2014-03-01, 09:18
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
Som topic. Kommer hem och ser att min polare har köpt ica basics kycklinginnerfile. Dansk jävla salmonellakyckling. Fullsmetad med antibiotika och annan jävla skit. När man istället kan köpa svensk kyckling för ett par kronor mer. Samma sak med bacon. Hur fan kan man köpa importerad bacon när ett svenskt alternativ kostar max två kronor mer?
Lättmargarin. Hur kan man misshandla sin kropp så bara för att spara 10-15kr på en vara som man köper en gång varannan månad?

Listan kan göras jävligt lång, spyr bara på tanken av danskt kött, Lätta och all annan smörja folk äter.

Så, ni som köper importerad skitmat och annat skräp för att spara ett par kronor, hur tänker ni?
För att dansk bacon har prima kvalitet, därför. Att sedan pris förhandlas skickligt är en helt annan diskussion som på visst sätt inte behövr ha med kvaliteten att göra, även om det brukar korrelera, men inte per automatik.

Dansk skinka ja danskt fläskkött överlag, har ofta prima kvalitet. de är helt enkelt experter på kött. Så vet du anledningen till att man köper det - för att man uppskattar god mat, den främsta anledningen till att man äter överhuvud taget. Danska krydderier är också helt outstanding, deras marinader och hur de tillvaratar på just fettet, är vad som gör köttet så gott.

Tänkte du också på fläsksvålarna?
Senast redigerad av BlackJewel 2014-03-01 kl. 09:21.
Citera
2014-03-03, 00:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Som motståndare mot EU och för ett så självständigt Sverige som möjligt så köper jag svenskt. Jag vill stötta svenska bönder och vill att vi ska kunna vara självförsörjande av mat om det så blir krig i hela jävla världen. När jag var student köpte jag enbart billigast, ser heller inget fel i det. Men anser att man gott kan stötta sitt land när man kan och har råd.
Citera
2014-03-03, 08:30
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
För att dansk bacon har prima kvalitet, därför. Att sedan pris förhandlas skickligt är en helt annan diskussion som på visst sätt inte behövr ha med kvaliteten att göra, även om det brukar korrelera, men inte per automatik.

Dansk skinka ja danskt fläskkött överlag, har ofta prima kvalitet. de är helt enkelt experter på kött. Så vet du anledningen till att man köper det - för att man uppskattar god mat, den främsta anledningen till att man äter överhuvud taget. Danska krydderier är också helt outstanding, deras marinader och hur de tillvaratar på just fettet, är vad som gör köttet så gott.

Tänkte du också på fläsksvålarna?

Fördärvet har gått för långt! Snälla Eskil Erlandsson hjälp oss mot all denna okunskap!

Danskar experter på kött! Det var fanimej det dummaste jag läst på länge!
Citera
2014-03-03, 15:40
Medlem
AgentHemligs avatar
Alltså - Svenskt kött är bäst i Sverige.

Danskt kött är bäst i Danmark.

Franskt kött är bäst i Frankrike.

Flytta det 15mil över gränsen, så är det sämmre.
Citera
2014-03-04, 16:27
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Fördärvet har gått för långt! Snälla Eskil Erlandsson hjälp oss mot all denna okunskap!

Danskar experter på kött! Det var fanimej det dummaste jag läst på länge!
Eskil lär inte hjälpa till då han i många fall är lika okunnig som en dum konsument. Att Centern inte hittar någon bättre till landsbygdsministerposten är pinsamt.

Danskar är experter på framförallt griskött men de är inte experter ur köttkvalitetssynpunkt. De är experter på att få en lönsamhet i produktionen med många grisar per sugga och låg uppfödningskostnad, sen innebär det ju att de bryter mot flera av EUs regler och har en väldigt sjuk djurpopulation men än så länge har det inte tippat över kanten och många anser att Danmark är en förebild då de har så bra produktionsresultat. Tyvärr har de dålig djurvälfärd och i längden riskerar deras oansvariga läkemedelsanvändning att leda till epedemier med multiresistenta bakterier.

I Sverige får man inte ge några receptbelagda läkemedel utan att få dem utskrivna av veterinär och hur mycket varje besättning får utskrivet granskas regelbundet. Att få tag på de volymerna antibiotika i Sverige som används i Danmark skulle jag våga påstå är så gott som omöjligt.
Citera
2014-03-04, 23:39
Medlem
AnonymLFCAREs avatar
Gris som gris eller? Spelar la fan ingen roll vart djuret kommer ifrån?
Citera
2014-03-05, 07:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymLFCARE
Gris som gris eller? Spelar la fan ingen roll vart djuret kommer ifrån?
Jo blandannant skattas det mer pengar till den gemensamma kassan från en svensk gris. Plus arbetsplatser etc. Förhoppningsvis kanske vi även kan ha en någorlunda egen produktion av mat om det tex blir ett riktigt jävla världskrig med stor depression etc.
Skämigt att varken ha militär att försvara sig med, backup att lita på ( Nato), eller mat ur egen ficka att äta
Citera
2014-03-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscardavidake
Tycker man inte ska spara på saker som tex, kött. Köp svenskt kött!

Men däremot om du ska köpa pasta så är det skit samma om du köper eldorado eller något bättre italienskt.

Oj, någon som påstår detta kan man inte ta några fler råd på allvar ifrån. STOR skillnad på billig och "dyr" pasta, inte bara till smak utan även konsistens.

För övrigt så är ingen pasta dyr, det skulle väl vara den färska då, men ska man ha färsk pasta kan man lika gärna göra den själv. Och då är det "billigt" igen.

