2014-03-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Kan det vara så här. Om vi antar att GM=KJ; Mord och styckning sker i lgh med skölpjärn, transport i ryggsäck el dyl. till bilen, transport till värn (blött och solfritt) där hund markerade. Sedan av ngn anledning vill KJ flytta delarna (kanske för att KJ tror att det kan finnas spår av honom där). Det blir en slumpmässig plats (men ändå i kända marker) i gropen där alla delar läggs. Sedan följande: I någon mening kan det vara en outhärdlig väntan på att VB ska hittas när alla forensiska åtgärder är klara. Tiden går och frustrationen ökar. Genom att lägga benen i det öde huset skyndar KJ på processen för att MP/polis ska hitta VB. Vinsten isf är att minska frustrationen som finns i väntan på det som KJ vet kommer utspela sig (förhör, utredning osv). Kanske ingen ny tanke i tråden. Det verkar dock vara en möjlig förklaring till ett annars irrationellt beteende.

Min fetn.
Tycker inte att denna förklaring känns otrolig men har tänkt lite på detta att benen lades i huset. Om torso och ben lades tillsammans på fp2 och KJ ville påskynda anträffandet av kroppen/delarna hade det väl rimligtvis räckt med att flytta ett ben till huset.
Trots allt vägde benen c:a 8,5 kg/st och förutom själva vikten tillkommer den ökade risken att avsätta spår etc då man har flera delar att laborera med.
Om kroppen mellanförvarades i värnet så kanske benen flyttades direkt därifrån till huset?

Om torso och ben låg på fp2 talar kanske en flytt av båda benen för att KJ hade andra planer, tex ämnade försöka elda upp kropp (och hus).
Citera
2014-03-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Då jag letat tejpen har jag sett fotobilaga tejper med början sid, 360 (374) där även tejp i håret finns med. Men skit i det, samma rulle på skåpet.
Ok. Om man river av en tejp på längden (motsvarande den längd som Polisen bedömde) så bör resultatet likna rullen på bilden (med en bedömt totallängd om ca 4-4,5 meter). Tejpens gula färg härrör sannolikt från ett resultat av digitalfotografering och något som kallas för vitbalansering.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-03-03 kl. 19:31.
Citera
2014-03-03, 19:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
SKL har inte kunnat fastställa att tejpen på VB kommer från rullen i KJ badrum. Som Quarrel säger, rullen behöver inte ha en koppling till mordet, kan ha lagts i badrummet långt tidigare än försvinnandet.
Nu har vi en kille i vars bil det hittas blodspår efter ett mordoffer. Som varit tillsammans med
honom denna kväll.
Sen påträffas tejpbitar i offrets hår. Hos killen ifråga hittar man en tejprulle med offrets
blod på. Man utesluter vid en undersökning alls icke att det kan vara från den rullen
de påträffade tejpbitarna kommer.

Vad blir den logiska slutsatsen av det här?
Vad blir det sannolikaste? Vad säger det sunda förnuftet i det här fallet?
Senast redigerad av Grandioso 2014-03-03 kl. 19:36.
Citera
2014-03-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu har vi en kille i vars bil det hittas blodspår efter ett mordoffer. Som varit tillsammans med
honom denna kväll.
Sen påträffas tejpbitar i offrets hår. Hos killen ifråga hittar man en tejprulle med offrets
blod på. Man utesluter vid en undersökning alls icke att det kan vara från den rullen

Jag ser två logiska svar:
1) Tejprullen visar det ologiska i att KJ kan vara inblandad i det hela, inte heller MB. Detta råder det inga tvivel om. Vidare pekar blodfyndet på tejprullen entydigt mot en inblandning med afrikansk bakgrund, någon hemlig sekt som håller på att etablera sig i skogarna kring Boden. Jag har sällan fel, KJ bör snarast träda fram och berätta hemligheten och sätta dit alla som vetat om denna konspiration. Jag har sällan fel, tiden får utvisa.

2) KJ
Citera
2014-03-03, 20:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
honom denna kväll.

Men för guds skull, tejprullen behöver inte ha med mordet att göra alldeles oavsett om KJ är skyldig eller ej. Generalfel nummer ett, att söka bevis och indicier för att en teori är sann, istället för att undersöka vad som har hänt.

Åklagaren och polisen har inte en susning om vad som har hänt, de har inte undersökt saken. De har stött på KJ som de misstänkte, därefter har de försökt hitta något som talar emot honom, bl a. har de hittat en tejprulle som åklagaren använder som bevisning, frågan är bara, vad styrker det, vad bevisar det, rullen är inte satt i en kontext.

Jag tror att KJ är skyldig, men bara därför så sväljer jag inte allting med hull och hår.

