Citat:
Ursprungligen postat av
Sainsburys
Jag personligen har otroligt svårt att första hur ens en gnista kan bildas, ur ingenting. Den absolut första 0,0000001 av en sekund då "big bang" ägde rum, vad som än hände, så hände det ur ingenting.
Ingen som vet med säkerhet att allt vi ser idag skapades ur absolut vakuum. Att det gjorde det är bara en tänkbar möjlighet som fås efter att spola tillbaka BB. Och BB är inte en stor smäll som genererar materia som många tror. BB är en teori som beskriver hur universum expanderat från när det var ungt till det vi ser idag. Men BB förklarar som sagt inte hur universum skapades eller vad som hände innan det.
Citat:
Detta har jag svårt att greppa.
Det fanns alltså ingenting, innan big bang. Ingen svart rymd, inget rum, ingen tid, ingen massa, ingenting. Och av detta "ingenting" så lyckades någonting hända, någon slags energi skapades av någon anledning, från ingenting och det blev en jävla fart. En sekund senare så är det så otroligt många stjärnor som har flygit ut miljarder mil åt alla håll och kanter på väg att skapa galaxer.
Stjärnorna slungades inte ur utan het gas efterlämnades och denna gas kom sedan att bilda partiklar och sakta men säkert stjärnor och galaxer. Vad jag vet så sträcker sig BB teorin inte hela vägen till starten (men mycket nära) och därför vet vi inte heller att just allt skapades från ingenting. Men när man talar om att tid och rum skapades från ingenting menar man det vi kan se när vi tittar ut genom teleskop och diverse apparater. Tid och rum kan lika väl ha funnits innan starten bara det att vi inte kan observera det av några anledningar.
Det mest irriterande är väl att även om universum uppkom ur en singularitet så är ju singulariteten något också. Singularitet kräver ju i sig att rum och tid ska finnas så det säger väl emot sig självt lite grand. Dock är vi ju bara i början på att lära oss om universums start och varför det finns ö.h.t.