2014-03-06, 21:42
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabianstallion
Han vill testa om folk kommer gå efter sina frestelser eller om de kommer lyda Hans lagar. Så bestämmer man vem som går till paradiset eller helvetet. Detta är min åsikt och tro - du får ha den du tror på !

Är du kristen? I så fall spelar det ingen roll om du är Josef Fritzl eller Adolf Hitler; så länge du accepterar Jesus som din frälsare kommer du till paradiset. Nice, innit? De som vanhelgar vilodagen däremot, rätt ner i helvetet.
Citera
2014-03-06, 22:21
Medlem
Lothbroks avatar
Men jag fattar fortfarande inte varför det är Guds förtjänst när allt gott händer och människans när allt ont händer? Antingen är det ju Gud som ligger bakom allt eller så är det vi själva, man kan inte dela upp det så som ni gör, det funkar helt enkelt inte.
Citera
2014-03-06, 22:25
Medlem
Lothbroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1

Det är så här nämligen att 2/3 av jordens befolkning väntar på Messias återkomst. Lite konstigt att du inte visste det?

Det där är humor. Ditt namn är kunskap1 men du pratar i nattmössan och visar vilken extremt dålig koll du egentligen har
Citera
2014-03-06, 23:12
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lothbrok
Det där är humor. Ditt namn är kunskap1 men du pratar i nattmössan och visar vilken extremt dålig koll du egentligen har :
Nej jag har inte dåligt koll. Alla de tre Abrahamistiska religionerna väntar på Messias återkomst. Inom Buddhismen och Hinduismen förekommer även begreppet messianism. Läs mer här om du är intresserad:

http://en.wikipedia.org/wiki/Messianism
Citera
2014-03-07, 00:51
Medlem
Ollitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Kan den här härliga planeten med allt som finns här ha uppstått av en slump, tror du?

An answer to existential question:
https://www.facebook.com/photo.php?v=463874363657511

Och om den videon inte räcker, så har jag flera andra.

Ännu en totalt värdelös video.

Om du tar i åtanke att Big Bang, som är den mest vedertagna teorin om universums utveckling, är 13.798 ± 0.037 miljarder år (wikipedia) så förstår du snabbt att det finns en hel oas av tid för en viss incident att hända.
Senast redigerad av Ollito 2014-03-07 kl. 00:55.
Citera
2014-03-07, 01:40
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Och vem har satt igång Big Bang? Har den hänt av sig själv, utan att någon utlöste den? Svara!
Varför skulle det vara "någon"? Ingen vet vad som "orsakade" Big-bang, om man nu kan tala om kausalitet utanför rumtiden.
Citera
2014-03-07, 09:37
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Vad syftar du på?

Markus KAN vara nedtecknat baserat på uppgifter från ett ögonvittne men det är skrivet så långt efter Jesu död att det mesta är troligtvis hörsägen.
Originalen är väll skrivna på Grekiska om jag inte missminner mig och det är inte troligt att något vittne kunde skriva på grekiska.
Dock är vissa fragment i Markus är troligtvis tidigare. Om man vill vara snäll kan dessa fragment komma från omkring 30 fast mer troligt 60 år efter Jesu död. Och då blir det möjligt att informationen kommer från ett ögonvittne.

Om du vill kan jag gå igenom mina gamla föreläsningar så kan du får namnen på fragmenten, fast det är lite jobb med det. Finns säkert om du googlar det.

Från Wiki:
Enligt Ireneus är evangeliet skrivet efter att Petrus avrättats, vilket sannolikt skedde år 64 under kejsar Neros förföljelser. Då det av Markusevangeliet inte tydligt framgår att författaren känt till Jerusalems förstörelse år 70 brukar det anses ha tillkommit före detta år. De allra flesta bibelforskare är överens om detta. Att det skrivits efter år 75 anses osannolikt eftersom Matteusevangeliet och/eller Lukasevangeliet anses ha skrivits kring år 80, och dessa har använt Markus som källa enligt tvåkällshypotesen. Ändå finns det åtskilliga forskare som vill datera det antingen tidigare eller senare. Emellertid är det sannolikt att vissa passager i Markus är av tidigare datum.
Citera
2014-03-07, 11:13
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Hur är vår värld ett bevis för det? (Det är det inte.)

Ja, tänk vad hemskt om någon som inte ansträngt sig lika mycket som dig att tro på myter skulle få samma chans som du.. Missunsamhet är tydligen en dygd i abrahamismen.

Det är som att "Gud did it" är "default setting" hos folk. Att om vi inte vet alla detaljer, vi som inte tror att gud finns, då är det per automatik Gud som lurar i skuggorna. Även fast det inte finns ett enda evidens för det påståendet.

Jag ska klargöra ännu en gång till mina vänner i tråden; .. ÄVEN OM VI BEVISAR ATT GUD FINNS SÅ BETYDER DET INTE PER AUTOMATIK DÅ ATT HAN SKAPADE ALLT.
VI MÅSTE DÅ HITTA EVIDENS FÖR PÅSTÅENDET ATT; NÄR NU GUD FINNS SÅ SKAPADE HAN ALLT.
Som är en helt annan frågeställning från; EXISTERAR GUD?

Det kan mycket väl vara så att Gud inte alls är involverad i någon skapelse utan att det är helt andra processer eller varför inte andra typer av varelser eller gudomligheter som är upphovet till verkligheten, som vi är helt "obliviouse" om.
Citera
2014-03-07, 11:19
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arabianstallion
Han vill testa om folk kommer gå efter sina frestelser eller om de kommer lyda Hans lagar. Så bestämmer man vem som går till paradiset eller helvetet. Detta är min åsikt och tro - du får ha den du tror på !

