• 1
  • 2
2014-03-06, 11:25
Medlem
Jag har kollat en hel del klipp på youtube där det diskuteras huruvida universum kan ha skapats från ingenting och folk verkar ha olika uppfattningar. Lawrence Krauss tog en lampa som exempel där elektroner skapar fotoner, dvs fotoner skapas från "ingenting" och därför är det möjligt. Detta är ett konstigt exempel eftersom nånting faktiskt skapade fotonen, dvs elektronen.

Så vad säger ni Flashback. Kan ett universum skapas från ingenting? Sen är det även viktigt att definiera ingenting, eftersom vad vissa anser är ingenting är tydligen fullt av ting(strängar osv).
Citera
2014-03-06, 18:28
Medlem
Det finns inget som tyder på att universum skapades från ingenting, mig veteligen.
Det ända vi vet är att vad som helst kan ha funnits innan universum, eller kanske finns fortfarande.

Jag ställde exakt samma fråga för en tid sedan och har sedan dess insätt att det känns osannolikt att universum spontant har uppstått.
Citera
2014-03-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlsaGold
Det finns inget som tyder på att universum skapades från ingenting, mig veteligen.
Det ända vi vet är att vad som helst kan ha funnits innan universum, eller kanske finns fortfarande.

Jag ställde exakt samma fråga för en tid sedan och har sedan dess insätt att det känns osannolikt att universum spontant har uppstått.
Men det här med strängar(teorin). Bygger det inte på att strängar skapas från ingenting och sen dör ut lika snabbt?
Citera
2014-03-06, 20:31
Medlem
grals avatar
Citat:

Hur lyckades du räkna fram den sannolikheten?
Citera
2014-03-06, 20:41
Medlem
Det största av de största mysterium som finns.

Ju mer man tänker på det desto mer förvirrad blir man.

- Tar man med en gud i beräkningen, så blir allt oförklarligt.

- Tar man inte med en gud i beräkningen, så är allt fortfarande oförklarligt.

"Why is there something rather than nothing" ??

Det måste finnas någonting som undgår den mänskliga hjärnans medvetande...... det måste!
Citera
2014-03-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Hur lyckades du räkna fram den sannolikheten?

Hehe, Tycker du att frasen "känns osannolikt" låter som något framräknat?
Citera
2014-03-06, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Så vad säger ni Flashback. Kan ett universum skapas från ingenting? ).

Själva frågeställningen om ”kan universum ha skapats från ingenting” tar på något sätt för givet att tiden/tidsbegreppet alltid har funnits, men det skapades ju samtidigt med rummet/rymden vid Bing Bang(tror man).

Man tänker antagligen som så att.. före(tiden t -1) fanns ingenting, och sen efteråt(vid tiden t +0 ) så fanns universum. Men problemet är ju att vid tiden ”t + 0” skapades också tiden/tidsbegreppet(vid BingBang), så därför kan det inte ha funnits något före tiden t +0 eftersom inte ens själva tiden, den som separerar olika händelser åt, var uppfunnen vid den tiden. Det går ju inte tala om ”då” och ”nu” och ”före” och ”efter” under en tid när tiden inte existerade.--> -->
Citera
2014-03-06, 22:30
Medlem
grals avatar
Citat:
Hehe, Tycker du att frasen "känns osannolikt" låter som något framräknat?

Tja, någon sorts uppskattning måste du väl ha gjort? Min poäng är nog att så länge man inte har erfarenhet av "ingenting", eller vad som nu kan ha funnits innan big bang, så är nog svaret att man inte vet. Det är inte samma sak som att det är osannolikt. För att något ska kunna vara osannolikt måste man ha någon sorts information.
Citera
2014-03-06, 22:48
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Själva frågeställningen om ”kan universum ha skapats från ingenting” tar på något sätt för givet att tiden/tidsbegreppet alltid har funnits, men det skapades ju samtidigt med rummet/rymden vid Bing Bang(tror man).