Ankharar, fundera lite på det.
Citera
2014-03-03, 21:50
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
H: Om jag inser att jag skulle bli tagen för någonting sånt här, då hade jag ju saniterat hela
min…bilen. Om…och för…och min lägenhet och min…ehh…allt där jag hade mina
airsoftvapen
och att det är liksom…jag hade gjort…då hade ni inte ens hittat ett fingeravtryck
av mig någons…på nått ställe. (s. 1760)

Intressant... Är han på väg att försäga sig igen? Är väl bara det att jag har svårt att förstå varför bokhyllan skulle ha behövt skaffas undan.

Man har ju undrat kring detta några gånger också... (FUP s. 180)

Citat:
Michael uppger att Kristoffer vid flertalet tillfällen levt om nattetid. Att han spolat mycket i
kranarna och verkar ha byggt något. Michael berättar att det låtit som om Kristoffer borrat
nått, typ betongborr. Inte mycket borrljud men Michael vaknade av det vid ett tillfälle. Det
var kring 23-tiden som han vaknade av borrljudet, natten mot en veckodag, efter att kvinnan
försvunnit. Michael uppger att han skulle på jobbet tidigt nästa dag.
Då Kristoffer hållit på så mycket är det svårt att säga en specifik dag då det var borrljud
Citera
2014-03-03, 21:54
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men för guds skull, tejprullen behöver inte ha med mordet att göra alldeles oavsett om KJ är skyldig eller ej. Generalfel nummer ett, att söka bevis och indicier för att en teori är sann, istället för att undersöka vad som har hänt.

Åklagaren och polisen har inte en susning om vad som har hänt, de har inte undersökt saken. De har stött på KJ som de misstänkte, därefter har de försökt hitta något som talar emot honom, bl a. har de hittat en tejprulle som åklagaren använder som bevisning, frågan är bara, vad styrker det, vad bevisar det, rullen är inte satt i en kontext.

Jag tror att KJ är skyldig, men bara därför så sväljer jag inte allting med hull och hår.

Ankharar, fundera lite på det.

Detta var ju den största utredningen i Norrbottepolisens historia. Ändå är det många som säger att det inte utretts tillräckligt. Jag undrar vad det är man mer skulle ha gjort konkret. Det är lätt att kritisera, men det enda konkret jag hört någon komma med är den uttjatade idén om att göra husrannsakan hos karatetränaren.
Citera
2014-03-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag kan inte tänka mig ifall VB/MB SMS har återskapats att de skulle peka i en annan riktning än KJ som gärningsman. Varför skulle ÅK i så fall ha överklagat tingsrättens dom? Det värsta för MB skulle i så fall vara att VB SMS:at på hjälp utan att MB ingripit.

Delar denna bedömning. Rent logiskt är detta det mest sannolika. Varför har redovisats minst fem gånger i tråden vid olika tillfällen.
Citera
2014-03-03, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Varifrån kommer uppgiften att VB messat: "svara, svara, svara " ?

Något som MB påstod- jag hävdar att det är ytterligare en lögn för att förvilla oss!

Det är mycket synd att MB är så smart,manipulativ och utstuderande!
Citera
2014-03-03, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Ok. Om man river av en tejp på längden (motsvarande den längd som Polisen bedömde) så bör resultatet likna rullen på bilden (med en bedömt totallängd om ca 4-4,5 meter). Tejpens gula färg härrör sannolikt från ett resultat av digitalfotografering och något som kallas för vitbalansering.

Ja sättet den delats på är lika men även om inte bitarna gick att passa in på rullen eller att rullen inte ens använts vid mordet så är det till och med mer sannolikt att KJ haft en eller flera rullar utöver den här än att någon annan mördat, styckat och tejpat VB med liknande tejp och rivit den på samma sätt...nämnde det i tidigare inlägg.
Citera
2014-03-03, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Har inte noterat detta heller tidigare. Hur långt är det mellan Boden och Kalix? Jag tycker det var det ett vääääldigt långt personalmöte???
Men man får väl utgå från att polisen kollade upp detta mycket noga

Det tycker jag verkligen inte att du ska utgå ifrån. Polisen har tyvärr inte kollat upp särskilt mkt gällande MB(exempelvis varken hans restaurang, hus eller bilar som VB fö brukade åka med) och de har tom låtit honom komma undan med uppenbara lögner samt försök till vilseledning.
Senast redigerad av zemixon 2014-03-03 kl. 23:00.
Citera
2014-03-03, 22:53
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Ja sättet den delats på är lika men även om inte bitarna gick att passa in på rullen eller att rullen inte ens använts vid mordet så är det till och med mer sannolikt att KJ haft en eller flera rullar utöver den här än att någon annan mördat, styckat och tejpat VB med liknande tejp och rivit den på samma sätt...nämnde det i tidigare inlägg.
Så du håller med om att rullen inte är bevis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in