• 1
  • 2
2014-03-07, 17:26
Medlem
TitanDukes avatar
Ja det kan det, det är vakuum energi , BIG BANG .
om man tar energi och materia och mörk materia och mörk energi och subtraherar det så blir det 0 alltså big bang kom från ingen ting .
Citera
2014-03-07, 18:46
Medlem
Olegskis avatar
Själv är jag övertygad om världen utanför rymden, dödens rike. Dit kommer vi när vi dör, det är alltså ingen religion som sagoälskare tror på idag, utan det här är verkligheten.
Citera
2014-03-07, 19:02
Medlem
Jag tror ju inte på Big Bang.

Men ett försök att förklara, att något kan skapas ur inget. Ett klassiskt exempel.
Du tar en spade och gräver ett hål i marken.

1. Du får då ett hål som inte fanns där innan (där jorden låg innan du grävde upp den).
2. Du får en hög med jord som inte fanns där innan.

Voila, du har skapat något från absolut inget. I det exemplet är alltså den orörda
jorden inget. Men ändå fick du en negativ status (hålet) och en positiv status
(jordhögen).

Detta är förklaringsmodellen, som ska berättiga Big Bang. Vi befinner oss alltså i
den positiva statusen (jordhögen är alltså vårt nuvarande universum) och den
negativa statusen är kanske mörk materia?

Ja, hur som haver, Gud gjorde det bättre.

Edit: ändrade till mörk materia.
Senast redigerad av Specktakel 2014-03-07 kl. 19:07.
Citera
2014-03-07, 19:05
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag tror ju inte på Big Bang.

Men ett försök att förklara, att något kan skapas ur inget. Ett klassiskt exempel.
Du tar en spade och gräver ett hål i marken.

1. Du får då ett hål som inte fanns där innan (där jorden låg innan du grävde upp den).
2. Du får en hög med jord som inte fanns där innan.

Voila, du har skapat något från absolut inget. I det exemplet är alltså den orörda
jorden inget. Men ändå fick du en negativ status (hålet) och en positiv status
(jordhögen).

Detta är förklaringsmodellen, som ska berättiga Big Bang. Vi befinner oss alltså i
den positiva statusen (jordhögen är alltså vårt nuvarande universum) och den
negativa statusen är kanske svart materia?

Ja, hur som haver, Gud gjorde det bättre.

Svart materia? Vad har jag missat?
Citera
2014-03-07, 19:10
Medlem
YP4XQs avatar
Vi får väl börja se ingenting som någonting helt enkelt. Fixat. Jag tror det är vi som inte kan sätta riktig färg på vad vi ser bara i våra stora teleskåp. Vi letar efter saker som vi redan har benämnda.
Citera
2014-03-07, 19:12
Medlem
nimrod666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paulrobeson
Det största av de största mysterium som finns.
Ju mer man tänker på det desto mer förvirrad blir man.

- Tar man med en gud i beräkningen, så blir allt oförklarligt.
- Tar man inte med en gud i beräkningen, så är allt fortfarande oförklarligt.

"Why is there something rather than nothing" ??

Det måste finnas någonting som undgår den mänskliga hjärnans medvetande...... det måste!
Eller hur?! Vår strävan efter att hitta logik även i kaos gör att dimensionerna liksom inte räcker till.
Citera
2014-03-07, 20:35
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Jag har kollat en hel del klipp på youtube där det diskuteras huruvida universum kan ha skapats från ingenting och folk verkar ha olika uppfattningar. Lawrence Krauss tog en lampa som exempel där elektroner skapar fotoner, dvs fotoner skapas från "ingenting" och därför är det möjligt. Detta är ett konstigt exempel eftersom nånting faktiskt skapade fotonen, dvs elektronen.

Så vad säger ni Flashback. Kan ett universum skapas från ingenting? Sen är det även viktigt att definiera ingenting, eftersom vad vissa anser är ingenting är tydligen fullt av ting(strängar osv).

Detta är ju den absolut största gåtan...

Finns ingenting någonstans som kan skapas ur ingenting...

