2013-12-20, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Nej, och du kan dessutom ändra det vid ett senare tillfälle (om jag minns rätt), så det är hellugnt.

Okej tack så mycket. Har inte så mycket koll på Göteborg, vilka områden ska jag välja om jag vill bo sånära Chalmers som möjligt?
Citera
2013-12-22, 19:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Okej tack så mycket. Har inte så mycket koll på Göteborg, vilka områden ska jag välja om jag vill bo sånära Chalmers som möjligt?

Kolla på de olika beskrivningarna på områdena och kolla vilka som ligger nära chalmers?
Citera
2013-12-22, 19:53
Medlem
Citat:
Johanneberg och Guldheden ligger väldigt nära. På Johanneberg finns ett stort studentbostadsområde som heter Olofshöjd, därifrån är det ca 10min promenad till Chalmers. Det är dessutom nära till Avenyn och Korsvägen så man bor väldigt centralt så jag hade utan tvekan försökt med ett rum/lägenhet på Olofshöjd. Bodde där själv i några år.
Citera
2013-12-22, 19:57
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Om du ska plugga i Johanneberg (civilingenjörsutbildningar och några högskoleingenjörsprogram) är Johanneberg och Guldheden bra val, om du ska plugga på Lindholmen har jag sämre koll...

Edit: Lite långsam...
Citera
2013-12-29, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaagge
Kolla på de olika beskrivningarna på områdena och kolla vilka som ligger nära chalmers?

Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Johanneberg och Guldheden ligger väldigt nära. På Johanneberg finns ett stort studentbostadsområde som heter Olofshöjd, därifrån är det ca 10min promenad till Chalmers. Det är dessutom nära till Avenyn och Korsvägen så man bor väldigt centralt så jag hade utan tvekan försökt med ett rum/lägenhet på Olofshöjd. Bodde där själv i några år.

Citat:
Ursprungligen postat av P-Orridge
Om du ska plugga i Johanneberg (civilingenjörsutbildningar och några högskoleingenjörsprogram) är Johanneberg och Guldheden bra val, om du ska plugga på Lindholmen har jag sämre koll...

Edit: Lite långsam...

Tack så mycket för svaren!
Citera
2014-01-25, 01:08
Medlem
Mozrooms avatar
Kommer ha ungefär 70 månader på SGS när jag börjar studera vid GU. Tänkte försöka få en etta i någon av de mer attraktiva områdena. Är främst intresserad av Vasagatan, Storgatan, Husaren och Tredje Långgatan. Någon som har erfarenhet av någon av dessa?

Ska läsa på Sprängkullegatan så Vasastan och Storgatan är kanske mest aktuell.
Citera
2014-01-31, 15:16
Medlem
Boende Gymnasium Göteborg

Hej!

Har en son som till hösten ska börja på ett gymnasium i Göteborg. Så nu gäller det att hitta boende. Han kommer att få både studiebidrag och inackorderingsbidrag. Vilket blir ungefär 2600kr, sen har han även sökt några stipendium men det är ju inte säkert att man får nått. Vi är beredda att stå på kontraktet för en lägenhet. Han säger att det inte spelar någon roll ifall han bor i lägenhet, inneboende eller på kollektiv/studenthem. Någon som vet något ställe att hyra? Eller kan hjälpa till med era egna historier om ni under gymnasietiden flyttade hemifrån?
Citera
2014-01-31, 15:29
Medlem
Stessads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gojjarn
Hej!

Har en son som till hösten ska börja på ett gymnasium i Göteborg. Så nu gäller det att hitta boende. Han kommer att få både studiebidrag och inackorderingsbidrag. Vilket blir ungefär 2600kr, sen har han även sökt några stipendium men det är ju inte säkert att man får nått. Vi är beredda att stå på kontraktet för en lägenhet. Han säger att det inte spelar någon roll ifall han bor i lägenhet, inneboende eller på kollektiv/studenthem. Någon som vet något ställe att hyra? Eller kan hjälpa till med era egna historier om ni under gymnasietiden flyttade hemifrån?

Trixigt det där, pröva med Blocket i första hand. Har grabben du eller sin farsa som kan borga en lya så borde det inte vara några problem. Men just Göteborg har fruktasvärd bostadsbrist, mycket tack vare att den är en universitetsstad samt alla "nya svenskar" som kommit dom senaste 10 åren.
Dom bygger dock nya lyor som aldrig för i stan, men är du inte bered på att betala en hyra på mellan 9-11 tusen/mån så kan du glömma dom också.

Lycka till
Citera
2014-01-31, 18:03
Medlem
Blocket är vägen att gå tyvärr, men då får ni ligga i och ha tur. Då är det såklart 2a hand. Många luriga typer där och jag hade inte låtit mitt barn gå den vägen.
Lägenheter på annat sätt är helt att glömma, tänk inte ens på det (typ boplats).

Kollektiv finns det ju, men även där är det ju stor efterfrågan men det är större chans att få ett rum på ett sådant än att få en lägenhet.

Fast, med den summan han har att röra sig med (2600:-) kommer det inte att räcka till någonting, inte ens ett rum på ett kollektiv. Så kan ni inte skjuta till ytterligare minst ca 5000/mån så kan han lika gärna stanna hemma alt bo i ett tält i skogen. 2600 räcker till mat och KANSKE kollektivtrafik.

Som ovan skrev, bostadsbristen är enorm. Väldigt många vuxna bor hemma hos sina föräldrar pga detta. De som har det gott ställt med pengar, barnfamiljer och invandrare går före i kön. Studenter och unga är inte värda någonting i denna fråga.

Tyvärr.
Citera
2014-03-01, 18:57
Medlem
Nossleus avatar
Någon mer än jag som inte kan logga in på sgs? Hemsidan är cp
Citera
2014-03-01, 19:14
Bannlyst
Hjällbo har studentbostäder som man kan få direkt vad jag sett.
Billigt med.
http://poseidon.goteborg.se/sv/Sok-ledigt/
Några minuter in till avenyn med spårvagn.
Citera
2014-03-06, 18:11
Medlem
Har blivit bokad för visning på en etta 37 kvadrat på kustgatan 10 i Majorna. Är det någon som har erfarenhet avd e lägenheterna? Standard osv. Har endast varit medlem i boplats ett år, borde man nappa? Hyran är på 4900 kronor i månaden. Lägenheten ligger tydligen i något hotell, där våning 7 är lägenheter och resten bedrivs som hotell. Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in