2014-03-06, 17:03
Medlem
Erkan22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Klarar man inte att vara ute i alla väder vet jag inte om FM är det mest optimala att söka sig till. Min erfarenhet är att fältveckor under vintern är bra mycket mer givande än dem på sommaren.

Nej jag tror inte att kylan kommer vara så påtaglig. Det är mer mörkret jag funderar över egentligen. De jag har pratat med hade gjort GMU i Boden på sommaren där det i princip är ljust dagen runt. Då tänkte jag att det borde vara lättare än en mörk kväll i oktober.

Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Ska ge dig ett tips, fast det gäller för alla som är i FM eller som kan tänka sig det.

http://www.sportskadekliniken.com/

De gör sjukt bra inlägg som är specialdesignade för kängor. Han som har det har mycket kontakt med flygbasjägarna som han fick när de var aktiva på Såtenäs, han kollar skadar, är med på fystester osv. Flygbasjägarna får inlägg betalda av landstinget, men i princip alla verkar välja att skaffa detta inlägg istället.

Angående sportskadekliniken så har jag sådana inlägg i mina skor från sportskadekliniken. Mina knän är rätt välbyggda muskelmässigt men går ju med plattfot vilket gör att ryggen och knäna har tagit stryk av det. Hur mycket tror ni det skulle påverka på GMU? Någon med liknande problem som har gjort GMU?
2014-03-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Ska ge dig ett tips, fast det gäller för alla som är i FM eller som kan tänka sig det.

http://www.sportskadekliniken.com/

De gör sjukt bra inlägg som är specialdesignade för kängor. Han som har det har mycket kontakt med flygbasjägarna som han fick när de var aktiva på Såtenäs, han kollar skadar, är med på fystester osv. Flygbasjägarna får inlägg betalda av landstinget, men i princip alla verkar välja att skaffa detta inlägg istället.

Du kan ju få tag i Sole-ultra sulor via sjukgymnasten gratis vilka iallafall enligt mig är riktigt bra när man har gått in dom. Kan vara värt och tänka på att mycket finns och få om man vill vara lite ekonomisk.
2014-03-06, 17:29
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.S.I
Du kan ju få tag i Sole-ultra sulor via sjukgymnasten gratis vilka iallafall enligt mig är riktigt bra när man har gått in dom. Kan vara värt och tänka på att mycket finns och få om man vill vara lite ekonomisk.

Jag har testat dem, gillade de inte. De funkar säkert för några, men alla har olika fötter. 1500:- engångskostnad sen några hundra var 18-24:e månad för att bygga upp inlägget igen är en bra investering om man ska jobba i FM. Då dessa är skapade precis efter sina egna fötter. Sen om man bara ska göra GMU och inte ta anställning så klarar man sig säkert bra utan och med Sole, även om de kan bli lite extra jobbigt för fötter,knä,höft och rygg.
2014-03-06, 18:50
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exeptionel
Gå på landsväg också. Blir mycket knatande längs asfalterade vägar.

Gick 60% i väldigt kuperad och oregelbunden terräng med rötter och stenar och 40% på preppat löpspår och det gick bra! 40 minuter marsch med 20kg packning och fick inte ont i sprickan!
Det kanske går vägen i alla fall, nu blir det dock vila tills söndag och sen blir det lite mer marsch med lättare vikt...
2014-03-06, 21:23
Medlem
a-ntoonss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Gick 60% i väldigt kuperad och oregelbunden terräng med rötter och stenar och 40% på preppat löpspår och det gick bra! 40 minuter marsch med 20kg packning och fick inte ont i sprickan!
Det kanske går vägen i alla fall, nu blir det dock vila tills söndag och sen blir det lite mer marsch med lättare vikt...

Vart ska du gå din GMU? Vissa har ju en jäkla bit till skjutbanor etc. så jag har fått höra folk som både gått mindre och mer än vad jag gjorde.