Man tänker antagligen som så att.. före(tiden t -1) fanns ingenting, och sen efteråt(vid tiden t +0 ) så fanns universum. Men problemet är ju att vid tiden ”t + 0” skapades också tiden/tidsbegreppet(vid BingBang), så därför kan det inte ha funnits något före tiden t +0 eftersom inte ens själva tiden, den som separerar olika händelser åt, var uppfunnen vid den tiden. Det går ju inte tala om ”då” och ”nu” och ”före” och ”efter” under en tid när tiden inte existerade.--> -->
Går inte att tänka så då du inte vet att tiden inte fanns utanför singulariteten. Våra observationer säger att vårt universum skapades vid t=1 där även vår tid och rum skapades. Utanför kan vad somhelst funnits.
Citera
2014-03-06, 23:18
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Går inte att tänka så då du inte vet att tiden inte fanns utanför singulariteten. Våra observationer säger att vårt universum skapades vid t=1 där även vår tid och rum skapades. Utanför kan vad somhelst funnits.
t=0 menar du. Sen tycker jag ordet "skapades" kräver en skapare. Vi vet inget om detta.

(Ska inte vara den, använder det ordet av bara farten ibland. Tyvärr.)
Citera
2014-03-07, 10:38
Medlem
Sainsburyss avatar
Denna fråga är så otroligt jobbig.
Det finns ju folk (som Puffthedragon med mera) som är mer inlästa när det gäller detta och har lite mer förståelse för frågan, men sen finns ju även vi, resten.

Jag personligen har otroligt svårt att första hur ens en gnista kan bildas, ur ingenting. Den absolut första 0,0000001 av en sekund då "big bang" ägde rum, vad som än hände, så hände det ur ingenting.

Detta har jag svårt att greppa.
Det fanns alltså ingenting, innan big bang. Ingen svart rymd, inget rum, ingen tid, ingen massa, ingenting. Och av detta "ingenting" så lyckades någonting hända, någon slags energi skapades av någon anledning, från ingenting och det blev en jävla fart. En sekund senare så är det så otroligt många stjärnor som har flygit ut miljarder mil åt alla håll och kanter på väg att skapa galaxer.

Eller som många andra tror, att det inte fanns ett epicentrum, men att denna big bang då hände överallt, i universum eller rummet/tiden som då aldrig fanns.
Stämmer detta så skapades då rummet först (under bråkdelen av 0,000001 av en sekund) för att ens kunna göra det möjligt för big bang att äga rum.

Ja ni ser, dessa olika tankar har vi väl alla som inte kan så mycket om ämnet, vilket gör det så otroligt svårt att förstå och greppa. Hade vi lite mer kunskap, eller IQ så.
Citera
2014-03-07, 13:40
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag personligen har otroligt svårt att första hur ens en gnista kan bildas, ur ingenting. Den absolut första 0,0000001 av en sekund då "big bang" ägde rum, vad som än hände, så hände det ur ingenting.

Ingen som vet med säkerhet att allt vi ser idag skapades ur absolut vakuum. Att det gjorde det är bara en tänkbar möjlighet som fås efter att spola tillbaka BB. Och BB är inte en stor smäll som genererar materia som många tror. BB är en teori som beskriver hur universum expanderat från när det var ungt till det vi ser idag. Men BB förklarar som sagt inte hur universum skapades eller vad som hände innan det.

Citat:
Detta har jag svårt att greppa.
Det fanns alltså ingenting, innan big bang. Ingen svart rymd, inget rum, ingen tid, ingen massa, ingenting. Och av detta "ingenting" så lyckades någonting hända, någon slags energi skapades av någon anledning, från ingenting och det blev en jävla fart. En sekund senare så är det så otroligt många stjärnor som har flygit ut miljarder mil åt alla håll och kanter på väg att skapa galaxer.

Stjärnorna slungades inte ur utan het gas efterlämnades och denna gas kom sedan att bilda partiklar och sakta men säkert stjärnor och galaxer. Vad jag vet så sträcker sig BB teorin inte hela vägen till starten (men mycket nära) och därför vet vi inte heller att just allt skapades från ingenting. Men när man talar om att tid och rum skapades från ingenting menar man det vi kan se när vi tittar ut genom teleskop och diverse apparater. Tid och rum kan lika väl ha funnits innan starten bara det att vi inte kan observera det av några anledningar.

Det mest irriterande är väl att även om universum uppkom ur en singularitet så är ju singulariteten något också. Singularitet kräver ju i sig att rum och tid ska finnas så det säger väl emot sig självt lite grand. Dock är vi ju bara i början på att lära oss om universums start och varför det finns ö.h.t.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in