2014-03-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Vad får dig att tror att MB och VB inte bestämde träff som vanligt i samband med att MB körde henne hem den 4 maj? alt. Vad får dig att tro att MBs sms inte var hotfulla?
Källa på att MB körde VB hem den 4 maj, tack!
Källa på att MB:s sms till VB var hotfulla, tack!
Citera
2014-03-03, 15:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Källa på att MB körde VB hem den 4 maj, tack!
Källa på att MB:s sms till VB var hotfulla, tack!
Man behöver inte belägga motsatsen när man ifrågasätter ett påstående. Det är den som kommer med påståendet som ska belägga.
Citera
2014-03-03, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Man behöver inte belägga motsatsen när man ifrågasätter ett påstående. Det är den som kommer med påståendet som ska belägga.
Jag har aldrig påstått något om hotfulla SMS. Det är zemixon som insinuerar att MB:s sms var hotfulla.
Citera
2014-03-03, 15:52
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Vad får dig att tror att MB och VB inte bestämde träff som vanligt i samband med att MB körde henne hem den 4 maj? alt. Vad får dig att tro att MBs sms inte var hotfulla?

Försa du dig, eller vet du nåt som inte vi vet? Eller tog du bara fel på datum?
Citera
2014-03-03, 15:56
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Om SMS skulle kunna återskapas det skulle gynna KJ, därför borde åklagarna ha inget intresse av det.
Varför skulle det gynna KJ? Det som med all sannolikhet kommer komma fram är att MB är oskyldig så det är väl snarare tvärt om.
Däremot kan värdet av de smsen vara lågt för ÅK eftersom de är övertygade om att KJ är skyldig och tycker tillsammans med TR att bevisen som finns räcker. De har inget intresse av att bevisa för hovrätten MB kan uteslutas, vilket skulle vara orsak till att de tar fram innehållet i smsen och inte som en del tror, att ta reda på om MB är skyldig. Möjlig orsak för ÅK är att ta reda på om det fanns tecken på rop på hjälp från VB i smsen och det skulle inte heller gynna KJ.
Att försvarsidan däremot har intresse av att få fram smsen är fullt förståeligt. Men det har väl inte varit snack om att de tagit fram dem.
Senast redigerad av yoloits 2014-03-03 kl. 16:08.
Citera
2014-03-03, 16:08
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I det här fallet har polis och åklagare sökt styrka sin tro på vad som har hänt utan att ens ha en tydlig uppfattning om vad som har hänt. Istället för att utreda vad som har hänt.

Håller med. Man har anpassat scenariot utifrån tesen att KJ är den enda möjliga gärningsmannen och lagt bitarna tillrätta efter detta. Att KJ dömdes skyldig är av det skälet inte felaktigt, det tror jag är ställt bortom tvivel att han är - men jag tror inte att han var ensam om gärningen.
Citera
2014-03-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Varför skulle det gynna KJ? Det som med stor sannolikhet kommer komma fram är att MB är oskyldig så det är väl snarare tvärt om.
Däremot kan värdet av de smsen vara lågt för ÅK eftersom de är övertygade om att KJ är skyldig och tycker tillsammans mer TR att bevisen som finns räcker. De har inget intresse av att bevisa för hovrätten MB kan uteslutas, vilket skulle vara orsak till att de tar fram innehållet i smsen och inte som en del tror, att ta reda på om MB är skyldig.
Att försvarsidan däremot har intresse av att få fram smsen är fullt förståeligt. Men det har väl inte varit snack om att de tagit fram dem.

Om däremot SMS:en skulle stödja MB:s utsaga om innehållet i dessa t.ex. att VB uttalade att någon blivit galen, förtvivlan i hennes upprepade Svara, Svara, Svara så skulle det stärka MB:s vittnesmål och därmed indiciekedjan. MB mottog dessa under tiden han satt på restaurangen.

Någon tanke måste väl ÅK ha att överklaga förutom det uppenbara att öka påföljden. Eller så är det rent taktiskt.

Oavsett så hoppas jag något nytt kommer fram så att man tvingas gå igenom detta ytterligare.
Citera
2014-03-03, 16:16
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om däremot SMS:en skulle stödja MB:s utsaga om innehållet i dessa t.ex. att VB uttalade att någon blivit galen, förtvivlan i hennes upprepade Svara, Svara, Svara så skulle det stärka MB:s vittnesmål och därmed indiciekedjan. MB mottog dessa under tiden han satt på restaurangen.

Någon tanke måste väl ÅK ha att överklaga förutom det uppenbara att öka påföljden. Eller så är det rent taktiskt.

Oavsett så hoppas jag något nytt kommer fram så att man tvingas gå igenom detta ytterligare.
Jag hoppas de gjort en större undersökning av lägenheten för den de gjorde verkade vara lite okomplett
Citera
2014-03-03, 16:32
Medlem
yoloitss avatar
Enligt hans vänner i fup ska det i lägenheten finnas en bokhylla där han förvarar sina airsoft-grejer. Var är den?
Citera
2014-03-03, 16:32
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vet någon på rak arm vilka veckodagar som MB har varit på förhör eller om en måndag är av särskilt intresse i fallet. Dagarna som kroppsdelarna påstås måste ha placerats på fp, kan det ha varit en måndag?

EDIT;

FUP s.952

Hej s*muel du får jobba hela måndag Jag måste vara ledig från sushiit en dag

Det är lydelsen av en text som har påträffats i MB mobil. Inte reflekterat över den texten tidigare och vill säkerställa att det finns en högst naturlig förklaring till ledigheten.

Har inte noterat detta heller tidigare. Hur långt är det mellan Boden och Kalix? Jag tycker det var det ett vääääldigt långt personalmöte???
Men man får väl utgå från att polisen kollade upp detta mycket noga
Citera
2014-03-03, 16:42
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Varifrån kommer uppgiften att VB messat: "svara, svara, svara " ?
Citera
2014-03-03, 16:53
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoloits
Enligt hans vänner i fup ska det i lägenheten finnas en bokhylla där han förvarar sina airsoft-grejer. Var är den?

Gissningsvis försvann den i storstädningen i februari då även sängen slängdes (enligt pappans uppgift).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in