Citat:
Ursprungligen postat av
ErnstJunger
Inget vidare trovärdigt intryck när Aukland lovar att han aldrig dopat sig. Att dessutom garantera att ingen norrman använt doping får varningsklockorna att ringa. Givetvis skulle ingen seriös gå i god för någon annan än sig själv när det gäller en sådan sak.
Lägg därtill att han inte svarade med ett direkt ja eller nej på Skavlans fråga, Skavlan fick upprepa frågan innan nejet kom. En aning suspekt, även om jag instämmer med några föregående talare att Aukland gjorde ett mer trovärdigt och rakryggat intryck än Röste, som slingrade sig som den värsta politiker.
Sen var det intressant att Michael Mosley inte kunde låta bli att lägga sin näsa i blöt och försöka intyga att Auklands hemoglobinvärden var helt inom det normala intervallet. Det var de säkert, men det är ju de stora variationerna bland en stor grupp åkare som är det intressanta i sammanhanget och att dessa värden konsekvent legat precis under gränsvärdet inför stora mästerskap, för att sedan falla tillbaka till en lägre nivå.
Personligen tror jag betydligt mer på professorerna och dopingexperterna Don Catlin, Perikles Simon, Bengt Saltin och Alessandro Donati.
Lite kul också att Mosley på Skavlans fråga om han själv dopat sig skrattande svarade "not recently". Jag drar mig till minnes att i ett av Mosleys tidiga program för några år sedan testade han anabola steroider (i sann human försökskaninanda, får man förmoda) som han fick av en amerikansk läkare. Han avbröt dock medicineringen relativt snabbt då han noterade en del obehagliga biverkningar.
Edit: ser att en annan användare hann före med att kommentera Auklands suspekta tvekan.