2014-02-27, 21:49
Medlem
Hzjs avatar
Det Dürr säger stämmer nog, men han kan utelämna en del också. Att det krävdes 14 tester innan han åkte fast stämmer ganska bra med det Saltin (som nu bör vara 77) sa innan förra VM om EPO-testets ineffektivitet. Har dock ryktats om ett relativt nytt mer känsligt EPO-test, kanske mycket dyrare och därför OS-exklusivt vilket gjorde att de fick fast österrikaren?

En relativt ny sammanfattning av bloddopningsläget skriven av Jakob Mørkeberg: http://asheducationbook.hematologylibrary.org/content/2013/1/627.long

Fuskarna fortfarande före jägarna alltså och upptäcktsrisken är liten för den som vet vad den gör. Får åtminstone mig att tro att det finns en del bloddopare bland de tävlande fortfarande. Dock onödigt att sitta och spekulera om vilka utan grund annat än resultatmönster. Behåller därför mina misstankar för mig själv.

Såg förresten att UG är i farten igen med 2000-talet i fokus och särskilt Salt Lake City. Gruppen "skandinaver" ligger inte så bra till enligt trailern. Troligen inga namn nämnda denna gång. Undrar om det blir omvänd kritik för att istället "alla" misstänkliggörs denna gång? Hoppas dock reportaget är bättre gjort nu och att man får veta vilka expertutlåtanden som gäller vilka uppgifter mer tydligt.

Gissar att denna tråd kommer svämma över snart igen med kanske inte helt sakligt fokus.
Citera
2014-03-03, 20:15
Medlem
Pro-Enfalds avatar
På onsdag följer Uppdrag granskning upp förra säsongens program där man hängde ut några åkare med onormalt höga blodvärden. Föga överraskande pekas OS i Salt Lake City, 2002, ut som väldigt smutsiga och orena spel när det kommer till dopning:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article18472800.ab

Citat:
Första programmet skapade en storm i skidvärlden.
Nu kommer Uppdrag gransknings del två om skidåkarnas bloddopning – med fokus på 2000-talet.
– Jag tror inte någon av tävlingarna var rena, säger professor Don Catlin om OS 2002.
Precis samtidigt som VM avgjordes i Val di Fiemme 2013 kom SVT:s Uppdrag granskning med programmet "Blodracet" om dopningen i skidvärlden under 1980- och 90-talet.
Programmet blev mycket omdiskuterat för sin brist på tydliga bevis och dåligt underlag när man bland annat pekade ut Björn Dählie, Lars Håland och Vladimir Smirnov som åkare med onormalt höga blodvärden.
"Ingen tävling var ren"
Nu på onsdag kommer del två, med fokus på 2000-talet. Till programmets hemsida har man fått tillgång till unikt material med tusentals blodvärden under 00-talet som enligt SVT "målar en mörk bild av sporten". Riktigt illa ska det ha varit under OS i Salt Lake City 2002.
– Jag tror inte att någon av tävlingarna var rena, säger professor Don Catlin, som då var ansvarig för antidopningsarbetet.

http://www.svt.se/ug/kommande-6
Senast redigerad av Pro-Enfald 2014-03-03 kl. 20:23.
Citera
2014-03-04, 13:59
Medlem
Tydligen fanns det också några svenska åkare med suspekta blodvärden i början på -00 talet.

http://www.expressen.se/sport/vintersport/svensk-skidakare-dopinganklagas-i-tv/
Citat:
De har hittat flera exempel på avvikelser som tyder på doping. Och fyra av dessa härrör från svenska åkare.
Bara en av dessa åkare kommer att nämnas i programmet – men personen i fråga kommer att förbli anonym.
Citera
2014-03-04, 18:01
Medlem
foool13s avatar
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article18479384.ab

OS-guldmedaljör blir utpekad i SVT

Citat:
"men jag kan för lite om blodvärden och sådant för att kommentera specifika saker."

haha det här var det mest "bullshittiga" jag har hört..
Det indikerar ju helt uppenbart på hans skuld.

Det är pure bullshit han säger.. jag tror inte det finns några i eliten som inte vet vad det är man pratar om när det gäller blodvärden m.m.. jag vägrar tror på det. otrolig ignorans i så fall.
Citera
2014-03-04, 18:11
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article18479384.ab

OS-guldmedaljör blir utpekad i SVT

haha det här var det mest "bullshittiga" jag har hört..
Det indikerar ju helt uppenbart på hans skuld.

Det är pure bullshit han säger.. jag tror inte det finns några i eliten som inte vet vad det är man pratar om när det gäller blodvärden m.m.. jag vägrar tror på det. otrolig ignorans i så fall.
Och...

" - Jag har flera gånger varit över 18. Jag har runt 16 i vanliga fall. Höga blodvärden kommer ju mycket av höjden också. Det är därför vi tränar på hög höjd. Jag tycker det är känns tråkigt att höra om detta och om den här dokumentären, säger Aukland."

något vet han ju.
Citera
2014-03-04, 19:47
Medlem
Fabulators avatar
Er det spekulasjoner del 2 fra SVT - med Kari Pekka Kyrö som "sannhetsvitne"?
Citera
2014-03-04, 19:48
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabulator
Det återstår att se eftersom programmet inte har sänts ännu.
Citera
2014-03-04, 20:05
Medlem
Citat:

Över 5000 testresultat har man kommit över, bland annat dokument från FIS där Aukland anges som misstänkt under Salt Lake City.
Citera
2014-03-04, 20:24
Medlem
Fabulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstJunger
Över 5000 testresultat har man kommit över, bland annat dokument från FIS där Aukland anges som misstänkt under Salt Lake City.

Med håndfaste bevis så er det åpenbart mange som vil ligge dårlig an. Neppe bare Aukland, vel. Men siden han er nordmann, så er vel han mest interessant for svensker.
Det er derfor jeg undres - blir det spekulasjoner del 2 fra SVT?
Citera
2014-03-04, 20:28
Medlem
Citat:
Med håndfaste bevis så er det åpenbart mange som vil ligge dårlig an. Neppe bare Aukland, vel. Men siden han er nordmann, så er vel han mest interessant for svensker.

Nu får du ta av dig foliehatten. Det var norska tidningar som gick ut med att Aukland förekommer i programmet efter att de fått se programmet i förväg. Vilka andra som förekommer får vi se imorgon.
Citera
2014-03-04, 20:31
Medlem
Citat:

Ja det är väl troligt? Det här med handfasta bevis verkar inte vara något för ansvariga utgivare eller Hasse Svens. Man får bara hoppas att de tagit till sig av den massiva kritik de fick förra gången och faktiskt baserar sig på handfasta fakta, eller så nära man kan komma. När till och med ointresserade kompisar med förkärlek till sensationer och skandaler ratade journalistiken i "Blodracet" säger det en del för mig iaf.

Det blir även intressant att se hur gammal Saltin är nuförtiden. Hzj var inne på det men jag undrar om han inte passerat hundra (100) vid det här laget.
Citera
2014-03-04, 20:52
Medlem
MuscleSharks avatar
Den här gången verkar inte SVT lika oroliga över att bli stämda, så jag antar att de sitter på bättre bevisning den gången.
Ska bli intressant att se programmet i morgon, och se vart det leder i framtiden.
Intressant blir det oxå att se om frågan tas upp om dagens fuskare, som vi har gott om i toppen i längdåkningen. Man behöver inte nämna några namn, för jag tror de flesta vet vilka det är som säkert har fuskat sig till en hel del medaljer och topp placeringar genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in