2014-03-07, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Vi kan alla utvecklingen i Syrien, varför sitter du och tjatar om det uppenbara. Utgångspunkt i våran debatt var huruvida SAA sög eller inte. Du hade fel i allt typ.
Svenne banan skiter nog fullständigt i vad som händer i Syrien. Precis som omvärlden.
Notera att jag svarade på ditt inlägg och att den handlade enbart om sekterism och absolut inte om hur mycket regimen suger. Men om det är regimens duglighet du vill diskutera så kan vi göra det med, endock så måste du säga det för jag är ingen tankeläsare.

Hade jag fel i allt? Det var märkligt, för min uppfattning var att jag hade rätt i allt jag skrev.

Det beror på vad du menar med svennebannan. Det finns ett stort segment som vill supa, knulla och sova. Är det dessa du syftar på? Jag måste dock medge att jag sympatiserar med dom delvis.

Jag skulle dock vilja påstå att det är syriska regimens fel att inte någon bryr sig om deras land. Vi hade en diskussion med brörning på samma ämne i KRG-tråden. Kolla dom senaste inläggen i tråden, framförallt den sista av normandie01 (FB) Tråden om KRG (Kurdistan Regional Government)

Om regimen hade varit lite mer smartare och anammat samma strategi som KRG, så hade dom kanske inte varit i samma sits nu. Man måste skapa förbindelser med omvärlden och sätta dom i beroendeförhållande så att hela världen värnar om ens stabilitet. Men detta kanske kräver för mycket hjärnkapacitet, något som verkar vara en bristvara i regimen.
Citera
2014-03-07, 11:58
Medlem
Jag som icke kurd, är väldigt imponerad av dessa kurder.

Medan de syriska städerna ligger i ruiner:

Så bygger kurderna upp sitt land, man har börjat bygga flervåningshus, tack vare att många rika kurder som flyttat till storstäderna som tex Damascus och Aleppo flyttat tillbaka, dessutom får kurder nu köpa och sälja mark, och andra fastigheter. Vilket var förbjudet när regimen hade kontroll över hela Syrien.

http://rudaw.net/english/middleeast/syria/07032014

Nu förstår ni varför YPG inte kastar ut SAA ut från Hasakah och Qamishlo, man vill inte att dessa städer också ska ligga i ruiner som resten av Syrien.
Senast redigerad av Qandil 2014-03-07 kl. 12:03.
Citera
2014-03-07, 12:25
Medlem
Här står det lite mer om dividen mellan Sutoro och Sootoro. Skribenten nämner också annat intressant. Regimen är ytterst svag och det autonoma projektet styr över det mesta av Qamishlo. Ledaren för Sutoro säger att dom inte är rädda för regimen och att dom inte har några problem med att konfrontera dom.
Citat:
The PYD-backed Jazeera Canton government now runs most of Qamishli city. To prop it up, the PYD has helped create a Kurdish-dominated police force, known as the Asayish. The Sutoro serves as its Syriac Christian counterpart.

By contrast, Syrian President Bashar al-Assad’s regime troops and intelligence agencies are now very weak in Qamishli. They generally stay within their own isolated enclaves, whose borders are marked off by checkpoints, but they have occasionally ventured into the city to carry out arrests. “We are not afraid to confront the regime if they arrest anyone from our people,” says Judi. “If the SUP tells us to attack them, we will attack.”
Kurderna och assyrierna fullkomligt dominerar Qamishlo och det är för att deras motståndare består av Sootoro och beduiner som är regimens lakejer. Dessa är små grupper som är begränsade till spcifika distrikt i Qamishlo, dom har ingen chans mot YPG, MFS, Assayish, Sutoro som existerar över hela Jazira kontonen.

En annan intressant grej är att Soria ifrågasatta ett inlägg som jag postade där en beduinstam ledare med anknytning till ISIS, sa att Tey stammen borde ansluta sig till ISIS och istället strida mot YPG. Soria menade att mitt inlägg var motstridigt eftersom jag hävdade att Tey stammen var med regimen. Ja, dom är med regimen och det är dom som är NDF i Qamishlo. Och ISIS flörtar med dom konstant och det verkar som att dom är mottagliga för påverkning. Det som styrker detta argumentet är händelsen där två Sutoro medlemar blev tillfångatagna av NDF beduiner och sedan blev dom torterade. Detta hände efter att YPG tog över Tall Brak. Var det en coincident?
Citat:
Sootoro, is now fully part of the regime’s security apparatus, which also includes the militia of the Arab Tey tribe in the nearby Haret Tey neighborhood.
Här nämns även det som jag hävdat, nämligen att dom kristna i Hasaka väljer det autonoma och demokratiska projektet framför regimen.
Citat:
While chaos rages on in the rest of Syria, a large portion of the Syriac Christian community in the northeast seems to have cast its lot with the PYD movement and is now slowly being integrated into an emerging Kurdish-run autonomous region.
http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54794
Senast redigerad av Zagrosi 2014-03-07 kl. 12:28.
Citera
2014-03-07, 12:45
Medlem
På tal om sekulära mot islamister, är regimen sekulär? Möjligtvis, men inte när det kommer till utbildning från klass 1 upp till klass 12.
Citat:
The “secular” regimes of the late Syrian president Hafez al-Assad and his successor and son Bashar have not promoted secular values in the true sense of the word. Rather, they have fostered the Baath Party’s unrealistic conception of Syrian society, which is based on a close link between the ideals of Arabism and Sunni Islam.

