Citat:
Ursprungligen postat av
MbmA
Du har hakat upp dig på saker som du inte har en aning om. Finns nog en stor del patriotiska sunniaraber i SAA. Förmodligen även kurder.
Du debatterar sekteristiskt när du delar upp Syriens medborgare utifrån etnicitet, vad svenska högerextremister har med detta göra vet endast nick "Zagrosi".

Okey, ska vi säga att du vet allting och att du är kung i baren (FB), trots att du inte sagt ett skit förutom att nämna att jag inte vet något. Sedan lägger du in en sån här och tror att du är något

Jag går med på att låtsas som att du är något bara du håller käft hädanefter. Därefter lägger jag in en sån här för att förtydliga budskapet ännu mer, utifall du är autistiskt lagd.
Finns nog sunnimuslimer, klowner och utomjordingar som kämpar på SAA sida. Du vet ingenting om detta du säger här, men det finns "säkert". MBmA är en så kallad glad prick.

Eller rättare sagt en naiv snubbe som ska ha en eloge för att han är så blå ögd.
Det du har missat är att Syriska armen inte har samma sammansättning som den hade innan inbördeskriget. Det sker en process där saker och ting delas upp efter religion och etnicitet, vid inbördeskrig. Det ligger inte i Syriernas händer och antagligen så tycker dom inte om att det är på det viset. Det är många här inne som nämnt att det inte tidigare var problem, alla kom överens och att det var en vanligt multietnisk/multireligiöst land (dock hade staten låg tollerans för kulturer som inte höll sig till den arabiska).
Det skedde en radikalisering inom rebellerna där man förmedlade iden om att kriget var ett sekteristiskt krig mellan shia/alaviter och sunni. AQ och andra extrema grupper gjorde entré och kort därefter började dom döda individer som dom betraktade som kafer (Oreligös), alaviter, shia och kristna. Dom dödade kurder för att YPG har sekulär ideologi, så därefter är alla kurder oreligösa enligt dom. När det är så här så börjar alla tänka i sådan här banor. Man börjar anpassa sig till dom nya omständigheterna.
Nu är NDF väldigt homogent, men tidigare så bestod den övervägande av sunni muslimer. Som jag tidigare nämnde så var dom inte speciellt motiverade att strida och enheten var totalt ineffektiv. Iran löste den här biten och gjorde om enheten så att den skulle vara funktionell i den nya miljön som finns i inbördeskriget.
Det är inte så att jag som person är sekteristisk, det är snarare så att kriget är sekteristiskt. Det är verkligheten. Hela landet är uppdelat i etnicitet och religiös tillhörighet. Om man inte tar hänsyn till detta så kan man förlora livet. Är du en alavit som går igenom en islamistisk vägspärr så är du död. Du tror inte detta har en inverkan på människor eller?
Svenska rasister älskar regimen för att dom dödar islamister, visste du inte det eller?