Edit: Hade förövrigt problem med en häl men under AGU är fötterna i princip bortdomnade (kanske för min del för att det var -8 under mina 2 ensamdygn). Men det märktes inte av, hade även några andra som gick med stukade fötter och vrickningar men de krigade sig igenom allt. Så du klarar det nog om det känns bättre nu.
Senast redigerad av a-ntoons 2014-03-06 kl. 21:25.
2014-03-07, 01:40
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-ntoons
Vart ska du gå din GMU? Vissa har ju en jäkla bit till skjutbanor etc. så jag har fått höra folk som både gått mindre och mer än vad jag gjorde.

Edit: Hade förövrigt problem med en häl men under AGU är fötterna i princip bortdomnade (kanske för min del för att det var -8 under mina 2 ensamdygn). Men det märktes inte av, hade även några andra som gick med stukade fötter och vrickningar men de krigade sig igenom allt. Så du klarar det nog om det känns bättre nu.

I Boden, och där får man faktiskt (oftast vad jag vet) skjuts till skjutbanorna i början i alla fall.
Ska till läkarn nästa fredag (sista civila fredagen på länge) och göra en bedömning...
Men det blir som sagt uppehåll för mig tills söndag, och sen drar jag igång marschträningen med packning igen fast runt 10kg istället och gå längre tid för att bygga upp stabilitet och muskler i foten.
Tror faktiskt inte att man kan "gå av" en fotled om den inte varit av från början, så lite smärta får man nog allt härda ut.
2014-03-07, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
I Boden, och där får man faktiskt (oftast vad jag vet) skjuts till skjutbanorna i början i alla fall.
Ska till läkarn nästa fredag (sista civila fredagen på länge) och göra en bedömning...
Men det blir som sagt uppehåll för mig tills söndag, och sen drar jag igång marschträningen med packning igen fast runt 10kg istället och gå längre tid för att bygga upp stabilitet och muskler i foten.
Tror faktiskt inte att man kan "gå av" en fotled om den inte varit av från början, så lite smärta får man nog allt härda ut.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stressfraktur

Du är nog lite i riskzonen för detta men bara att kriga på, går det inte så kommer dina befäl att märka det.
2014-03-07, 11:05
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exeptionel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stressfraktur

Du är nog lite i riskzonen för detta men bara att kriga på, går det inte så kommer dina befäl att märka det.

Har inte spräckt skelettet, det är fullt intakt. Det är en ledkapsel ganska långt upp i foten vad jag kan känna som berör stortån och dess trampdyna som sitter precis i början av stortån.
Idag känner jag ingenting, ingen stelhet eller något så det bordar gott...
Ska gå en sväng i ett par tidigare arbetskängor ut i samma typ av terräng som igår på söndag tänkte jag, men 10 kg belastning. Så får se vad foten säger då.

Tack för alla tips och råd so far!
2014-03-07, 13:18
Medlem
Jag gjorde gmu för några månader sedan och kom inte med. Vill nu söka igen och undrar om jag bara kan söka närsomhelst igen eller måste jag tex vänta en viss tid för att försöka igen?
2014-03-07, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twentyfive
Jag gjorde gmu för några månader sedan och kom inte med. Vill nu söka igen och undrar om jag bara kan söka närsomhelst igen eller måste jag tex vänta en viss tid för att försöka igen?
Förtydliga.

Fick du inte godkänt eller vart du inte antagen till utbildningen?

Hursomhelst så måste det ju bara vara att söka om, men dom lär ju ha info om att du redan försökt en gång tidigare på rekryteringsmyndigheten.
2014-03-07, 14:10
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Vilken GMU-omgång har flest sökande egentligen? Spontant känns GMU omgång 3 som den med högst tryck, eftersom många inte kommer in på högskoleutbildningar och har slutat gymnasiet och vill göra GMU o.s.v.
2014-03-07, 15:10
Medlem
Vill söka GMU period 3 och har väl en hyfsad fysik så tror inte det kommer vara nåt större problem. Men är det någon som vet om det brukar vara mycket brudar med? Är lite orolig för att bli mer eller mindre ensam tjej, inte för att det är fel att vara omringad av bara massa goa militär grabbar

Är det någon mer här som tänkte söka nu när de öppnar igen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in