2014-03-07, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
DDR, kanske det, men misstänkliggörandet/misskrediterandet var åtminstone av bästa Putin-klass. Röste uppgav att skälet till att NSF inte medverkade var att de inte ville ge Uppdrag Granskning legitimitet.
Men jag vill fortfarande veta varför han hade så höga blodvärden i Salt Lake City.
Det har inget med nationalitet att göra. Jag gillar verkligen dom norska skidåkarna,
och brukar heja på dom. Men jag förstår fortfarande inte varför någon från norska
skidförbundet inte vill svara några frågor.
Citera
2014-03-07, 23:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Inget vidare trovärdigt intryck när Aukland lovar att han aldrig dopat sig. Att dessutom garantera att ingen norrman använt doping får varningsklockorna att ringa. Givetvis skulle ingen seriös gå i god för någon annan än sig själv när det gäller en sådan sak.

Nej, det ingav inte något förtroende alls. Han var snarast undanglidande och passiv när han svarade på frågan. Att han skulle kunna garantera någon annans oskuld är ju nästan komiskt.
Citera
2014-03-07, 23:37
Medlem
Norrbaggas avatar
Så, var Anders Aukland dopet eller ikke? Satt han og løy på Skavlan i kveld? Det er mange bastante meninger rundt doping her inne, så dere må ganske lett kunne fastslå om disse verdiene som er blitt kjent betyr at Anders Aukland var en juksemaker.
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det ingav inte något förtroende alls. Han var snarast undanglidande och passiv när han svarade på frågan. Att han skulle kunna garantera någon annans oskuld är ju nästan komiskt.
Godt du fant noe å ta han på til slutt
Senast redigerad av Norrbagga 2014-03-07 kl. 23:40.
Citera
2014-03-07, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pluntan
De flesta norrmän som kommenterar denna dokumentär verkar ha missat en stor del av poängen.

Poängen var ju att vissa åkares blodvärden hade en fantastisk förmåga att peaka i samband med mästerskap. Toppningen träffade dessutom max tillåtna gränsvärden med en närmast kirurgisk precision.
Som om inte detta vore nog så var i vissa fall andelen "ungt blod" anmärkningsvärd.

Detta gällde ju (mer eller mindre) för samtliga nationer i toppskiktet. Förstår inte varför just norrmännen känner sig så utpekade.

Det kan väl inte finnas några tvivel, inte ens hos norrmännen, att det fanns mycket skit på 90/00-talet? Varför vill man inte bidra till att reda upp härvan? Den oviljan väcker ju bara mer misstänksamhet.

Angående bevisbördan - Jag förmodar att det enda beviset (förutom erkännanden) skulle vara ett fällande EPO-test. Om man beaktar att man inte ens lyckades påvisa EPO hos Lance Armstrong så förstår man svårigheten med detta.
Framtida omtester är väl enda chansen? Hoppas man hittar en bra metod för detta och att blod sparas tillräckligt länge.

Jag tycker det är fullt rimligt att man använder värden ur blodpassen för att väcka misstanke och ta upp diskussionen (som UG har gjort). Blodpassen kom ju trots allt till pga misstankar om bloddopning.

Svenskarnas del då? Även vi lär ju haft dopade åkare men jag tror vi varit mer förskonade.

EPO började bli vida spritt (iaf inom cykelsporten) ca 92-93. I samband med detta försvann Sverige som maktfaktor och återuppstod inte förrän Elofsson-eran. Sverige tog visserligen två medaljer VM 95 men de var signerade Antonina Ordina (som också blivit utpekad).
Under denna period har även Mogren och Niclas Jonsson tagit medaljer.

Du har en poäng där. Tror till och med att EPO började komma redan i slutet på 80-talet. Men när man ser till hur vissa idrottsmän i uthållighetsidrotter har varit liknande vandrande kemiska fabriker när dopningen var som värst under framförallt 90-talet så förundras man över hur det överhuvudtaget var möjligt för Mogren och Jonsson att ta medalj under den epoken, likaså Magnus Bäckstedt vann en etappt i Tour de France under den tiden. Det upplevs väldigt egendomligt att det skulle kunna lyckas med det under rena former, för de personer som var mest dopade då var REJÄLT. dopade.
Citera
2014-03-07, 23:43
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagga
Så, var Anders Aukland dopet eller ikke? Satt han og løy på Skavlan i kveld? Det er mange bastante meninger rundt doping her inne, så dere må ganske lett kunne fastslå om disse verdiene som er blitt kjent betyr at Anders Aukland var en juksemaker.
Vilken trevlig attityd. Såg du inte intervjun? Om du såg den, tyckte du att någonting nytt framkom? Vad fick du för känsla när Aukland satt och skruvade på sig?

Ingenting i kvällens Skavlan gör att man "lätt kan fastslå" något som helst, det var dock intressant att se norrmän bli konfronterade av Fredrik som väl får anses ha ganska hög status och trovärdighet i hemlandet.
Citera
2014-03-07, 23:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Godt du fant noe å ta han på til slutt

Jag har inga uppgifter på det, men en sak som alltid gäller är att inte börja blanda in andras oskuld när man ska bedyra sin egen. Jag konstaterar bara att han vek blicken och förhöll sig passiv och undanglidande till den raka frågan.
Citera
2014-03-07, 23:46
Medlem
Tack Skavlan, för att du som norrman kämpar tappert med att försöka hålla uppe Norges heder,
synd bara att du verkar så ensam i dina ambitioner.
Citera
2014-03-07, 23:54
Medlem
Zalkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fresk66
Du har en poäng där. Tror till och med att EPO började komma redan i slutet på 80-talet. Men när man ser till hur vissa idrottsmän i uthållighetsidrotter har varit liknande vandrande kemiska fabriker när dopningen var som värst under framförallt 90-talet så förundras man över hur det överhuvudtaget var möjligt för Mogren och Jonsson att ta medalj under den epoken, likaså Magnus Bäckstedt vann en etappt i Tour de France under den tiden. Det upplevs väldigt egendomligt att det skulle kunna lyckas med det under rena former, för de personer som var mest dopade då var REJÄLT. dopade.

