2014-03-07, 21:34
Medlem
Inget vidare trovärdigt intryck när Aukland lovar att han aldrig dopat sig. Att dessutom garantera att ingen norrman använt doping får varningsklockorna att ringa. Givetvis skulle ingen seriös gå i god för någon annan än sig själv när det gäller en sådan sak.
Citera
2014-03-07, 21:37
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Inget vidare trovärdigt intryck när Aukland lovar att han aldrig dopat sig. Att dessutom garantera att ingen norrman använt doping får varningsklockorna att ringa. Givetvis skulle ingen seriös gå i god för någon annan än sig själv när det gäller en sådan sak.

Nej men jag ger honom kudos för att han vågade ställa upp, däremot klart underbetyg till tomten från förbundet och hans buktalardocka som man skymtade i kulisserna
Citera
2014-03-07, 21:45
Medlem
Epoles avatar
Erik Röste är verkligen en medial katastrof!
Citera
2014-03-07, 21:47
Medlem
DikTs avatar
Han (Espen) sitter ju och ljuger rakt upp och ner.

"Ingen misstanke har riktats mot en svensk eller norsk skidåkare"
Jasså? Det är ju det som är själva saken.

"Åkare kan ha naturligt höga värden, detta missr UG".
Men va f-n, UG är tydliga med att det kan vara så och att de sorterat bort dessa åkare. Aukland har ju mellan drygt 14 och 17. Vad är han normala värde kan man undra...

Marit Björgen argumenterar i Norge om att blodvärden är "privat hälsoinforamtion" som ingen annan skall få se.
Snacka om misstänkt... Man är elitidrottare i en sport där bloddoping är ett problem och lämnar tester vid tävlingar och dessa skall vara hemliga...!?? Varför? Vad är det som är så privat med blodvärden?
Citera
2014-03-07, 21:48
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Ja, jag är ju glad att jag inte är norrman nu i alla fall. Fy fan vad jag hade skämts för skidförbundet. Vilken idiot, han hade ju ingen aning om vad han snackade om och dessutom satt han och sa emot sig själv ett antal gånger.

Och där kom samma sak som ett antal av norrmännen här har sagt. "Naturligt höga blodvärden bla bla bla.." Har inte ens han sett årets UG? Har dom visat nån repris på förra årets UG i Norge så att dom tror det är samma avsnitt vi pratar om?
Och typ "Ingen norrman eller svensk har blivit fälld, alltså är det bevisat att ingen nånsin har dopat sig." Vad i helvete är det dom håller på med där borta i det landet? Det är ju fullkomligt uppenbart, alla vet att det är otroligt svårt att ta fuskarna om dom vet vad dom gör och ändå sitter han där på bästa sändningstid med huvudet upp i röven. Snacka om att stoppa huvudet i sanden och låtsas som att världen är byggd av godis och glass och överallt finns det enhörningar som skiter regnbågar..
Citera
2014-03-07, 21:49
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Han (Espen) sitter ju och ljuger rakt upp och ner.

"Ingen misstanke har riktats mot en svensk eller norsk skidåkare"
Jasså? Det är ju det som är själva saken.

"Åkare kan ha naturligt höga värden, detta missr UG".
Men va f-n, UG är tydliga med att det kan vara så och att de sorterat bort dessa åkare. Aukland har ju mellan drygt 14 och 17. Vad är han normala värde kan man undra...

Marit Björgen argumenterar i Norge om att blodvärden är "privat hälsoinforamtion" som ingen annan skall få se.
Snacka om misstänkt... Man är elitidrottare i en sport där bloddoping är ett problem och lämnar tester vid tävlingar och dessa skall vara hemliga...!?? Varför? Vad är det som är så privat med blodvärden?

