Citat:
Ursprungligen postat av
slaesh
Jo visst, i en perfekt värld. Men det finns inget "tredje alternativ". Detta är en illusion som utnyttjas av krafter på den ena eller den andra sidan.. Det är antingen för eller emot i dagsläget och är man för EU / USA så är man också för en unipolär världsordning; "globaliseringen", "liberaliseringen" och standardiseringen av mänskligheten i stort och man är emot en världsordning av självständiga nationer. Det finns bara ett självständigt land i dagsläget och det är Washington. Jag ser inte det "allt mer auktoritära Ryssland" och köper inte snacket om den påstådda auktoritära utvecklingen som ska ha ägt rum då det tydligt gått att se hur västerländsk media trappat upp demoniseringen av Putin och Ryssland efter att han blev President istället för Medvedev under Medvedevs term. Inget land är perfekt men i dagsläget är Ryssland bättre än USA och i framtiden så kommer det att utvecklas mer och mer och detta håll i takt med att de infödda europeiska folken förlora den demografiska och kulturella kontrollen över sina hemländer.
Att nationalisera oligarkernas tillgångar är bara att glömma oavsett vem som vinner tror jag.. Det är bara Iran som lyckats genomföra en revolution där man nationaliserat oligarkernas tillgångar samt hållt borta invasionen men då lever de under ständigt hot om att bombas och sitter på trumfkortet att de kan stänga färdleden för en stor del av världens olja. Ukraina kan bara ställa till det för Rysslands energitillgångar som ju är fel sida i dagsläget och jag tror inte att Ukraina har genomsyrats av en ideologi på samma sätt som t ex Iran hade gjort eller som Tyskland.
Jag vet att det inte finns ett tydligt tredje alternativ, det är just det jag beklagar för det ukrainska folkets skull eftersom varken EU/IMF eller Ryssland tycks kunna ge en väg som är progressiv ur folkets synvinkel. Okej du väljer parti Ryssland, jag vill inte välja men måste jag välja så väljer jag naturligtvis USA eftersom det finns grader i helvetet. Om du väljer att bortse från de allt mer auktoritära tendenser som vi sett från Kreml så får det naturligtvis stå för dig vilket innebär att ignorera i praktiken varenda seriös människorättsorganisation i världen (men dessa är väl enbart redskap i händerna på de västliga makterna eller kanske t.o.m. judarna?). Visst sker det osakliga rapportering om Ryssland, på samma sätt som all rapportering är tendentiös (Ryssland själv är ju ett bra exempel på ett land som mattar befolkningen med den "korrekta" versionen av situationen). Men att skylla allt på en förvrängd mediabild är lite som att säga att allt är jättebra i Nordkorea och att alla negtiva rapporter därifrån enbart är propaganda från USA/Sydkorea. Mellan tolkningar och sållningar menar jag att det finns någon form av objektiv verklighet, och att vi faktiskt kan nå kunskap om denna. Och nej det sker inte genom att blint tro på "alternativ media", som att nordfront, realisten eller RT skulle vara mindre tendentiösa än DN eller Aftonbladet. Det sker genom att väga uppgifter gentemot varandra, att granska och ifrågasätta. Kort sagt, att tillämpa källkritik.
På vilket sätt menar du att det är bättre i Ryssland än i USA? Om vi tar ett så banalt exempel som HDI (Human development index) ser vi att det inte stämmer, inte heller om vi kollar på t.ex. medellivslängd eller andra indikatorer på social välfärd. Men du kanske menar något icke-materiellt och icke-mätbart? Och vad gäller demografi är väl inte Ryssland några att sätta något hopp till om det nu anses viktigt? Landets befolkning har ju krympt år för år. Få födslar och fler dödsfall (ofta alkoholrelaterat) har lett till en situation som inom några år kommer vara mycket demografiskt problematiskt för landet (och jag antar att inte invandring är ett alternativ). Jag vet också att man inte kommer nationalisera tillgångar, återigen så menar jag bara att det skulle vara rätt väg att gå. Och ja Iran är väl ett av få exempel, problemet är ju den att när det skedde under en demokratisk regim så störtades denna av USA. Ett annat exempel skulle ju dock kunna vara Venezuela som lever under liknande hot. Det handlar helt enkelt om att kapitalismen behöver billig energi, och då funkar det inte med folk vid makten som vill att åtminstone en del av vinsterna ska tillfalla folket. Jag är mycket väl medveten om USA:s ointresse för demokrati och mänskliga rättigheter när detta inte gynnar dom. Jag är dock mer skeptisk till Ryssland faktiskt. Det är lite att välja mellan pest eller kolera, men kolera är trots allt övergående med rätt vaccin eller behandling. Framförallt så tror jag inte att en närmare anknytning till Ryssland skulle vara långsiktigt hållbart då dessa har massiva egna problem (ja USA har det också) och de lever på lånad tid.
Förresten, på vilket sätt är en bipolär värld bättre än en unipolär? Och kan vi ens tala om en unipolär värld idag? Jag menar, USA har faktiskt inte längre den kapacitet man hade under efterkrigstiden med militär kapacitet att handskas med problem över hela världen. Bör man idag inte analysera deras makt som avhängig framförallt EU:s hjälp och liknande strategiska allianser?