2014-03-05, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Har du vaknat till nu också?
Kommit hem från jobbet snarare. Vissa får ju arbeta och ordna exportinkomster till landet medan andra (ingen speciell i åtanke) parasiterar på oss, och skriver otacksamma inlägg på flashback.

Citat:
Mitt förslag är S, V och MP. Ingen högoddsare direkt.
I regeringen? Har inte svetsarn tom avvisat det.

Citat:
Jag skulle dock kunna tänka mig S, FP och MP. Det kanske låter konstigt,
Tja dom hungrar ju efter regeringsmakt så varför inte. Någon folkpartist får väl kommentera om det är acceptabelt.

En fråga är väl om S och Mp och deras väljare kan förlika sig med det. Fp är trots allt ett av de förhatade Alliansenpartierna, och det lär ta flera år att tvätta bort.
2014-03-05, 22:21
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
Jag tror du har helt fel.
Citat:
Ursprungligen postat av SnowInformer
FP klarar sig utan stödröster.

En sak är vad du tror och en helt annan vad ännu en OU visar. Reinfeldts kräftgång fortsätter med oförminskad hastighet. Och Björklunds kräftgång har fått karaktären av en sprinter, när hans parti nu ligger på låga 4,6% (för bara någon dag sedan skrev jag att FP har 6%, men DÄR trodde jag fel.
2014-03-05, 22:29
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vem är denne "herr Skop" som sitter hemma och gör såna telefonundersökningar kvällstid med sitt Comviq fastprisabonnemang? Han ägnar bara en halvtimme åt knappt 40 samtal per kväll, och får ändå sån uppmärksamhet för sina procentdecimaler!

Om tio gånger så många hade intervjuats inom en vecka så hade det kunnat börja kallas för en opinionsundersökning.

Näh, över 2000 behövs i princip inte. Felmarginalen är så liten vid 2000 i urvalet att det är försumbart. T.o.m. mätningar som omfattar stora områden som USA grundar sig på urval kring 2-4 000 i regel.
2014-03-05, 22:32
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Kommit hem från jobbet snarare. Vissa får ju arbeta och ordna exportinkomster till landet medan andra (ingen speciell i åtanke) parasiterar på oss, och skriver otacksamma inlägg på flashback.

Tack för att du ordnar exportinkomster så att jag kan parasitera och vara otacksam!

Citat:
I regeringen? Har inte svetsarn tom avvisat det.
Jo, men V ingår ju aldrig i regeringen. De sitter i opposition och stödjer regeringen. Det har de väl alltid gjort, men det är hårklyverier att bråka om V sitter i regeringen formellt eller ej. Börjar sossarna flörta med FP blir det nog grinigt hos V och man får sitta i opposition på riktigt. Men vad ska V göra då? Rösta med Moderaterna? Knappast...

Citat:
Tja dom hungrar ju efter regeringsmakt så varför inte. Någon folkpartist får väl kommentera om det är acceptabelt.

En fråga är väl om S och Mp och deras väljare kan förlika sig med det. Fp är trots allt ett av de förhatade Alliansenpartierna, och det lär ta flera år att tvätta bort.
FP tror jag sossarna kan förlåta och släppa in i regeringen.
2014-03-05, 22:39
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Näh, över 2000 behövs i princip inte. Felmarginalen är så liten vid 2000 i urvalet att det är försumbart. T.o.m. mätningar som omfattar stora områden som USA grundar sig på urval kring 2-4 000 i regel.
Om det är en emotionellt neutral undersökning räcker det med ett litet urval, som vid vilken tandkräm man använder, eller om man kan tänka sig köpa ekologiska ägg. Om Herr Skop ringer hem till en och vrålande frågar "ÄR DU NAZIST?" kan man tänka sig att några hemlighåller sina partisympatier till valdagen. Då kan man polla hela populationen utan att få ett korrekt svar. I den situationen är vi nu i Sverige. Titta på "övriga" som ökar med 70%. Förvisso från 1% till 1,7%, men det kan nog dölja sig lite smått och gott i den andelen som kan överraska en aning på valdagen.
2014-03-05, 23:01
Medlem
Citat:

Byter man bara ut Björklund så.
Det går inte att bilda regering med en man som ägnat hela sin politiska karriär till att maniskt skylla han frågas om på sossarna.
Sjöstedt verkar dessutom vara en ganska vettig person som säkert kan förhandla till sig en hel del saker utan att skrika högt om ministerposter, Det viktiga är ju trots allt vad som genomförs och inte vem som står som ansikte utåt när det görs.
2014-03-05, 23:03
Medlem
SnowInformers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
En sak är vad du tror och en helt annan vad ännu en OU visar. Reinfeldts kräftgång fortsätter med oförminskad hastighet. Och Björklunds kräftgång har fått karaktären av en sprinter, när hans parti nu ligger på låga 4,6% (för bara någon dag sedan skrev jag att FP har 6%, men DÄR trodde jag fel.

