Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
En av dina tydligaste och mest uppenbara projektioner! Och det vill inte säga lite!
När du inget har att komma till dina åsikters/ståndpunkt försvar, drar du till med ogrundade påståenden om motståndaren. Du är kanske sjuk, vilket dina vanföreställningar som du ger uttryck för här antyder.
Den enda projektion jag sysslar med är
kartprojektioner, och det är nödvändigt i mitt arbete som geolog där jag skrivit hundratals rapporter om egna och andras undersökningar av verkligheten.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Läs tråden! Det måste finnas många hundra om inte tusentals inlägg där fakta och referenser finns som visar på den CO2-inducerade temperaturhöjningen.
Till skillnad från dig och dina gelikar läste jag tråden i flera veckor innan jag började skriva här för ca 3,5 år sedan. Och några sådana inlägg du efterlyser har jag inte funnit. Så det är ditt önsketänkande.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Något liknande har inte inträffat tidigare under holocen. Alla förändringar som varit tidigare
har skett med mycket lägre hastighet än den nuvarande CO2-ökningen och den
temperaturökning som följt av den förstärkta växthuseffekten.
Toksvammel och grundlösa påståenden! Det kan kanske imponera på nyfrälsta klimatproselyter, men inte här bland förståndiga och/eller kunnig i ämnet.
Som utbildad geolog på 70-talet med kvartärgeologi som huvudämne och snart 40 års yrkserfarenhet, anser jag mig väl skickad att uttala mig i klimatdebatten och särskilt om paleoklimat. Det har under Holocen skett
mycket större förändringar än vad som skett de senaste 150 åren. Det vet alla kvartärgeologer, de flesta andra geovetare och flera andra även utanför detta vetenskapsområde.
Det kan knappast vara mindre förändringar än de under de senaste 150 åren, som ens kan detekteras med termometrar. I proxidata är det än värre, pga låg tidsupplösning. De proxi-studier som är bäst, kommer från isborrningar på Antarktis och Grönland. Det är bara att leta reda på några diagram. Har själv länkat till flera, tidigare i tråden och ids inte göra det igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Blir detta ännu mer fakta och ännu mer sanning om jag lägger till:
Så är det bara!
Eller ser det bara korkat ut om man skriver på det sättet?

Jag vill ju inte bli ihopblandad med de som skriver på ett sätt så att det ser korkat ut…
mvh/Bo S
Nej, för din del spelar det ingen roll vad du lägger till. Inte ens dina "brödtexter" är annat än i undantagsfall fakta. De mesta av det du skriver är korkat, lögn och förbannad dikt.
För min del var det endast en markering vad vetenskapens ståndpunkt är och jag har tidigare utvecklat detta tema, så jag ids inte upprepa det gång på gång bara för några svagsintas/propagandisters skull, som inte ens ids läsa tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Du skriver stora ordmassor, men det mesta saknar tyvärr substans.
Att artikeln "Oförändrat klimat..", som inte tillhör SLU skulle ha någon som helst indikation om klimatförhållandena kan vi ju glömma. Dalarna är en del av Sverige och årsmedeltemperaturen i Sverige har ökat mycket under de senaste 150 åren. Ett klart bevis för, en pågående förändringen i klimatet.
Det finns så klart lokala variationer, men när vi pratar om klimat, vilket den här tråden handlar om, så tittar man på helheter och långa förlopp.
Klimatforskarna anser tvärtom att den pågående ökningen av den globala medeltemperaturen är unik. Den är alltså inte normal, som du påstår.
Du vet inte vad du svamlar om. Läs artikeln tillräckligt många gånger kanske det småningom går upp en taljdank. Återigen, karln som skrev artikeln är anställd av SLU och finns på deras hemsida! Varför haka upp sig på det?
Det är få som anser att det inte varit små klimatförändringar de senaste hundrafemti åren. Vad är problemet med små klimatförändringar som dessutom i snitt är till det bättre? Bara om man tror på domedagsprofeterna i sammanhanget bryr man sig.
Små förändringar är vanliga, oavsett vad sådana som du påstår. Dock är de normalt så små att ytterst få ens märker dem, pga att normala cykliska processor och väder överstiger klimatförändringarna med en faktor ca 5000 ggr större under ett år i vår del av världen.