It might seem puzzling that an avowedly secular government would not promote secularism through school textbooks and even more curious that an Alawite president would force all Muslim students to study only orthodox Sunni Islam. But the Syrian regime, which is run by Alawite Baathists, aims first and foremost at suppressing doctrinal divisions among the different Muslim groups in favor of integrating them under an Arab nationalist political banner. The fact that this Arabist tradition remains culturally linked to Sunni Islam matters little to them, and the ruling group sees no benefit in challenging the country’s conservative Sunni Islamic civil society leaders over an issue like primary education. Thus the officially secular government does not object to the Islamic education textbook for grade twelve, which promotes the “Islamic approach as the closest to the civilization of tomorrow.”

This policy worked well while the regime was strong. However, as the regime has started to weaken over the past two years, many Muslim youths, deprived of a pluralistic Islamic education, began expressing intolerant beliefs in words and actions.
Syriska barn och ungdomar får lära sig i skolan att sunni islam är den rätta religionen och på detta sätt skapas en intolerans mot andra religioner.
Citat:
After Syrian President Bashar al-Assad assumed the presidency in 2000, the school curricula and textbooks were revised. However, the new editions of the Islamic religious education texts continued to present Islam as a monolithic religion, disregarding the different Sunni schools of thought as well as the beliefs and rituals of other Muslim sects—particularly the Alawites and the Shia. Muslim schoolchildren were not taught to accept diversity among Islamic sects since the texts presented only one “true” strand: mainstream Sunni Islam.
http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54650

Kan det vara så att regimen själv har bidragit till det sekteristiska kriget genom den utbildning som dess medborgare fått?
Citera
2014-03-07, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Nu förstår ni varför YPG inte kastar ut SAA ut från Hasakah och Qamishlo, man vill inte att dessa städer också ska ligga i ruiner som resten av Syrien.

Så du menar att dem skulle kicka ut SAA ifall dem var säkra på att dem inte skulle flygbomba kurdiska områden? Det låter som att detta är något du hittar på, ditt egna fantasifoster. Om jag har fel så får du gärna backa upp ditt påstående med någon källa att det är kurdernas/YPGs strategi?
Citera
2014-03-07, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Så du menar att dem skulle kicka ut SAA ifall dem var säkra på att dem inte skulle flygbomba kurdiska områden? Det låter som att detta är något du hittar på, ditt egna fantasifoster. Om jag har fel så får du gärna backa upp ditt påstående med någon källa att det är kurdernas/YPGs strategi?

de ljuger om allt, ta dem inte seriöst, städerna är mer än en enda gata t.ex
Citera
2014-03-07, 14:54
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
På tal om sekulära mot islamister, är regimen sekulär? Möjligtvis, men inte när det kommer till utbildning från klass 1 upp till klass 12.
Syriska barn och ungdomar får lära sig i skolan att sunni islam är den rätta religionen och på detta sätt skapas en intolerans mot andra religioner. http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54650

Kan det vara så att regimen själv har bidragit till det sekteristiska kriget genom den utbildning som dess medborgare fått?

Är det staten det är fel på? Är det religion som ligger bakom kriget? Är sunniislam hatisk? Skulle det gått bättre om de haft kristendom/judendom i skolan också oxh menar du att deras föräldrar skulle ha tillåtit det? Islam är bevisligen bakåtsträvande och får människor att begå hemska saker men beror det bara på religionen eller är det en väldsam hatisk kultur som glorifierar hämnd inte förlåtelse, en kultur som lever kvar från muhammeds dagar när han hittade på koranen. Vad säger det om religiösa skolor i sverige, ska de förbjudas helt?

Kan det inte också vara en stor generation med arbetslösa ungdomar, akademiskt misslyckade och utan framtid som får ett mål och plötsligt börjar ropa efter allah när de egentligen fattar nada om religion och att dessa unga män till stor del kommer utifrån Syrien? Män som i väst skulle ha/hade lågavlönade jobb och som hade utbildning och förmåga till inlärning som motsvaras av vår särskola?

Blir de hjältar? Vem hyllar en terrorist i Syrien? Kommer de kunna skryta om sina bedrifter, vad har de lärt sig? Hur många ytterligare fysiskt och psykiskt skadade har kriget skapat? Hur många fler unga män finns det som letar efter en dum anledning att få en mening i livet för att inte känna sig värdelös?
Citera
2014-03-07, 15:41
Medlem
SAA har nu kontrollen över Rima farms, det riktiga slaget om Yabrud närmar sig.. därmed slutslaget om Qalamon bergen.
Citera
2014-03-07, 15:58
Medlem
Rätt häftigt att se med vilken professionalism Hizbollah uppträder i Syrien (Qalamoun). De framstår som ett specialförband.

Kolla bilderna på deras fordon i bergen. Optimerade för den typ av krigföring de bedriver.

http://i.imgur.com/GqcY7uE.jpg
http://i.imgur.com/yVPo8Qj.jpg
http://i.imgur.com/qO864Ud.jpg
Citera
2014-03-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brurchan
Tänk logiskt. Varför ha SAA i sitt territorium?
Citera
2014-03-07, 17:25
Bannlyst
enligt syrian perspective är syriens sändebud till FN inte tillåten att röra sig utanför en 25 miles-zon i new york
Citera
2014-03-07, 18:36
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
enligt syrian perspective är syriens sändebud till FN inte tillåten att röra sig utanför en 25 miles-zon i new york

Det stämmer. Samma regler gäller även för iranska och nordkoreanska diplomater.

http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2014/03/06/U-S-restricts-movement-of-Syria-s-U-N-delegation.html
http://rt.com/news/syria-ambassador-travel-ban-222/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in