2014-03-02, 20:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ser ut som om det är rätt intensiva strider i bergen bitvis: http://www.liveleak.com/view?i=a4a_1393785734

Tuff miljö i Qalamoun. Nattstriderna måste vara väldigt obehagliga. Talade med en syrisk soldat om just nattstrider, det var de absolut värsta. Jag såg att han rökte och jag frågade då honom om han rökte när han stred. Han förklarade att han rökte både under dagarna och nätterna. Under natten lade han dock ena handen framför cigarettens glöd för att inte bli synlig för fienden. Han talade om för mig att befälen lät de röka, men att varnade de för att cigaretten kunde bli deras död, bokstavligen.
Citera
2014-03-02, 22:00
Medlem
Hejsan hittade detta klipp som jag inte tror blivit postat här,

https://www.youtube.com/watch?v=DM96XaOJ854

Det handlar om britten som säger farväl innan han sätter sig i lastbilen påväg till fängelset, man får även följa Jihadisternas anfall efteråt då de tror att anfallet lyckades, ty vad fel de hade! Det är ett brittiskt reportage.

Jag tycker det är så sorgligt när han ska tala till kameran för att säga hejdå, han ser livrädd ut! Han ser verkligen rädd ut, men har han lovat så går det inte att banga antar jag. Vi har haft självmordsbombare från Sverige också, de kanske kommer hem snart

Hårda jävla grabbar som håller fängelset från Jihadisterna och en av dem dog ju under försvaret av byggnaden under denna attack då han räddade sina kamrater,har sett bilden på honom ett antal gånger och funderat hur han tänkte när han sprang fram mot lastbilen med bara 150 meters mellanrum och sköt iväg missilen då han antagligen fattade att han skulle stryka med.
Citera
2014-03-03, 13:10
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iwtwftgs
Någon som har koll på varför Sutoro-medlemmarna blev tagna av NDF häromdagen?

Pratade med min kusin för en stund sedan som kände igen en av dem. Bars*m heter han (som hade fått piskrapp på ryggen) och var innan inbördeskriget tandläkarstudent i Aleppo. Han fängslades tydligen i början av konflikten då han var emot regimen. Vet inte om han avslutade sina tandläkarstudier eller ifall han återvände direkt till Kamishli efter att han blivit frisläppt.

Kusinen sa att han var en bra kille, men ibland hade han tendenser att låta tungan gå loss lite för mycket Kanske därför han blev fängslad av NDF? Eller har det kommit något från officiellt NDF-håll om varför man tillfångatog dem?
Jag hittar inga info, men det handlar nog om något killen sagt/gjort för man har inte arresterat alla i Sutoro, i krigstider är det smart att hålla tungan i munnen.

Kom på tänka på en svenskkampanj under ww2 En Svensk Tiger som uppmanade svenskar att hålla tungan i munnen .
Citera
2014-03-03, 13:57
Medlem
sorias avatar
Biskopen i Haskah säger att han själv inte förtjust i regeringen med med tanke på det som väntar om regeringen förlorar så är jag nöjd med regeringen.

Han sa också att Kerry&co är falska och bryr sig inte om folket
Thats why they screwing around,Excuse my expression ,They screwing all syrians
https://www.youtube.com/watch?v=GNsR0aEcK0A
Citera
2014-03-03, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soria

SAA har mött hårt motstånd det sista biten till Aleppos centralfängelset , verkar som terroristerna samlade sina styrkor i området och vill stoppa SAA framfart till varje pris.....men jag tror det handlar om några dagar innan belägringen av fängelset är bruten.

Någon som kan förklara detta med fängelserna? Det finns två fängelser i Aleppo? Ett "centralfängelse" och ett annat fängelse (som det kom ut en video på för någon vecka sedan med den brittiska självmordsbombaren)? Det sistnämnda fängelset har regimen helkontrollerat? Medan det är annorlunda i centralfängelset?

Har jag förstått det rätt att SAA kontrollerar även centralfängelset, men att det är omringat av terrorister? Försöker SAA då attackera terroristerna som omringar centralfängelset?
Citera
2014-03-03, 17:43
Medlem
Herbalistts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
SAA lyckades döda många terrorister i bakhåll det senaste veckan, siffran var runt 600 döda terrorister enligt info en tidning i Kuwait fått, alla har hört om bakhåll i Otaybah men liknande bakhåll har terroristerna hamnat i i Qalamoun och i Tal Kalakh/Homs .

