2014-03-05, 15:52
Medlem
anonym.hedonists avatar
Hoppas detta bolag och alla som liknar det pajjar och går i konkurs, jag tänker då fan aldrig börja handla med fingeravtryck. Finns så jäävligt många saker som kan gå (och kommer gå) fel när man börjar använda sämre skyddade system för banking och köp.

För helvete, lösenord är fortfarande det bästa. Varför skall allt göras "lättare" när det samtidigt blir mindre säkert? Jävla mongon som vill ha denna teknologi. Snart kan väl staten kolla mig i stjärten vilken sekund de vill.
2014-03-05, 16:10
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Hoppas detta bolag och alla som liknar det pajjar och går i konkurs, jag tänker då fan aldrig börja handla med fingeravtryck. Finns så jäävligt många saker som kan gå (och kommer gå) fel när man börjar använda sämre skyddade system för banking och köp.

För helvete, lösenord är fortfarande det bästa. Varför skall allt göras "lättare" när det samtidigt blir mindre säkert? Jävla mongon som vill ha denna teknologi. Snart kan väl staten kolla mig i stjärten vilken sekund de vill.

Ursäkta men det var något av det mest korkade jag läst på länge. Det är uppenbart att du inte vet (förstår) hur tekniken fungerar.

Lösenord kan bli hackade, du måste memorera allt eller ha det nedskrivet, kort kan bli skimmade osv.

Modern fingeravtrycksläsning är många gånger säkrare samtidigt som det är smidigare.

Är du efterbliven eller förstår du bara inte hur tekniken fungerar? För då kan jag hjälpa dig med det.
2014-03-05, 17:41
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangon90
Ursäkta men det var något av det mest korkade jag läst på länge. Det är uppenbart att du inte vet (förstår) hur tekniken fungerar.

Lösenord kan bli hackade, du måste memorera allt eller ha det nedskrivet, kort kan bli skimmade osv.

Modern fingeravtrycksläsning är många gånger säkrare samtidigt som det är smidigare.

Är du efterbliven eller förstår du bara inte hur tekniken fungerar? För då kan jag hjälpa dig med det.
Nej, lösenord kan inte bli "hackade". Har man ett bra lösenord (över 25 bokstäver/figurer långt) så är det omöjligt att knäcka.

Nej, fingeravtrycksläsning suger. Var en snubbe i Tyskland som hittade ett security-loophole i iPhone 5:ans fingeravtrycksläsare 1 dag efter releasen.

Jag tror inte du förstår hur tekniken fungerar.
2014-03-05, 17:55
Medlem
Citat:

Eh? förklara gärna för mig.

scenario 1, Låt säga att du har en enhet som är låst med en kod och inte vill att den skall låsas upp - ge fan i att tala om koden om någon frågar helt enkelt.

scenario 2, Låt säga att du har en enhet som är låst med fingeravtrycksteknik och inte vill att den skall låsas upp - sekatör och plocka med sig ditt finger och vips står enheten till förfogande för alla UTOM dig...

Så vad är säkrast?

Citat:

Inte efterbliven, men kan mycket väl ha missat någonting ändå.
2014-03-05, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av topproll

scenario 1, Låt säga att du har en enhet som är låst med en kod och inte vill att den skall låsas upp - ge fan i att tala om koden om någon frågar helt enkelt.

scenario 2, Låt säga att du har en enhet som är låst med fingeravtrycksteknik och inte vill att den skall låsas upp - sekatör och plocka med sig ditt finger och vips står enheten till förfogande för alla UTOM dig...

Så vad är säkrast?

Senario 1, stick en penna i ögat på personen och fråga sedan efterlösenordet.. lika korkat argument.

Hurvida aktien är köpvärd får någon annan bedöma, att kritisera aktier med en religiös haussar-fanboy club bakom sig är för jobbigt.
2014-03-05, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Senario 1, stick en penna i ögat på personen och fråga sedan efterlösenordet.. lika korkat argument.

