Citat:
Ursprungligen postat av
Plaguetongue
så desto dyrare desto bättre kvalite? tex om jag köper en gourmé rådjurskalv filé så kommer min hälsa att bli mycket bättre än om jag äter tex en vanlig rökt kassler? eller om man säljer en halv gris billigt och den andra halvan dyrt så kommer den som köpte den dyra halvan må bättre?
Pris och Kvalite är inte samma sak
Nu gör du dig dum med vilje, hoppas jag!
Pris och kvalitet är inte samma sak, det har du helt rätt i, men.
Om man prispressar så måste man spara in på något. Jag är ingen expert på köttproduktion men jag gissar att man ger djuren mat av sämre kvalitet, man ger tillväxthormoner för att djuren ska växa snabbare. Hormonrester som hamnar på din tallrik.
Man är inte lika noga med vilken miljö djuren växer upp i, underhåll kostar pengar och dålig miljö ger ett stressat djur vilket direkt märks på köttkvaliteten.
Vidare kan jag tänka mig att man vill hålla veterinärkostnaderna på ett minimum så det blir plötsligt en bra idé att ge djuren antibiotika i förebyggande syfte. Antibiotika som hamnar i ditt kött och på sikt riskerar din hälsa. När det väl är dags för slakt fraktar man djuren på billigast möjligaste sätt vilket även det ger ett stressat djur vilket som alla vet visar sig på köttet.
Alla som någon gång arbetat på ett ställe, oavsett branch, där man ska dra ner för att spara pengar vet exakt vad jag pratar om.
Pris och kvalitet är inte samma sak men de är närbesläktade och hänger samman, inget snack om det.
Förresten, i går blev det fläskfilé till middag och jag tog mig tid att titta på Danish Crowns fläskfilé. Vilka oputsade sorgliga ursäkter till fläskfileer det var. Det blev givetvis en svenskt filé för några tior till, riktigt smakligt
Jag kan verkligen råda alla att kolla in skillnaden nästa gång ni handlar..