Att EPO skulle ha funnits på marknaden redan sent 80-tal har jag svårt att tro. Visst finns det obekräftade rapporter om att italienarna var ute väldigt tidigt men jag vet inte hur mycket värde jag tillskriver dessa uppgifter. Tittar vi på cykelsporten så är ju just 1991 som det börjar hända saker.

Vad gäller Mogren kan jag så klart inte göra några säkra uttalanden men faktum kvarstår att han tog tre medaljer (två individuella silver, 15km och 50km, och guld i stafett) i Lathis 1989 då inga suspekta blodvärlden rapporterades. Vidare tog han guld på 50 km 1991 och det ter sig osannolikt att han skulle ha börjat dopa sig under tidigt 90-tal då han redan var en av de absolut bästa för att sedan endast prestera sämre och sämre.
Citera
2014-03-07, 23:55
Avslutad
Det är väl inte så svårt att förstå att Aukland har använt otillåtna medel. Det finns många individer som proklamerar att alla resultat inom cykelsporten under 90-talet borde strykas pga utbreda dopningen. Detsamma borde gälla längdskidåkningen. Det är bara inse att 90- och 00-talet är den mörkaste tiden inom cykel och längdskidåkning. Jag ger inte mycket till övers för de personer som lyckas vinna och placera sig bra i tävlingar under den epoken...
Citera
2014-03-07, 23:56
Medlem
Norrbaggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Vilken trevlig attityd. Såg du inte intervjun? Om du såg den, tyckte du att någonting nytt framkom? Vad fick du för känsla när Aukland satt och skruvade på sig?

Ingenting i kvällens Skavlan gör att man "lätt kan fastslå" något som helst, det var dock intressant att se norrmän bli konfronterade av Fredrik som väl får anses ha ganska hög status och trovärdighet i hemlandet.
Jeg snakker om blodverdiene, ikke selve intervjuet på skavlan. Han hevdet at han aldri har dopet seg. Lyver han? Er en hemoglobinverdi på 17 ensbetydende med bloddoping?

Det er ingen som kan svare på dette og det er det som er poenget mitt. Derfor jeg lurer litt på hvor "uppdrag granskning" vil hen med disse dokumentarene. Du kan hevde at jeg og nordmenn generelt er defensive og at vi selvsagt burde være kritiske og mene at norske skiløpere ikke er noe bedre enn hverken russere eller østerrikere osv., men faktum er jo at det ikke finnes bevis. Og det er hverken noen fornektelse av faktum eller naiv tro på heltene våre. Slike dokumentarer henger ut enkeltpersoner som Anders Aukland og han har ingen mulighet til å forsvare seg. Jeg tror ikke folk helt skjønner hvor tøft det må være, ikke minst i et land som Norge (og Sverige?) der man blir så til de grader satt i gapestokken dersom man ikke bare blir tatt, men også satt i forbindelse med doping, i våres nasjonalsport nummer én.
Citera
2014-03-08, 00:01
Bannlyst
Citat:
Jeg snakker om blodverdiene, ikke selve intervjuet på skavlan. Han hevdet at han aldri har dopet seg. Lyver han? Er en hemoglobinverdi på 17 ensbetydende med bloddoping?

Det er ingen som kan svare på dette og det er det som er poenget mitt. Derfor jeg lurer litt på hvor "uppdrag granskning" vil hen med disse dokumentarene. Du kan hevde at jeg og nordmenn generelt er defensive og at vi selvsagt burde være kritiske og mene at norske skiløpere ikke er noe bedre enn hverken russere eller østerrikere osv., men faktum er jo at det ikke finnes bevis. Og det er hverken noen fornektelse av faktum eller naiv tro på heltene våre. Slike dokumentarer henger ut enkeltpersoner som Anders Aukland og han har ingen mulighet til å forsvare seg. Jeg tror ikke folk helt skjønner hvor tøft det må være, ikke minst i et land som Norge (og Sverige?) der man blir så til de grader satt i gapestokken dersom man ikke bare blir tatt, men også satt i forbindelse med doping, i våres nasjonalsport nummer én.

Ett fetto kan ha högre än 17. Hårt tränande elit-idrottare ska uppvisa sjunkande HBn enligt de mest erkända hematologerna.

Det som det handlar om är variationerna. Varför har de på den misstänkta listan så pass mycket nytt blod i kroppen innan stora tävlingar. Ta Aukland hans HB värde sjönk ju som en dykarklocka i marianergraven efter Salt Lake City OS.
Senast redigerad av MiamiDolphins2000 2014-03-08 kl. 00:08.
Citera
2014-03-08, 00:05
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Er en hemoglobinverdi på 17 ensbetydende med bloddoping?
Du är, liksom som det verkar alla norrmän, välkomna tillbaka i diskussionen när du faktiskt vet vad det är vi pratar om.

Har NRK visat en repris på förra årets UG eller nått sånt där och ni har inte begripit att det är en repris? För jag kan inte tolka det på nått annat sätt när varenda norrman som uttalar sig om saken inte verkar ha koll på vad det handlar om.

Här har du länken, det ska visst gå att se den i Norge också.
http://www.svtplay.se/uppdrag-granskning
Välkommen tillbaka om en timme eller två om du också behöver lite tid att fundera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in