Citat:
Ursprungligen postat av
U.Yojimbo
generellt gäller att om log a = log b så är a = b, så länge basen är densamma.
I ditt tal är du inte riktigt där, men du kan använda logaritmlagen som säger att b*log a = log a^b
alltså
ln (x + 2) = 2 ln x => ln(x + 2) = ln x^2 => x + 2 = x^2 => x^2 - x - 2 = 0
Och därifrån är det en vanlig andragradare. Notera dock att om du får en negativ rot som svar så har något gått lite fel.
Njaaae, "något gått lite fel" stämmer inte generellt (det gör det dock i just detta fall, mer om det strax). Allting har faktiskt gått rätt till men det har glömts att sätta villkor på "x + 2" och "x" från hur ekvationen ser ut från start. Ekvationen
ln (x + 2) = 2 ln x
gäller ju endast för
x + 2 ≥ 0, x ≥ 0,
logaritmfunktionen tar endast emot positiva argument.
Givetvis sammanfattas villkoren totalt till
x ≥ -2 ∧ x ≥ 0,
sammanfattat i en olikhet (båda olikheterna måste ju gälla samtidigt),
x ≥ 0.
Lösningar x < 0 är alltså ogiltiga. Nu var det lyckligt att det slutgiltiga villkoret sammanfattades som det gjordes, x ≥ 0, för då gäller ditt påstående om att det blir fel med negativa rötter.
Ponera istället att man kommer fram till ett slutgiltigt villkor, säg
x ≥ -2.
En negativ rot, -1 t.ex., stämmer i så fall, även om den är negativ, varför jag ens påpekade det här från början. Nu är inte -1 en rot till just denna ekvation men aa, tror jag gör mig förstådd här
Eller så förstod du allt detta från början och helt enkelt insåg x ≥ 0, in which case jag hoppas någon annan kunde tillgodogöra sig kunskapen jag just delade