Synnerligen korkat svar på tal där. Du kan välja att vara tyst helt enkelt, trots pennan....
2014-03-05, 18:39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone

Hurvida aktien är köpvärd får någon annan bedöma, att kritisera aktier med en religiös haussar-fanboy club bakom sig är för jobbigt.
Inte alls. Det går faktiskt att ta fingret av någon, eller ögat, och sedan använda detta för att sno deras pengar om man implementerar detta.

Med lösenord är det omöjligt.
2014-03-05, 18:47
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Inte alls. Det går faktiskt att ta fingret av någon, eller ögat, och sedan använda detta för att sno deras pengar om man implementerar detta.

Du gör alltså en liknelse med att kidnappa någon och pumpa på pengar.

Snälla...
2014-03-05, 19:03
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Nej, lösenord kan inte bli "hackade". Har man ett bra lösenord (över 25 bokstäver/figurer långt) så är det omöjligt att knäcka.

Nej, fingeravtrycksläsning suger. Var en snubbe i Tyskland som hittade ett security-loophole i iPhone 5:ans fingeravtrycksläsare 1 dag efter releasen.

Jag tror inte du förstår hur tekniken fungerar.

Kan inte lösenord blir hackade? Vilken värld lever du i? Just lösenorden i sig kanske är svåra att hacka, men tro fan att det går att ta reda på dessa eftersom de lagras i databaser etc.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/400-000-svenska-losenord-hackade_8708612.svd

http://www.businessinsider.com/2-million-more-passwords-stolen-2013-12
"2 Million More Passwords For Facebook, Google, Twitter, Other Sites Were Stolen And Posted To The Net"

Du kan nog inte inbilla någon att det inte går att få tag på andra människor lösenord utan att de själva berättar...

Här kan du lära dig om vad kort-skimning är:
http://www.webopedia.com/TERM/C/card_skimming.html

Angående källartysken du refererar till så VISST, kan dra det en gång till då eftersom jag är snäll. Har nämligen redan diskuterats i tråden har jag för mig?

Utrustningen han använde är inte några "vardagliga" saker och kräver mycket tid. Apparater som kostar mycket pengar och som man inte har hemma användes. Om du tror att gemene klåfingrig väsktjuv kommer ägna en hel dag samt har tillgång till den sortens utrustning så aa då är det ju en "risk" att han kan låsa upp telefonen. Men det här scenariot är ju så löjligt så det inte ens är värt att diskutera egentligen.
2014-03-05, 19:06
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topproll

Så vad är säkrast?

Det är säkrare eftersom det inte finns någon kod, pin eller liknande att få tag på. Hajjar du? Det innebär inte att ALLT med lösenord är dåligt. Självklart fungerar även lösenord. Men är det lika säkert och smidigt? Nej. Kombinera då om du vill, det skulle ju vara ännu bättre.

Det går för övrigt inte att använda ett avklippt finger så.. kommer inte hända.
2014-03-05, 19:08
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Det är säkrare eftersom det inte finns någon kod, pin eller liknande att få tag på. Hajjar du? Det innebär inte att ALLT med lösenord är dåligt. Självklart fungerar även lösenord. Men är det lika säkert och smidigt? Nej. Kombinera då om du vill, det skulle ju vara ännu bättre.

Det går för övrigt inte att använda ett avklippt finger så.. kommer inte hända.

Personligen tycker jag fingerprint-sensor med Swipe lösenord verkar optimalt både ur säkerhetssympunkt och användarvänlighet!

Mvh BB
2014-03-05, 19:08
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:

Nej det går inte alls. Varför sitter du och skriver lögner egentligen?? Det du ser i mission impossible eller CSI är inte på riktigt...

Med tortyr så spelar det nog ingen roll om man använder lösenord eller finger. Antingen skriker du ut lösenordet eller så erbjuder du dig att använda fingret.. tror du inte?

Känns det som ett rimligt exempel som speglar verkligheten?
Senast redigerad av Pangon90 2014-03-05 kl. 19:14.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in