Erik var katastrofen idag, Espen var katastrofen med ätstörningar i UG. Hur tänkte man...
Citera
2014-03-07, 22:02
Medlem
Discgears avatar
Imponerad av Skavlan som visade större journalistisk pondus än UGs reortrar. NSF och Röste, vilken planet lever dom på? Argumentationen de använder är katastrofal och redan missbrukad och förbrukad av en rad fuskare. Armstrong åkte ju heller aldrig fast i någon kontroll.

Aukland klarade sig mycket bra ända till Skavlan fällde de två tabubelagda frågorna. Ojojoj!
Citera
2014-03-07, 22:07
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Imponerad av Skavlan som visade större journalistisk pondus än UGs reortrar. NSF och Röste, vilken planet lever dom på? Argumentationen de använder är katastrofal och redan missbrukad och förbrukad av en rad fuskare. Armstrong åkte ju heller aldrig fast i någon kontroll.

Aukland klarade sig mycket bra ända till Skavlan fällde de två tabubelagda frågorna. Ojojoj!

Aha, du tyckte dig se en smula fladder med blicken och en lite för lång betänketid? Attans Skavlan

Han hade fortfarande mycket mer ryggrad än förbundet imho
Citera
2014-03-07, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Lägg därtill att han inte svarade med ett direkt ja eller nej på Skavlans fråga, Skavlan fick upprepa frågan innan nejet kom. En aning suspekt, även om jag instämmer med några föregående talare att Aukland gjorde ett mer trovärdigt och rakryggat intryck än Röste, som slingrade sig som den värsta politiker.

Sen var det intressant att Michael Mosley inte kunde låta bli att lägga sin näsa i blöt och försöka intyga att Auklands hemoglobinvärden var helt inom det normala intervallet. Det var de säkert, men det är ju de stora variationerna bland en stor grupp åkare som är det intressanta i sammanhanget och att dessa värden konsekvent legat precis under gränsvärdet inför stora mästerskap, för att sedan falla tillbaka till en lägre nivå.

Personligen tror jag betydligt mer på professorerna och dopingexperterna Don Catlin, Perikles Simon, Bengt Saltin och Alessandro Donati.

Lite kul också att Mosley på Skavlans fråga om han själv dopat sig skrattande svarade "not recently". Jag drar mig till minnes att i ett av Mosleys tidiga program för några år sedan testade han anabola steroider (i sann human försökskaninanda, får man förmoda) som han fick av en amerikansk läkare. Han avbröt dock medicineringen relativt snabbt då han noterade en del obehagliga biverkningar.

Edit: ser att en annan användare hann före med att kommentera Auklands suspekta tvekan.
Senast redigerad av DrNemo 2014-03-07 kl. 22:15. Anledning: Felstavning
Citera
2014-03-07, 22:18
Medlem
Jag tror inte att dagens norska skidåkare har något med detta
att göra. Men inställningen från norska skidförbundet ger bara
en DDR-känsla.
Citera
2014-03-07, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costanza123
Jag tror inte att dagens norska skidåkare har något med detta
att göra. Men inställningen från norska skidförbundet ger bara
en DDR-känsla.
DDR, kanske det, men misstänkliggörandet/misskrediterandet var åtminstone av bästa Putin-klass. Röste uppgav att skälet till att NSF inte medverkade var att de inte ville ge Uppdrag Granskning legitimitet.
Citera
2014-03-07, 22:32
Medlem
Zalkmans avatar
Knappast överraskande rapport. Norrmännen är pinsamma i sitt agerande. Släpper en rapport om blodvärlden tagna från träningssäsongen, det är ju fan så att man skäms. Vad ska det bevisa?! Att de inte dopar sig under sommarhalvåret?

Vidare är det stora problemet i sporten att ingen vågar säga ifrån. Överallt, från FIS och WADA till de olika ländernas förbund, sitter fullt med gamla fuskare på framstående poster. Det är ju så jävla dumt att man tappar hakan.

Jag må vara svensk, men jag har fan på fötterna när jag säger att vi som skidnation agerat betydligt mer rättfärdigt än många andra nationer under 90-talet och 00-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in