Citat:
Ursprungligen postat av
Lothbrok
Men är det inte Gud isåfall som har satt tanken i huvudet på sina små människor att INTE tänka på medmänniskan från första början?
Det stämmer inte. Gud har utrustat människan med empati där hon tänker på sin medmänniska redan från början. Detta sker automatiskt utan att vi tänker på det. Ser vi något ont hända så säger vårt samvete ifrån. Men en liten minoritet följer inte sitt samvete och förstör för andra. Det är så ondskan uppstår.
Citat:
Försök svara på detta och tänk lite logiskt. Jag antar att du tackar gud om det händer något bra för dig. Men om det händer något dåligt tänker du även där att det måste vara Guds fel? ( Det borde du göra) Och om du nu tror så, varför skulle han vilja dig något ont när du är en minoritet som verkligen tror på honom? Då borde han istället rikta sig in på sånna som mig och ge all skit till oss och inte folk ur hans fanclub, det känns ganska ologiskt i mina ögon.
Jag ska försöka tänka lite logiskt.

I och med att jag tror att allt gott är från Gud och allt ont är från människan, så är det ologiskt att jag skulle skylla på Gud om något dåligt skulle hända mig. Man ska inte skylla på någon annan när man själv är orsaken till problemet. Detta säger logiken, eller hur?
Citat:
Trodde inte det fortfarande fanns folk som seriöst tror på att Messias ska återvända, finns det några idéer på när det ska ske och hur länge ska man egentligen vänta innan man ger upp? Sen när/om han återvänder, hur ska han lösa det rent praktiskt för att t.ex ena ett helt folk då det flesta människor bara kommer skratta åt det och inte många tro på det om det verkligen händer.
Det är så här nämligen att 2/3 av jordens befolkning väntar på Messias återkomst. Lite konstigt att du inte visste det? Majoriteten väntar fortfarande och har inte gett upp hoppet än, förutom kanske bara en liten minoritet. När han väl återvänder tas han emot med öppna armar. Hur han förenar alla och hur det ser ut rent praktiskt, det får vi se när han återvänder. Förmodligen kommer han bevisa att han är den riktiga Messias, folk vill ju ha bevis för att tro, eller hur? Vill du ha övertygande bevis för Guds existens får du nog vänta tills han återvänder. Och länge behöver du nog inte vänta.