SAA har mött hårt motstånd det sista biten till Aleppos centralfängelset , verkar som terroristerna samlade sina styrkor i området och vill stoppa SAA framfart till varje pris.....men jag tror det handlar om några dagar innan belägringen av fängelset är bruten.

IF lyckats döda en självmordsbombare innan han lyckas med sin uppgift
https://www.youtube.com/watch?v=Qex7pFQSZXs&list=PLAXmRQj0F4Piv9KYoTm1O881 4gGX56-uW&index=63

Salafishieken al-Asir och några av hans anhängare riskerar dödsstraff i Libanon för hans inblandning i attacken på libanesiska armen
http://www.presstv.ir/detail/2014/02/28/352670/lebanon-salafi-cleric-may-face-execution/

En ISIS terrorist poserar med avhuggna huvud i Azaz
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/p180x540/1798188_635501626485855_1841791610_n.jpg
När var bilden tagen ? För nu är Azaz kontrollerad av två sekulära brigader från FSA och Kurdiska al akrad. Notera även barnet i bakrunden
Citera
2014-03-03, 17:57
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qandil
Syrien ockuperar ingen annan stats territorium, man ockuperar två nationers land. (Ordet ockupation passar suveränt i sammanhanget)

Du motsäger dig själv i detta stycke.

Citat:
Dessa regler o lagar som du konstant tar upp är något ingen följer förutom mesiga Sverige. Israel gör lite som de vill, utan någon säger något. Man till o med anföll en fredlig båt på internationellt vatten, gjorde någon något? Nej.

Det stämmer inte, de flesta av världens länder följer dessa lagar. De flesta lagar är även gällande rätt. Just nu har vi en pågående konflikt i Ukraina där internationell åberopas av bl.a. USA. Det är därför inte bara "mesiga" länder som använder sig av internationell rätt. I Ship to Gaza som du talar om hade Israel enligt internationell rätt, rätt att borda fartyget, men deras övervåld stred mot densamma.

Din och alla andras moraliska uppfattningar om vad som avses med "ockupation" är oviktig, utan det är den juridiska uppfattningen som kan diskuteras. Syrien ockuperar ingen annan stats mark, punkt slut.

Assyrier och kurder, som nationer, en folkgrupp, kan inte hävda att Syrien "ockuperar" deras mark. Med ditt tankesätt ockuperar varenda stat i världen någon nations mark. Vi i Sverige är "ockupanter" då den samiska nationens historiska mark anses utgöra svenskt territorium. USA är ockupanter i Nordamerika då indianernas mark anses vara USA:s territorium. Det är inte riktigt på detta sätt man använder begreppet "ockupation". Det handlar snarare om en suverän stats anspråk på en annan suverän stats mark. Syrien gör inte sådana anspråk och har inte heller gjort det.

Faktumet att Syrien krigat mot Israel och de till följd av sin egna aggression förlorat mark innebär inte att den förlorade landmassan legitimt tillhör Israel, utan det finns regler om sådana anspråk. Israels anspråk på Golanhöjderna är olagligt. Vad du och andra tycker är "moraliskt" rätt är för mig oviktigt, det viktiga är att jag har rätt i rättens mening.
Senast redigerad av ZuparN 2014-03-03 kl. 18:21.
Citera
2014-03-03, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
En mycket bra formulerat första stycke av dig.
Tycker budskapet går fram på ett förträffligt sätt på det viset. Det är mer raka rör så att säga.

Nu till något annat trevligt och fluff-mysigt. ISIS har utfärdat sin andra Fatwa mot personer med kurdisk etnicitet. Nu är det fritt fram att skära halsen av kurder och ta deras fruar, om man tillhör ISIS. http://www.basnews.com/en/News/Details/ISIS-issues-Fatwa-against-Kurds-in-Syria/14192

Kanske känns lite medeltida eller rent utsagt schimpansaktigt, men men det är en fin tradition inom wahhabi beduin kulturen. Dock så skiter jag fullständigt i det och dom här sorgliga individerna som håller på med sån här skit bör neutraliseras enligt den fina hederliga YPG seden. http://www.youtube.com/watch?v=IvTDzQcO7GM

Förresten, här är det kurdiska svaret på ISIS mongolida fatwa. Något mer civiliserat kan man tycka. http://en.firatajans.com/news/news/kck-faiths-committee-calls-for-struggle-against-isis.htm

Frågan är dock hur länge till kurderna kommer orka vara civiliserade i det här arabiska landet? Kommer YPG verkligen klara av att ha kvar sin monopol och bedriva sin civiliserade tillvägagångssätt eller kommer det växa fram mer råare fraktioner som ett motsvar på omgivningens brutala omständigheter. YPG är ju bara omgivna av olika grupper med idioter. På utsidan så angränsar man till ISIS, al-nusra och islamic front. På insidan så har man beduin NDF som är mer i samklang med dom utomstående grupperna. Kommer kurderna anpassa sig till omgivningen eller inte?

