Flera har uppgett att gula huset såg städat ut (vilket var förvånande för ett övergivet ödehus). Kan den som planterat benen där sas sopat igen spåren efter sig ända till dörren? Långsökt javisst.
Om jag inte missminner mig sa ett vittne att det såg stökigt ut när den var där med bl.a en svart sopsäck. På ett annat ställe uppger någon att det var ovanligt välstädat.
Jag är inte heller helt säker på att benen flyttats dit utan torson har flyttats därifrån. I samband med den flytten kan det ha städats och plastsäck försvunnit.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-03-04 kl. 23:30.
Jag har tejpat några kilometer tejp på olika idrottsskador, men glädjande nog sällan behövt använda mig av sårtejp/vävtejp likt den som återfanns på badrumsskåpet. Jag vill koppla tejprullen till sporten som brottsoffret utövade, men kan för lite om just skador och tejpbruk i den sporten. Så jag har sökt informera mig.
Det förekommer uppgifer om att skador (blåsor) kan uppstå, och att tejp används: http://www.24fightingchickens.com/2011/06/10/how-to-avoid-blisters-during-karate-training/
"It’s the second session of karate camp, and your feet are starting to come apart. You look around, and everyone is starting to wear athletic tape. Some people are even bleeding.
...
Many people get blisters because when they step and drag their feet on the floor, the friction causes their feet to heat up and blister. I’ve been doing karate for more than 30 years. Don’t drag your feet.
...
Keep on dragging your feet if you want. Your opponent will thank you for being so slow and easy to beat in sparring, for performing draggy, slow, plodding kata, and for blistering up and making them look good."
Hur var det med offrets talanger inom sporten? Var hon inte lite märklig/oberäknelig/långsam i sina rörelser, kanske nästan lite nybörjaraktig? Kan det rent av ha varit så att hon lätt fick blåsor p.g.a. sitt fotarbete?
Om så var fallet, kanske hon ändå ville träna? Jag tänker att hon var rätt sugen på att ändå träna när hon trots sin påstådda rädsla för något/någon ville ha sällskap till träningslokalen istället för att ex stanna hemma i soffan. Dessutom var knullet tränare och det kanske inte riktigt kändes ok att stå över träningar p.g.a en blåsa på foten?
1.25 in i "Treatment of foot blisters from karate training" Put a little tape over it and your good as new
Hypotesen är alltså att offret hade problem med blåsor på fötterna förorsakade av felaktigt fotarbete.
Hade jag haft detta problem, och valt att behandla det som i videon, så hade jag valt att tejpa över blåsan med någon form av perforerad tejp som tillåter luftåtkomst och som låter vätskan sippra genom till kompress, strumpa eller liknande. Om jag hade en tejprulle, liknande den på badrumsskåpet, att tillgå, skulle jag välja att dela den och använda en eller flera smala remsor framför en bred och klumpigt stor tejp.
Offrets tränare har i så fall garanterat sätt och känt till både det dåliga fotarbetet samt vad det orsakat. Med sin mångåriga erfarenhet har tränaren högst troligt både kännedom om symptomlindring samt träningsmetodik för att i förlängningen förhoppningsvis kunna förbättra adeptens fotarbete.
Om det här stämmer är det kanske inte så himla märkligt att det fanns blod på tejpen. Hon sitter hemma hos KJ och pillar med en blåsa från träningen. Alla som lättat på trycket i ett antal blåsor vet att det ibland kan komma ut både det ena och det andra (läs blod). Efteråt använder hon tejpen, och då smala remsor av den samma, (oavsett vems den är) och tejpar över och fixerar med. Kanske hade hon fått med sig tejpen från tränaren men glömmer kvar den hos KJ? Om hon sedan bad tränaren om mer tejp, eftersom problemet troligen återkommer, är det väl inte helt omöjligt att tränaren fick reda på var den första rullen befann sig, eller?
Det finns en video i tråden där man ser en kampsportare tejpa fingerlederna innan träningen/matchen.
Det finns två ställen i FUP där VB har skadat sig. Ena fallet gäller en stortå där nageln slutligen ramlade av. Ett annat tillfälle blev hon inlåst i lokalerna när hon tvättade sin nedblodade dräkt.
Jodå. Skl kunde INTE bevisa att tejpen kom från rullen. Ingen av bitarna matchade med kvarvarande längd. Huruvida de analyserade klistrets kemiska sammansättning vet jag ej, men Om det gjorts så har heller inte det bevisat något.
Ger man 1 efter en analys så har man inte mycket att komma med.
Man konstaterar bara att det kan vara av samma typ av tejp. Många faktorer visar istället för att det INTE var samma rulle som använts. Som exempelvis den icke existerande matchningen av bitarna. Det är mer troligt att andra halvan hade matchat någon av bitarna om det var från denna rulle de kom ifrån.
De utblivna spåren från KJ pekar också emot att det är samma rulle. Det mest troliga är att någon form av spår från KJ skulle finnas på rullen om han nu flitigt använt den vid mordet.
