2022-08-19, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mathwhat
Står detta någonstans på deras hemsida? För jag kan inte hitta något.
Nej det vore lite orimligt om dom blir sura för att man säger upp ett kontrakt tidigt. Det rör sig om studentboenden. Det är väl temporära boenden oavsett till syvende och sist
Citera
2022-08-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Nej det vore lite orimligt om dom blir sura för att man säger upp ett kontrakt tidigt. Det rör sig om studentboenden. Det är väl temporära boenden oavsett till syvende och sist

Min tanke från början var att det borde räknas som ett "nej" svar om man säger upp den så tidigt med tanke på att man bara får ge 5 "nej" svar.

Men hittade detta på hemsidan:

"Blir du inte antagen till den sökta utbildningen i Göteborg får du säga upp bostaden med en veckas uppsägningstid (skicka skriftlig uppsägning och kopia på antagningsbeskedet)."

Grejen är att jag har kommit in på 2 kurser för lp1 men de andra 2 jag sökt är sena ansökningar för lp2 (nov-jan) så gäller ovanstående enbart om man inte kommit in på någon kurs/program alls?
Citera
2022-08-20, 07:28
Bannlyst
Citat:
Min tanke från början var att det borde räknas som ett "nej" svar om man säger upp den så tidigt med tanke på att man bara får ge 5 "nej" svar.

Men hittade detta på hemsidan:

"Blir du inte antagen till den sökta utbildningen i Göteborg får du säga upp bostaden med en veckas uppsägningstid (skicka skriftlig uppsägning och kopia på antagningsbeskedet)."

Grejen är att jag har kommit in på 2 kurser för lp1 men de andra 2 jag sökt är sena ansökningar för lp2 (nov-jan) så gäller ovanstående enbart om man inte kommit in på någon kurs/program alls?
Blir det här ditt femte nej?
Annars har du inget att oroa dig för ändå
Citera
2022-08-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
Blir det här ditt femte nej?
Annars har du inget att oroa dig för ändå

Vet du om kötiden börjar om på nytt när man väl tackar ja till en lägenhet och flyttar in?
Citera
2022-08-20, 16:59
Bannlyst
Citat:
Vet du om kötiden börjar om på nytt när man väl tackar ja till en lägenhet och flyttar in?
Det vet jag inte. Finns nog på deras hemsida, men för mig i en vanlig hyresrätt nollställdes min tioåriga kötid Gillar inte det systemet, bidrar till färre rotationer i lägenheterna. Tex, tio år för en etta känns inte rimligt om en attraktiv tvåa kommer ut senare. Heller kan man inte snabbt byta om poängen nollställs. Blir färre lägenhetsbyten i bestånden hos hyresvärdarna.
Citera
2022-12-11, 14:19
Medlem
Någon som vet varför man endast kan söka 5 bostäder inom SGS? Har 1.5 års kö och är 6-10 på inprincip varje lägenhet som ej har guldläge. Hyr i andrahand just nu men tar mig ca 40 minuter in till staden, så hade därför varit perfekt.

SGS menar på när jag pratade med dem senast att lägenhet borde gå att lösa ganska så fort med min kötid, men jag ser inte hur med maxantal sökningar på 5 st lägenheter. Någon som vet något inte jag vet?
Citera
2023-03-18, 15:55
Medlem
Ne22ies avatar
Vet någon när/hur sgs erbjuder visningar? Hemsidan säger inte mycket... Får man automatiskt komma på visning om man får erbjudande eller måste man höra av sig?
Citera
2023-05-27, 09:20
Medlem
Någon som vet vad det är för standard på lägenheterna på Gamla Ceresgatan? Dom är byggda 1998 vilket börjar bli ett tag sen nu… Är det svinsunkigt? Funderar på att söka men struntar i det om det är ofräscht.
Citera
2023-05-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronaljuset
Någon som vet varför man endast kan söka 5 bostäder inom SGS? Har 1.5 års kö och är 6-10 på inprincip varje lägenhet som ej har guldläge. Hyr i andrahand just nu men tar mig ca 40 minuter in till staden, så hade därför varit perfekt.

SGS menar på när jag pratade med dem senast att lägenhet borde gå att lösa ganska så fort med min kötid, men jag ser inte hur med maxantal sökningar på 5 st lägenheter. Någon som vet något inte jag vet?

Du har 5 nej-svar, alltså 5 möjligheter att tacka nej innan din kötid försvinner. Det är dom som har placering 2-5, och alltså har längst kötid bland dom som sökt, som blir erbjudna att komma på visning på lägenheten. Om dessa 5 skulle tacka nej, erbjuds visningar till dom som har placering 6-10. Ganska osannolikt att alla 5 skulle tacka nej dock…
Citera
2024-02-03, 13:58
Medlem
Hej,

Jag har kollat runt lite i tråden men hittar inte några siffror på hur mycket ködagar på SGS och Chalmers studentbostäder som brukar krävas vid terminsstart för att få ett boende nära campus Johanneberg...

Så vilken ballpark snackar vi om...? Jag har ca 80 dagar på Chalmers studentbostäder och ställde mig i kö på SGS i dag... börjar plugga till hösten 2025... kommer jag hitta nåt boende med 20-30 min eller mindre pendlingsavstånd?

Tack!
Citera
2024-12-22, 07:58
Medlem
ProfessorLuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Är du intresserad av själva utbildningen så är det en kanonfin utbildning. LTH är Lunds Tekniska Högskola va? Har du boende eller andra enkla vägar som gör att det blir enkelt för dig att gå på den skolan så blir det bra.

Om du vill optimera så skulle jag hellre välja att gå på Chalmers eller KTH. Men det kommer mycket krångel till det. Om du inte bor i varken Göteborg eller Stockholm så kan det bli enorma problem att fixa bostad. Så om du har bostad nu som ligger nära LTH så skulle jag nog faktiskt välja det.

Om du nu mot förmodan ändå skulle vilja välja Chalmers eller KTH så skulle jag se till att ordna bostad innan jag ens söker.

Men utbildningen som sådan är en bra sån. Det viktigaste är att det är vad du vill läsa. Vill du bli programmerare så kan man tycka att det är fel. Vill du bli fysiker så är det fel.

Men vill du jobba med det som specificeras på deras webbsida att man utbildar sig till så är den som sagt klockren. Det är upp till dig vad du känner.

Inte så svårt med boende i Göteborg som man kan tro, inte överhuvudtaget som Stockholm. Speciellt Chalmers som har både Chalmers studentbostäder och SGS. De flesta brukar kunna få korridor på 6-10 månaders kötid och en vettig lägenhet under andra året iallafall. Alla bor nära Chalmers också så bra det med.

Till OP, ställ dig i kö på sgs nu direkt så kommer du ha boende när du ska börja utan problem.
Citera
2024-12-22, 12:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorLux
Inte så svårt med boende i Göteborg som man kan tro, inte överhuvudtaget som Stockholm. Speciellt Chalmers som har både Chalmers studentbostäder och SGS. De flesta brukar kunna få korridor på 6-10 månaders kötid och en vettig lägenhet under andra året iallafall. Alla bor nära Chalmers också så bra det med.

Till OP, ställ dig i kö på sgs nu direkt så kommer du ha boende när du ska börja utan problem.

Jag hoppas verkligen att TS står i kö nu. Nu ser jag dock att TS inte är samma TS. Tråden är infogad i en annan och den här startades 2006. Så vi får hoppas att nya TS inte står i kö fortfarande.

Skulle vara intressant att veta vem som var TS till det vi (jag) skrev och hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in