Citat:
Ursprungligen postat av DIF1891
Piddelito och övriga:
http://wattsupwiththat.com/2009/07/23/new-paper-from-lindzen/
Där finns även en länk till ett PDF-dokument. Jag är inte kompetent att granska Lindzens forskning, men jag inser betydelsen om den visar sig vara korrekt.
Ok, lite kommentarer. Som jag tolkar undersökningen har Lindzen och Choi velat visa att de via satellit empiriskt uppmätta återkopplingseffekterna skiljer sig från de vedertagna i klimatmodellerna, som skulle vara alltför känsliga. Författarna anger en känslighet som är ungefär en sjättedel av den enligt IPCC vedertagna.
Så vad är problemet? Först och främst har författarna jämfört resultaten från uppmätta data med en samling specifika atmosfärsmodeller som enbart bygger på historiska data om havens temperatur som drivande faktor (
AMIP) - atmosfärsmodeller som inte är avsedda för att förutsäga klimatförändringar. I gängse klimatforskning används istället modeller som beaktar både atmosfären och haven angående återkopplingar (
CMIP). Så varför använder författarna en sådan underlig jämförelse som basis?
Citat:
Ursprungligen postat av PCMDI
This model configuration enables scientists to focus on the atmospheric model without the added complexity of ocean-atmosphere feedbacks in the climate system. It is not meant to be used for climate change prediction, an endeavor that requires a coupled atmosphere-ocean model (e.g., see AMIP's sister project CMIP).
http://www-pcmdi.llnl.gov/projects/amip/NEWS/overview.php
Vidare finns det en hel del frågetecken kring satellitmätdata och då speciellt felanalysen av denna. Författarna har använt
ERBE-data från andra upplagan, 2002. Denna mätserie har upptäckts innehålla fel, då särskilt att korrektion saknas för varierande satellitaltitud. I den tredje upplagan är dessa fel korrigerade. Båda upplagorna fanns tillgängliga för författarna, men ändå valdes upplagan behäftad med fel. Varför, kan man undra? När data från den tredje upplagan används
försvinner nämligen trenden helt.
Citat:
Ursprungligen postat av ERBE
During an instrument performance study, Lee et al. (2003) discovered that the ERBE nonscanner inversion algorithm did not correctly account for the decay in the ERBS altitude over its mission lifetime; this can have a small but significant effect on the reported decadal changes of nonscanner TOA fluxes. The ERBE nonscanner inversion algorithm is used to convert nonscanner measurements at satellite altitude (approximately 611 km at the start of the mission) to TOA measurements at a reference altitude of 30 km. While these altitude changes over the 15-year period are small (on the order of 25 km) and do not affect the overall quality of the large regional fluxes, they do, however, have significant effect on the smaller changes associated with the observed large scale decadal changes in Earth radiation budget (Wong et al., 2005).
http://eosweb.larc.nasa.gov/PRODOCS/erbe/quality_summaries/s10n_wfov/erbe_s10n_wfov_nf_sf_erbs_edition3.html
Rapporten har mig veterligen ännu inte granskats i vetenskapliga fora, men när och om den kommer att bli granskad skulle jag inte bli förvånad om ovanstående två punkter kommer att kritiseras hårt. Roy Spencer - känd skeptiker - har redan gjort
detta.
Om jag slutligen tillåts att raljera lite: Lindzen har både här och annorstädes framhållits som en av klimatforskningens största auktoriteter. Hans meriter är ju visserligen odiskutabla, men det är dock anmärkningsvärt att hans egen institution - Massachusetts institute of Technology (MIT), av många ansedd som världens främsta tekniska universitet -
ställer sig bakom slutsatserna från gängse klimatforskning. Hur långt räcker hans "auktoritet" egentligen om inte ens hans egen institution är övertygad?