Tejprullen kommer bli åklagarens fall om de fortfarande hävdar så starkt att den har med mordet att göra.
De utblivna spåren, icke-matchningen är i sig ett större argument för att det inte är samma rulle.
Sen har vi andra saker också;
- en vanlig tejprulle som används av många.
- tejp används flitigt i kamp- och självförsvarssporter. För att tejpa fingrar, samt att täcka exempelvis smycken/örhängen/piercingar osv.
- VB har blött efter träning och har behövt tejp/plåster
- den rulle som Saabägaren pratar om och som KJ trodde förhörsledarna pratade om var en annan typ av tejp.
- enbart spår från VB finns på rullen i KJ s hem. Så KJ lyckas ta bort sina spår men lämnar kvar vbs. :-)
- osannolikt att han skulle rulla upp tejp till hälften och slänga de matchande bitarna när han kan slänga hela rullen direkt i så fall. (Jovisst, efter mordet ville han spara tejpen, not)
Tejprullen är inte ett bevis, inte ett indicium heller. Ingetdera.
Helt korrekt! Hoppas nu att alla missförstånd kring detta inte existerar längre.
Det var inte riktigt så jag menade. Vad jag efterfrågade är en grundligare utförd undersökning av lägenheten för jag tycker de verkar missat en hel del. Kjs lägenhet kan visst vara brottsplats, en del i ledet. ÅK har inte bestämt hävdat att det inte skulle kunna vara så, möjligheten finns kvar.
Famla efter halmstrån är det väl att hänga upp sig på några sms mellan MB och VB som på nåt sätt skulle rentvå och gynna KJ. Anledningen till att de är raderade förfaller solklart. För att han inte ville bli inblandad i försvinnandet och fakta om otroheten skulle läcka ut. KJ har även han raderat sms. Skillnaden dem emellan är att MB gjort det pga otrohet, KJ pga mord.
Menar du på fullt allvar att karatetränaren Bergs kk-affär med Vatchareeya var en okänd företeelse i lilla hålan Boden ? Där alla vet allt om alla - eller åtminstone nästan ? Det har jag mycket svårt att föreställa mig ..
Menar du på fullt allvar att karatetränaren Bergs kk-affär med Vatchareeya var en okänd företeelse i lilla hålan Boden ? Där alla vet allt om alla - eller åtminstone nästan ? Det har jag mycket svårt att föreställa mig ..
Har för mig att flera stycken här påstått att just rädslan för att otroheten ska komma fram och göra så han "förlorar allt" skulle vara hans "motiv" till mordet på VB. Då finns inget motiv med andra ord.
Klart folk visste men jag tror inte någon skulle vilja bli inblandad i en älskare/älskarinnas försvinnande. Eller är det nåt alla känner sig öppna för?
MBs raderande är förmodligen ett icke så genomtänkt beslut, nåt han hastigt gjorde för att inte bli inblandad upp över öronen.
Senast redigerad av yoloits 2014-03-04 kl. 23:50.
Detta kom in från advokat Olssons sekreterare igår.
Det är allt som försvaret har kommit in med i mars, enligt dagboksbladet. Inte mycket till trumfkort, skulle jag vilja säga.
Nej, men enligt vad Thomas Olsson själv säger till NSD så är han i full färd med att kontrollera vissa uppgifter, och det tar tid. Speciellt händelseförloppet tycks intressera honom mycket.
- Som jag ser det är just själva händelseförloppet komplicerat. Det tar sin tid att få helheten, säger Olsson i artikeln.
I det här fallet gör han dessutom hela arbetet själv, vilket han tycker är viktigt eftersom det är en förutsättning för att kunna göra bra ifrån sig i hovrätten.
Klart som fanken att hans arbetsbelastning är hög. Han har ju även andra ärenden att sköta.
Den har väl ingen dragkedja? Isf har KJ inte lämnat några skospår efter sig, skicklig han är, dock missade han listen i sin bil, ett enda misstag av en annars mycket listig mördare.
Har för mig att flera stycken här påstått att just rädslan för att otroheten ska komma fram och göra så han "förlorar allt" skulle vara hans "motiv" till mordet på VB. Då finns inget motiv med andra ord.
Klart folk visste men jag tror inte någon skulle vilja bli inblandad i en älskare/älskarinnas försvinnande. Eller är det nåt alla känner sig öppna för? MBs raderande är förmodligen ett icke så genomtänkt beslut, nåt han hastigt gjorde för att inte bli inblandad upp över öronen.
Jag tror det ligger mer bakom raderandet - betydligt mer. Men det kanske visar sig ..
Men Jalaskängan har väl ingen dragkedja på insidan? Det har Kinakängan.
Kolla bara på sulan så ser du vilken klack det är avtryck från inne i ödehuset.
Antingen har en till polis varit in i ödehuset eller så har polisen lagt upp fel bild i FUP...
Eller så har den som lagt in benen i huset haft poliskängor på fötterna...
Senast redigerad av Namibia1 2014-03-05 kl. 00:19.