Det är absolut någonting som har fått ett litet universum att bli ett större universum...

Något vi troligen aldrig kommer att förstå... Vi kommer dock alltid att försöka hitta den absolut bästa teorin om hur var... och om man tar bort religion, kanske även varför...

Men som jag försökte (något onykter) förklara (eller "undra") i en annan tråd... Hur stor är egentligen chansen att någon hjärna eller flera skulle kunna komma på hur universum "startade"... det är ofantligt mycket större chans att 1 atom på denna planet kommer på hur vårt solsystem kom till... storleksmässigt...

Universum är väldigt gammalt, väldigt stort... att ett par hjärnor (rätt många men ändå) på en liten planet, i ett "litet" solsystem, i en normal galax, i en galaxhop bland ofantligt många galaxer skulle någonsin komma fram till hur ALLT startade är lika oändligt svårt... ungefär som som universum självt... Alltså VETA hur det startade...

Big bang är dock det absolut bästa förklaringen hittills...

Det finns ju en viss disclamer ang Big bang också... innan fanns inte våra fysikaliska lagar.. dvs everything is possible... vilket är säkert sant... vilket kanske också innebär att vi med våra fysikaliska lagar aldrig kan förklara innan big bang...
Citera
2014-03-07, 21:31
Medlem
pokereves avatar
Flyttad från Astronomi och rymdfart->filosofi

/Mod
Citera
2014-03-08, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Svart materia? Vad har jag missat?

Fasen, du dödade tråden...
Citera
2014-03-08, 12:07
Bannlyst
Finns det ingenting så finns det heller inga fysiska lagar.

Jag tror absolut att någonting kan skapas ur ingenting.
Citera
2014-03-08, 22:10
Medlem
Varför skulle universum skapats från ingenting?
Det tror inte jag i alla fall.
Men denna fråga är ju så sjukt abstrakt att man egentligen bara kan komma med mer eller mindre plausibla spekulationer, hugskott. Men om jag får välja mellan att tro på ett hugskott från någon haschtomte som tror sig "vara ett med kosmos" eller nåt liknanade, eller en gissning från någon som i alla fall ägnat sitt yrkesliv åt att fundera över dylika spörsmål så väljer jag nog det senare.

Den kände strängfysikern Brian Green föreslår ju t.ex. följande förklaring:

Claims of first evidence found

Scientists say that they have found evidence that our universe collided with other (parallel) universes in the distant past. This claim emerged after studying patterns in the cosmic microwave background radiation (CMB), the after-effects of the Big Bang, made by Planck space observatory operated by the European Space Agency (ESA), and designed to observe anisotropies of the cosmic microwave background (CMB) at microwave and infra-red frequencies, with high sensitivity and small angular resolution, in which they may have found evidence that four circular patterns recognized in the CMB are "cosmic bruises" where our universe has crashed into other universe(s) at least four times.
A collision induces a temperature change in the CMB temperature map. The 'blob' associated with the collision is identified by a large needlet response, and the presence of an edge is determined by a large response from the edge detection algorithm. The findings are based on the complex theory of eternal inflation for our universe. This theory holds that our universe is only one bubble in a larger cosmos and that other universes, which will have different physics to our own, all exist at the same time.

En av de absolut tyngsta auktoriteterna på området är den svensk-amerikanska kosmologen Max Tengmark. Han har till och med, givet förutsättningen att antalet parallella universum är oändligt, matematiskt betstämt avståndet till den närmaste Hubble-volymen som är exakt identisk med vår:

A generic prediction of chaotic inflation is an infinite ergodic universe, which, being infinite, must contain Hubble volumes realizing all initial conditions.
Accordingly, an infinite universe will contain an infinite number of Hubble volumes, all having the same physical laws and physical constants. In regard to configurations such as the distribution of matter, almost all will differ from our Hubble volume. However, because there are infinitely many, far beyond the cosmological horizon, there will eventually be Hubble volumes with similar, and even identical, configurations. Tegmark estimates that an identical volume to ours should be about ((2^10)^118) meters away from us
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in