Hoppas inte det. Kurderna tillsammans med assyrier och andra minoriteter har byggt upp något speciellt/exceptionellt i Västra Kurdistan. Det vore synd om man avviker från sina planer på grund av externa krafter. Syrien är idag ett helt i genom piss-land. Något hopp måste ju landet trots allt ha. Därför är det bättre att syriska delen av Kurdistan likt den irakiska delen, blir ett säkert område där utveckling sker till skillnad från resten av landet som mer påminner om ett rövhåll. Jag vet inte vad ni tycker, men detta är i alla fall min åsikt.
Citera
2014-03-04, 00:03
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Hoppas inte det. Kurderna tillsammans med assyrier och andra minoriteter har byggt upp något speciellt/exceptionellt i Västra Kurdistan. Det vore synd om man avviker från sina planer på grund av externa krafter. Syrien är idag ett helt i genom piss-land. Något hopp måste ju landet trots allt ha. Därför är det bättre att syriska delen av Kurdistan likt den irakiska delen, blir ett säkert område där utveckling sker till skillnad från resten av landet som mer påminner om ett rövhåll. Jag vet inte vad ni tycker, men detta är i alla fall min åsikt.

Precis, din åsikt. Tur att den syriska befolkningen inte delar den åsikten och samtidigt har hopp över att kriget snart tar slut, så de kan bygga upp sitt land igen. Det tycks av allt att döma inte vara i ditt intresse att kriget tar slut. Oerhört tragiskt.
Citera
2014-03-04, 00:35
Medlem
Mycket skitsnack som vanligt i denna tråd utav självutnämnda pro Assad experter. Vissa sticker ju rejält men jag nämner inga namn. Härlig bubbla ni lever i dock.

Inte många som är objektiva här inne. Men vad kan man förvänta sig utav några hjärntvättade inbillare?

Men...

Oppositionen har nu stridit mot varandra i några månader. Enligt källor har runt 3000 stridander dött inom alla grupperingar. Trots det misslyckas griset Assad att dra nytta utav splittringen hos rebellerna. Vilket säger mer om det inkompetenta griset och hans stab än om rebellerna. Assad har misslyckats med att dra någon större nytta utav detta. Vilket återigen pekar på att hans barnmördar arme inte är kapabel till ett piss.
Hade det varit tvärtom vet vi alla att rebellerna hade dragit nytta av det mycket bättre. Att ens hålla igång kriget så länge som de gjort är en bedrift i sig då de kastade sten mot pansarvagnar i början. Att det sen inte skett några större förändringar ute på fält trots interna strider är ju ännu ett styrke besked.

Så alla ni som sitter här o suger Assads håriga pung och är hans internet krigare. Hur känns det att barnmördar regimen ni stödjer är så jävla inavlade?
Senast redigerad av Ploppmannen 2014-03-04 kl. 00:42.
Citera
2014-03-04, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Precis, din åsikt. Tur att den syriska befolkningen inte delar den åsikten och samtidigt har hopp över att kriget snart tar slut, så de kan bygga upp sitt land igen. Det tycks av allt att döma inte vara i ditt intresse att kriget tar slut. Oerhört tragiskt.

Att kriget tar slut inom en 10 års period är inte längre troligt´. Varför är det tabu att drömma om en uppdelning av Syrien?
Citera
2014-03-04, 00:57
Bannlyst
De bästa är att Syrien delas in i kurder, sunniter och shia.

Assad får enorm stöd av Iran och har alltid fått det sen Ayatollah Khomeni tog makten.. Varför ger sig Hizballah in i leken? Jo för de skapades av IRAN. Det är ingen idé att tjaffsa om Syriens framtid då vi alla vet att landet bör delas upp i tre delar för att slippa framtida krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in