Vad gäller själva sakfrågan så handlar det väl när det kommer till t ex kött och kyckling om priset. Kycklingbröstfilé kan man få för 45 spänn kilot, med tanke på att man inte behöver wastea mer än max 100g/kilo så får man väl se det som riktigt jävla billig proteinkälla. Svensk fryst kycklingfilé kostar ungefär det dubbla, runt en hundring kilot så det är stor skillnad och har man en begränsad ekonomi så är det nog ett enkelt val. Själv köper jag till 90% svenskt kött, men skulle jag få pengakris skulle jag inte tveka att köpa t ex billig fryst kycklingfilé, jag är ruggigt händig i köket och kan få det mesta att smaka riktigt bra.

Innerfilé skulle jag dock aldrig få för mig att köpa, det är hundmat.
Citera
2014-03-06, 10:16
Medlem
KTM_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crazyeyes
Oj, någon som påstår detta kan man inte ta några fler råd på allvar ifrån. STOR skillnad på billig och "dyr" pasta, inte bara till smak utan även konsistens.

För övrigt så är ingen pasta dyr, det skulle väl vara den färska då, men ska man ha färsk pasta kan man lika gärna göra den själv. Och då är det "billigt" igen.

Vad gäller själva sakfrågan så handlar det väl när det kommer till t ex kött och kyckling om priset. Kycklingbröstfilé kan man få för 45 spänn kilot, med tanke på att man inte behöver wastea mer än max 100g/kilo så får man väl se det som riktigt jävla billig proteinkälla. Svensk fryst kycklingfilé kostar ungefär det dubbla, runt en hundring kilot så det är stor skillnad och har man en begränsad ekonomi så är det nog ett enkelt val. Själv köper jag till 90% svenskt kött, men skulle jag få pengakris skulle jag inte tveka att köpa t ex billig fryst kycklingfilé, jag är ruggigt händig i köket och kan få det mesta att smaka riktigt bra.

Innerfilé skulle jag dock aldrig få för mig att köpa, det är hundmat.

En intressant notis är ju programmet ifrån Plus som sändes nyligen där dom tog reda på hur mycket vatten fryst kyckling innehöll. I snitt förlora fryst kyckling ungefär 30% av sin vikt i vatten eftersom bolagen sprutar in vatten i den frysta kycklingen.
Med det sagt så kan man lika gärna köpa färsk kyckling eftersom det egentligen inte är någon större skillnad i pris.

Här har du avsnittet ifall du vill se.
http://www.svtplay.se/video/1851875/del-2
Senast redigerad av KTM_ 2014-03-06 kl. 10:19.
Citera
2014-03-07, 02:51
Bannlyst
så desto dyrare desto bättre kvalite? tex om jag köper en gourmé rådjurskalv filé så kommer min hälsa att bli mycket bättre än om jag äter tex en vanlig rökt kassler? eller om man säljer en halv gris billigt och den andra halvan dyrt så kommer den som köpte den dyra halvan må bättre?

Pris och Kvalite är inte samma sak
Citera
2014-03-07, 08:26
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
så desto dyrare desto bättre kvalite? tex om jag köper en gourmé rådjurskalv filé så kommer min hälsa att bli mycket bättre än om jag äter tex en vanlig rökt kassler? eller om man säljer en halv gris billigt och den andra halvan dyrt så kommer den som köpte den dyra halvan må bättre?

Pris och Kvalite är inte samma sak

Nu gör du dig dum med vilje, hoppas jag!

Pris och kvalitet är inte samma sak, det har du helt rätt i, men.
Om man prispressar så måste man spara in på något. Jag är ingen expert på köttproduktion men jag gissar att man ger djuren mat av sämre kvalitet, man ger tillväxthormoner för att djuren ska växa snabbare. Hormonrester som hamnar på din tallrik.
Man är inte lika noga med vilken miljö djuren växer upp i, underhåll kostar pengar och dålig miljö ger ett stressat djur vilket direkt märks på köttkvaliteten.

Vidare kan jag tänka mig att man vill hålla veterinärkostnaderna på ett minimum så det blir plötsligt en bra idé att ge djuren antibiotika i förebyggande syfte. Antibiotika som hamnar i ditt kött och på sikt riskerar din hälsa. När det väl är dags för slakt fraktar man djuren på billigast möjligaste sätt vilket även det ger ett stressat djur vilket som alla vet visar sig på köttet.

Alla som någon gång arbetat på ett ställe, oavsett branch, där man ska dra ner för att spara pengar vet exakt vad jag pratar om.

Pris och kvalitet är inte samma sak men de är närbesläktade och hänger samman, inget snack om det.

Förresten, i går blev det fläskfilé till middag och jag tog mig tid att titta på Danish Crowns fläskfilé. Vilka oputsade sorgliga ursäkter till fläskfileer det var. Det blev givetvis en svenskt filé för några tior till, riktigt smakligt
Jag kan verkligen råda alla att kolla in skillnaden nästa gång ni handlar..
Citera
2014-03-07, 09:00
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Jag märker faktiskt ingen skillnad på Fläskfilé för 69kr/kg som med Svensk fläskfilé för 149kr/kg.

Det är stor skillnad på kvaliteten och känslan i köttet, vilket främst märks när man jobbar med köttet inför tillagningen. Dessutom; det finns 20 miljoner grisar i Danmark och de har väl inte riktigt lika bra där som fåren i Nya Zeeland om man uttrycker det försiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in