Det Dürr säger stämmer nog, men han kan utelämna en del också. Att det krävdes 14 tester innan han åkte fast stämmer ganska bra med det Saltin (som nu bör vara 77) sa innan förra VM om EPO-testets ineffektivitet. Har dock ryktats om ett relativt nytt mer känsligt EPO-test, kanske mycket dyrare och därför OS-exklusivt vilket gjorde att de fick fast österrikaren?
En relativt ny sammanfattning av bloddopningsläget skriven av Jakob Mørkeberg:
http://asheducationbook.hematologylibrary.org/content/2013/1/627.long
Fuskarna fortfarande före jägarna alltså och upptäcktsrisken är liten för den som vet vad den gör. Får åtminstone mig att tro att det finns en del bloddopare bland de tävlande fortfarande. Dock onödigt att sitta och spekulera om vilka utan grund annat än resultatmönster. Behåller därför mina misstankar för mig själv.
Såg förresten att UG är i farten igen med 2000-talet i fokus och särskilt Salt Lake City. Gruppen "skandinaver" ligger inte så bra till enligt trailern. Troligen inga namn nämnda denna gång. Undrar om det blir omvänd kritik för att istället "alla" misstänkliggörs denna gång? Hoppas dock reportaget är bättre gjort nu och att man får veta vilka expertutlåtanden som gäller vilka uppgifter mer tydligt.
Gissar att denna tråd kommer svämma över snart igen med kanske inte helt sakligt fokus.