Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Inte stängda gränser, men med lämpliga skyddstullar hade vi kunnat behålla mycket av produktionen i landet och därmed haft jobben kvar.
"lämpliga skyddstullar" blir lite vagt. Ska det gälla all import, eller vara viss. Och hur stora ska de vara.
Men låt mig ta ett exempel som kan vara indikativt.
Antag en produkt där fasta kostnader är endast 50 MSEK idag. (Utvecklingskostnad, certifiering, tillverkning av verktyg mm). Och att den idag säljs i en volym på 1 miljon enheter.
Utslaget blir då fasta kostnaderna 50 SEK per såld enhet.
Begränsar vi oss till Sverige och säger att man säljer 10K enheter här. Då blir de fasta kostnadernas påslag på priset 5 KSEK. Dvs bara för att vi begränsar oss till Sverige så åker priset upp 4950 :-.
Ska den dessutom tillverkas i Sverige så blir den betydligt dyrare. Även med en automatiserad fabrik så har vi indirekta kostnader som drar upp. Hur mycket det åker upp beror på många faktorer, bla hur mycket som ska tillverkas i Sverige och hur mycket komponenter man köper in. Men säg att det blir 1000 SEK dyrare per enhet.
Du skulle alltså behöva dra upp skyddstullar så de gör varan 5950 SEK dyrare i Sverige än i utlandet.
Det är en standardsänkning du utsätter svenskarna för. Desto fler varor du sätter skyddstullar på desto dyrare blir varorna och desto lägre standard har folk i Sverige råd med.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
De flesta vill nog hellre ha en lön än att leva på bidrag. Socialbidraget räcker inte till nån konsumtion ö h t utöver mat och boende. Boendet är för de flesta den största utgiften, och den minskar inte p g a nån lågprisimport.
Alla som köper något drar nytta av lägre priser. Även om det skulle vara mat eller tillverkat i Sverige så har de som hanterat detta använt importerade varor som de köpt till lägre priser och det har sänkt priset för köparen. Även arbetslösa verkar ha tillgång till både dator och internet. Det märker man här på Flashback. Skulle vi ha egen datortillverkning skyddad med tullar kommer ingen arbetslös ha råd med dator och internet. Och inte många arbetande heller.
Det är inte heller så att de arbetslösa skulle bli nämnvärt färre. Skälet till att de är arbetslösa finns kvar.
Ska du få ned arbetslöshet får du göra som i HongKong och Singapore.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
Visst görs det misslyckade investeringar. Det beror på att företagen går för bra, det görs enorma vinster i näringslivet. Dessa pengar söker ständigt nya investeringsobjekt, och ibland går det fel. Switchcore känner jag inte till
Jag tog Switchcore som exempel därför att det handlade om i huvudsak privata pengar. Man startade från 0. Privata pengar finansierade teknikutveckling. Det handlade inte om några vinster i näringslivet.
Utan om just det jag skrev. Kapitalisterna avstår konsumtion och finansierar teknikutvecklingen.
Ni på vänsterkanten har extremt svårt att ta in det. Varför är det så? Vem är det ni tror finansierar teknikutveckling?