Vilken tur att din åsikt inte är värd ett skit då..

Först kanske vi ska fastställa om han finns eller inte innan vi börjar tillskriva honom en massa intentioner?

Tycker du inte?
Citera
2014-03-07, 11:35
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Vad heter den här tråden nu igen? "Bevisa att Gud inte existerar"? Nej.

Vad folk inte förstår är att det är nästan omöjligt att bevisa att en företeelse inte existerar.

Förekommer den hypotetiska företeelsen så borde vi kunna hitta evidens för den, så det förstår folk.
Men de verkar ha svårare att förstå att det är ytters svårt att bevisa att någon företeelse inte förekommer då man måste mäta på så många punkter.

Man måste vända på alla stenar..

Rör det sig om antal äpplen i en korg är det lätt att bevisa att det inte finns några äpplen i korgen då man bara behöver öppna locket. Men om det är en hangar full med korgar så måste du öppna alla korgar i hangaren för att bevisa att det inte finns några äpplen i korgarna.

Om det då skulle förekomma äpplen i korgarna så är det sannolikt att du inte behöver öppna alla korgar i hangaren för att hitta en korg med äpplen kontra vad du måste göra för att bevisa att det INTE finns några. Dvs öppna alla korgar...

Det är VANSINNIGT mycket lättare att bevisa att något existerar snarare än att det inte existerar... Då det ja... Existerar.
Senast redigerad av Redpitbull 2014-03-07 kl. 11:51.
Citera
2014-03-07, 11:40
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redpitbull
Det är som att "Gud did it" är "default setting" hos folk. Att om vi inte vet alla detaljer, vi som inte tror att gud finns, då är det per automatik Gud som lurar i skuggorna. Även fast det inte finns ett enda evidens för det påståendet.

Jag ska klargöra ännu en gång till mina vänner i tråden; .. ÄVEN OM VI BEVISAR ATT GUD FINNS SÅ BETYDER DET INTE PER AUTOMATIK DÅ ATT HAN SKAPADE ALLT.
VI MÅSTE DÅ HITTA EVIDENS FÖR PÅSTÅENDET ATT; NÄR NU GUD FINNS SÅ SKAPADE HAN ALLT.
Som är en helt annan frågeställning från; EXISTERAR GUD?

Det kan mycket väl vara så att Gud inte alls är involverad i någon skapelse utan att det är helt andra processer eller varför inte andra typer av varelser eller gudomligheter som är upphovet till verkligheten, som vi är helt "obliviouse" om.

Exakt. Att Gud gjort något är inte grundinställningen. Det måste dels bevisas finnas en sådan antropomorf rymdpappa och sedan måste det bevisas att han kan och har gjort det som påstås.
Tills dess är svaret antingen okänt eller lagt på hyllan tills mer bevis uppenbarar sig.
Citera
2014-03-07, 12:30
Medlem
Redpitbulls avatar
Citat:
Exakt. Att Gud gjort något är inte grundinställningen. Det måste dels bevisas finnas en sådan antropomorf rymdpappa och sedan måste det bevisas att han kan och har gjort det som påstås.
Tills dess är svaret antingen okänt eller lagt på hyllan tills mer bevis uppenbarar sig.

Exakt... Och jag välkomnar alla bevis jag kan få. Jag vill gärna tro att jag ser verkligheten. Jag vill gärna tro att gud pratar med mig.

But so far har ingen presenterat några övertygande evidens.

Jag välkomnar även filosofiska och teologiska argument, även om de behöver styrkas med observationer i slutändan. Men inte ens några övertygande dialektiska lekar kan presenteras som styrker guds existens.

Vad som är helt klart är att det inte finns en möjlighet att den abrahamitiska guden existerar i någon form.

Med allt som han anhängare påstår honom göra så torde vi väll ha kunnat mäta eller väga något vid det här laget? Hur kommer det sig att det inte växer ut armar och ben på amputerade tex?

Och verkligen.. Finns det någon frisk människa som VILL att han ska existera...? En Jävligare och mer psykopatiskt, sadistiska Gud får man leta efter.

När det gäller den deistiska guden så verkar stötestenen för folk vara "Det kan ju inte komma något ur ingenting!?!?".

Och det är tydligen även det väldigt svårt för folk att acceptera att; Det kan det visst!

Varken matematiskt eller kvantmekaniskt är det svårt att skapa något ur ingenting. Det är tom så att lagen om "Conservation of Energy" förutsätter att detta händer.

0=(-1)(+1), 0=(-9)(+9), 0=(-42)(+42), 0=(-666)(+666) osv.

Och detta händer inte bara i matematiken utan även när vi observerar saker på väldigt små skalor ser vi detta i verkligheten.

Enligt Lawrence Krauss är svaret på varför det existerar något snarare än ingenting: DÄRFÖR

Detta har vi svårt att relatera till i med att ALLT, som ni som läser mitt inlägg, i läsandes stund kan se och röra vid, allt runt om er är påverkat & eller skapat av människor. Allt ni kan se eller röra vid, förutom himmelen är "touched by man".

Det är därför vi tolkar och beskriver naturen som att "Jo men vi har en lins i ögat för att evolutionen har gjort så att vi ska se skarpare". Vilket semantiskt är helt fel.

Evolutionen har inget mål eller någon vilja. Men vi språkligt tillskriver den det.

Samma med skapelseögonblicket.
Senast redigerad av Redpitbull 2014-03-07 kl. 12:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in