Här står det lite mer om dividen mellan Sutoro och Sootoro. Skribenten nämner också annat intressant. Regimen är ytterst svag och det autonoma projektet styr över det mesta av Qamishlo. Ledaren för Sutoro säger att dom inte är rädda för regimen och att dom inte har några problem med att konfrontera dom.
Citat:
The PYD-backed Jazeera Canton government now runs most of Qamishli city. To prop it up, the PYD has helped create a Kurdish-dominated police force, known as the Asayish. The Sutoro serves as its Syriac Christian counterpart.
By contrast, Syrian President Bashar al-Assad’s regime troops and intelligence agencies are now very weak in Qamishli. They generally stay within their own isolated enclaves, whose borders are marked off by checkpoints, but they have occasionally ventured into the city to carry out arrests. “We are not afraid to confront the regime if they arrest anyone from our people,” says Judi. “If the SUP tells us to attack them, we will attack.”
Kurderna och assyrierna fullkomligt dominerar Qamishlo och det är för att deras motståndare består av Sootoro och beduiner som är regimens lakejer. Dessa är små grupper som är begränsade till spcifika distrikt i Qamishlo, dom har ingen chans mot YPG, MFS, Assayish, Sutoro som existerar över hela Jazira kontonen.
En annan intressant grej är att Soria ifrågasatta ett inlägg som jag postade där en beduinstam ledare med anknytning till ISIS, sa att Tey stammen borde ansluta sig till ISIS och istället strida mot YPG. Soria menade att mitt inlägg var motstridigt eftersom jag hävdade att Tey stammen var med regimen. Ja, dom är med regimen och det är dom som är NDF i Qamishlo. Och ISIS flörtar med dom konstant och det verkar som att dom är mottagliga för påverkning. Det som styrker detta argumentet är händelsen där två Sutoro medlemar blev tillfångatagna av NDF beduiner och sedan blev dom torterade. Detta hände efter att YPG tog över Tall Brak. Var det en coincident?
Citat:
Sootoro, is now fully part of the regime’s security apparatus, which also includes the militia of the Arab Tey tribe in the nearby Haret Tey neighborhood.
Här nämns även det som jag hävdat, nämligen att dom kristna i Hasaka väljer det autonoma och demokratiska projektet framför regimen.
Citat:
While chaos rages on in the rest of Syria, a large portion of the Syriac Christian community in the northeast seems to have cast its lot with the PYD movement and is now slowly being integrated into an emerging Kurdish-run autonomous region.
http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=54794