De ligger på 4,6 i en undersökning. En undersökning säger inget. Det är bättre att titta på månadssnittet.
2014-03-05, 23:43
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Om det är en emotionellt neutral undersökning räcker det med ett litet urval, som vid vilken tandkräm man använder, eller om man kan tänka sig köpa ekologiska ägg. Om Herr Skop ringer hem till en och vrålande frågar "ÄR DU NAZIST?" kan man tänka sig att några hemlighåller sina partisympatier till valdagen. Då kan man polla hela populationen utan att få ett korrekt svar. I den situationen är vi nu i Sverige. Titta på "övriga" som ökar med 70%. Förvisso från 1% till 1,7%, men det kan nog dölja sig lite smått och gott i den andelen som kan överraska en aning på valdagen.

Om undersökningen är så icke-objektiv och beskaffad med ett kraftigt systematiskt fel, som du skämtsamt beskriver så kvittar det om man frågar 2000 eller 10 000 personer, det kommer fortfarande inte ge en god bild av läget. Eller menar du att folk kommer svara "Ja, jag är nazist" bara för att man ställer frågan "ÄR DU NAZIST?" till 10 000 istället för 2000?
2014-03-05, 23:49
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Om undersökningen är så icke-objektiv och beskaffad med ett kraftigt systematiskt fel, som du skämtsamt beskriver så kvittar det om man frågar 2000 eller 10 000 personer, det kommer fortfarande inte ge en god bild av läget. Eller menar du att folk kommer svara "Ja, jag är nazist" bara för att man ställer frågan "ÄR DU NAZIST?" till 10 000 istället för 2000?
Nej, jag skrev:
Citat:
Då kan man polla hela populationen utan att få ett korrekt svar. I den situationen är vi nu i Sverige.
Pollar är således felvisande om jag har rätt i att det finns folk som röstar på SD som inte vill skylta med det innan valet. Dessutom är klicken i "övrigt" intressant att följa.
2014-03-05, 23:55
Avslutad
Citat:
Dessutom är klicken i "övrigt" intressant att följa.
Ja, framför allt om den fortsätter öka/stabiliserar sig vid ca 2 %. Jag befarar dock att en alltför stor del av de 1,7 % tillhör F!.
2014-03-05, 23:57
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja, framför allt om den fortsätter öka/stabiliserar sig vid ca 2 %. Jag befarar dock att en alltför stor del av de 1,7 % tillhör F!.
Det kan det nog vara. Sedan har vi ju utbrytarpartiet till KD också.
2014-03-06, 00:43
Medlem
Citat:
Tack för att du ordnar exportinkomster så att jag kan parasitera och vara otacksam!
Vi kanske skulle byta en tid.
Citat:
Jo, men V ingår ju aldrig i regeringen. De sitter i opposition och stödjer regeringen. Det har de väl alltid gjort, men det är hårklyverier att bråka om V sitter i regeringen formellt eller ej. Börjar sossarna flörta med FP blir det nog grinigt hos V och man får sitta i opposition på riktigt. Men vad ska V göra då? Rösta med Moderaterna? Knappast..
Mm, men då läste du inte vad du svarade på. Frågan var just vad regeringen skulle bestå av.
Sossar och miljöpartister således. Varför skulle V gå med på att stå utanför, när S släpper in någon i regeringen?
Hittills har S regerat ensamma. Men om de nu ska släppa in någon för första gången och det blir Mp-tokarna, så kan nog V bli tämligen förgrymmade. Ja kanske tom kränkta.

Citat:
De sossar som ska bilda regering kan nog acceptera det utan problem om alternativet är att inte bilda regering.
Men dom ska ju dras med väljare som de hetsat mot alliansen. Och sen går de plötsligt i säng med alliansen. Den pragmatismen har inte valboskapen.

Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Det viktiga är ju trots allt vad som genomförs och inte vem som står som ansikte utåt när det görs.
Tror att jag tom skulle få med mig mina värsta fiender här på att hålla med om att det var dagens värsta nys. Iaf för våra folkvalda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in