2013-12-13, 02:30
Medlem
ROFLCHOPTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trondja22
Alright, tack. Börjar man söka rum så fort man blivit antagen? Hur lång tid tror du det tar innan jag kan få tag på ett rum med 145 dagar (20/7-13) på SGS?
Bara ett rum kommer inte bli några problem alls. Egen lägenhet lär du inte få centralt då det krävs åtminstone två år. Går du in på SGS så finns genomsnittlig kötid om du går in på "våra områden" och kollar lägenhetstyper.
Citera
2013-12-13, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moeller
Du kan absolut få något via SGS på den tiden. Var du helst vill bo beror ju lite på var i stan du ska plugga.

Nevermind, såg inte att TS menade att han hade 145 dagar NU

(om det nu är det han menar)
Senast redigerad av EG 2013-12-13 kl. 05:52.
Citera
2013-12-13, 05:50
Medlem
Citat:
Alright, tack. Börjar man söka rum så fort man blivit antagen? Hur lång tid tror du det tar innan jag kan få tag på ett rum med 145 dagar (20/7-13) på SGS?

Alltså, jag fattar noll. Hade du 145 dagar den 20 juli, eller har du stått i kö sedan den 20 juli? Och varför skriver du inte bara hur många ködagar du kommer att ha lagom till ht-14, and better yet, går in på hemsidan och kollar köstatistiken?

Nu går jag och lägger mig för mänskligheten gör mig förvirrad.
Citera
2013-12-13, 07:24
Medlem
Citat:
Börjar man söka rum så fort man blivit antagen?

Du bör söka redan innan du blir antagen, trycket blir mycket hårdare när antagningsbeskeden kommer. Söker du under första delen av sommaren lär det inte vara några större problem att fixa korridorrum genom SGS, och det borde nog gå att fixa en etta genom boplats också.
Citera
2013-12-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissability
Du bör söka redan innan du blir antagen, trycket blir mycket hårdare när antagningsbeskeden kommer. Söker du under första delen av sommaren lär det inte vara några större problem att fixa korridorrum genom SGS, och det borde nog gå att fixa en etta genom boplats också.
Ok, tack så mycket! Men är detta möjligt? Måste man inte ha antagningsbesked för att få skriva kontrakt?
Citera
2013-12-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ok, tack så mycket! Men är detta möjligt? Måste man inte ha antagningsbesked för att få skriva kontrakt?

nej, jag tror inte det. Så här står det på SGS:s hemsida

"Börja söka aktivt senast en eller två månader före terminsstart. Du får flytta in tidigast i december om du skall börja studier i januari och i juni om studierna börjar under augusti/september."

Tror dessutom man kan få säga upp lägenheten med kort varsel om man sedan inte blir antagen. Flyttar man in i juni eller juli får man ju dock betala en eller två extra hyror, men det kan det vara värt.
Citera
2013-12-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Säg att jag eventuellt börjar studera i Göteborg HT14. Är det i praktiken omöjligt att få tag på studentboende tills dess? Jag står inte i nån kö.

Det är omöjligt mer eller mindre, du får helt enkelt hyra i andrahand vilket är c.a dubbelt så dyrt men det är det värt då du får betala för andras kötid.
Citera
2013-12-16, 13:17
Medlem
Lhukinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Säg att jag eventuellt börjar studera i Göteborg HT14. Är det i praktiken omöjligt att få tag på studentboende tills dess? Jag står inte i nån kö.
Absolut inte. Och om det är så att det inte finns något till hands så rekommenderar jag att lägga ut en annons på blocket om att vara inneboende. Du kan även hitta sista minuten kontrakt via telefon hos sgs. Tar du ett kontrakt via telefonen så spelar kötid inte någon roll, utan det är först till kvarn.
Citera
2013-12-19, 08:21
Medlem
Tänkte ställa mig i bostadskö på boplats.se. Men när man registrerar sig så måste man fylla i när man ska börja studera, eller? För verkar som man måste det. Är inte helt säker på om jag ska plugga i göteborg men ville ändå ställa mig i kö. Men det går inte eller?
Citera
2013-12-19, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Tänkte ställa mig i bostadskö på boplats.se. Men när man registrerar sig så måste man fylla i när man ska börja studera, eller? För verkar som man måste det. Är inte helt säker på om jag ska plugga i göteborg men ville ändå ställa mig i kö. Men det går inte eller?

Har du hört talas om "hitta på ett datum"?
Citera
2013-12-19, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Har du hört talas om "hitta på ett datum"?

Ja, så de kommer inte bry sig om det?
Citera
2013-12-20, 00:12
Medlem
P-Orridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Ja, så de kommer inte bry sig om det?
Nej, och du kan dessutom ändra det vid ett senare tillfälle (om jag minns rätt), så det är hellugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in