för exakta kvalifikationer.

Sen finns det ju jägar, span- och säk. tjänster som kräver erfarenhet, men det beskrivs ju i kvalifikationerna som du läser innan du söker en tjänst.

Hoppas att du blir antagen snart, och välkommen till världens roligaste yrke!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback