Citat:
Man behöver inte trassla in sig i exakta siffror, protektionism är inget nytt eller unikt. Det är också ett sätt att locka hit kapital. Om t ex en elektroniktillverkare vill sälja sina produkter här säger vi: -"Visst, men då får ni bygga en fabrik och tillverka produkten här". Så får svenska arbetare jobb utan att det kostar oss något."lämpliga skyddstullar" blir lite vagt. Ska det gälla all import, eller vara viss. Och hur stora ska de vara.
Men låt mig ta ett exempel som kan vara indikativt.
Antag en produkt där fasta kostnader är endast 50 MSEK idag. (Utvecklingskostnad, certifiering, tillverkning av verktyg mm). Och att den idag säljs i en volym på 1 miljon enheter.
Utslaget blir då fasta kostnaderna 50 SEK per såld enhet.
Begränsar vi oss till Sverige och säger att man säljer 10K enheter här. Då blir de fasta kostnadernas påslag på priset 5 KSEK. Dvs bara för att vi begränsar oss till Sverige så åker priset upp 4950 :-.
Ska den dessutom tillverkas i Sverige så blir den betydligt dyrare. Även med en automatiserad fabrik så har vi indirekta kostnader som drar upp.
Men låt mig ta ett exempel som kan vara indikativt.
Antag en produkt där fasta kostnader är endast 50 MSEK idag. (Utvecklingskostnad, certifiering, tillverkning av verktyg mm). Och att den idag säljs i en volym på 1 miljon enheter.
Utslaget blir då fasta kostnaderna 50 SEK per såld enhet.
Begränsar vi oss till Sverige och säger att man säljer 10K enheter här. Då blir de fasta kostnadernas påslag på priset 5 KSEK. Dvs bara för att vi begränsar oss till Sverige så åker priset upp 4950 :-.
Ska den dessutom tillverkas i Sverige så blir den betydligt dyrare. Även med en automatiserad fabrik så har vi indirekta kostnader som drar upp.
Citat:
Kapitalisterna jobbar knappast ideellt. Kapitalet de satsar var nog inte avsett för konsumtion, det är helt enkelt riskkapital. Förhoppningen är ju att det satsade kapitalet skall ge mångdubbelt i vinst.
Jag tog Switchcore som exempel därför att det handlade om i huvudsak privata pengar. Man startade från 0. Privata pengar finansierade teknikutveckling. Det handlade inte om några vinster i näringslivet.
Utan om just det jag skrev. Kapitalisterna avstår konsumtion och finansierar teknikutvecklingen.
Utan om just det jag skrev. Kapitalisterna avstår konsumtion och finansierar teknikutvecklingen.
Statens anslag för forskning ligger runt 30 mdr, det är inte lite. Staten finansierar forskning inom områden där det saknas lönsamhetsmotiv, och därför inte är av intresse för näringslivet. Vem ska forska i t ex trafikolyckor om inte staten gör det? Eller miljöfrågor?