2014-03-03, 20:51
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokofil
Hmm, vad är nu det fetmarkerade en förkortning för?
Arbetsgrupp Grundorganisation. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fortroendet-for-ag-gro-ar-forbrukat_180745.svd
Citera
2014-03-03, 21:02
Medlem
Lite skarpare från LGWP:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/huvudsvep-palmemordet_3295256.svd?sidan=20
Citera
2014-03-03, 21:16
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Lite skarpare från LGWP:

Ja, överraskar positivt med att vilja höra Lísbeth ännu en gång. De två gärningsmännen hon nämner på SABB är fortfarande två stora frågetecken som måste rätas ut.
Citera
2014-03-03, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Kan Skelleftehamnsmannen ha varit Stieg Larsson? Tänkte faktiskt på detta innan SVD-artiklarna. Stieg Larsson är nämligen född i Skelleftehamn, ett litet samhälle på cirka 3.000 invånare.

Olofsgatan, där skelleftehamnsmannen såg WT-mannen, ligger ju bara ett stenkast från Wallingatan. Kanske 50 meter. Fanns det inte också en iakttagelse om några personer som satt i en bil där också?

Om det var SL som var skelleftehamnsmannen så var han säkert inte obekant med vad som fanns på Wallingatan.

Jag tror du har rätt.
Citera
2014-03-03, 22:30
Medlem
För något år sedan la en användare ut ljudfiler till förhören i palmerättegången. Nu verkar det som om filerna inte är tillgängliga längre. Skulle någon som har dessa kunna tänka sig att dela med dig av dem till oss? Jag har letat länge efter dem utan framgång. PM'a mig om du inte vill publicera.
Citera
2014-03-03, 22:54
Medlem
Cyborg_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tv4ove
Helt säkert hade också AL och AE direkta kontakter med Oliver North utan att veta att denne Charles ITT också var Morgan och blivande CIA kontaktman till Vita Huset. AL blev snabbt avlivad då han började vackla i lojalitet medan AE drevs till vansinne och förlorade all trovärdighet vad han än skulle kunna tänkas vilja vittna om. v.Birchan fattade nog det stora spelet och fortsatte ligga förhållandevis lågt medan VG och Ulf Lingärde fortsatte droppa info och hoppas på upprättelse. Alla har undan för undan tystats på olika sätt såsom hundratals andra som råkat veta för mycket.

Birchan ? Är det fd. legosoldaten Giovanni von Birchan ni menar? =) Han var en hård kille på -80 talet...
Citera
2014-03-03, 23:00
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folken1
Lite skarpare från LGWP:

Klart intressant. Det som han säger längre fram i artikeln pekar också på att området Gamla Stan är minst lika intressant som Grand eller för den delen mordplatsen.
Citat:
– Det var ju inte så att Palme ofta rantade omkring på stan utan bevakning. Mordkvällen är ett undantag. Och det är en förskräcklig massa människor som faktiskt vet om att de ska ut på stan den här helgen. Det finns ett antal förhör i utredningen med arbetskamrater till Lisbeth och Olof som vet om att makarna ska umgås med varandra och gå på bio, säger Leif GW Persson.

Leif GW Persson tror också att mördaren väntade på Olof Palme utanför hans bostad i Gamla stan men inte fick tillfälle att skjuta. I stället följde han efter till biografen Grand och noterade vilken föreställning Palme skulle se. Efter filmen följde han efter makarna Palme – och sköt.

– Jag tror att det där med biobesöket får vid spridning. Det blir känt. Och gärningsmannen bestämmer sig för att gripa tillfället i flykten. Han har också kännedom om att bevakningen är avställd, för det meddelas vid tolvtiden på dagen. För mig är mördaren en person som har kunskap om Palme och hans bevakning.
Det sista stycket tyder ju onekligen att det är en snäv krets av personer han talar om. Lägger man Moelvs artikel till bilden så framträder ett scenario hyfsat klart. Kanske så klart vi någonsin kan hoppas på att få av skeendet.
Citera
2014-03-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Klart intressant. Det som han säger längre fram i artikeln pekar också på att området Gamla Stan är minst lika intressant som Grand eller för den delen mordplatsen.

Det sista stycket tyder ju onekligen att det är en snäv krets av personer han talar om. Lägger man Moelvs artikel till bilden så framträder ett scenario hyfsat klart. Kanske så klart vi någonsin kan hoppas på att få av skeendet.

Ja, om man kan ringa in mördaren på det viset, blir den naturliga följdfrågan, vilka personer kände till att Palme var utan livvakt och hade vapenkunskaper och förmåga att kallt mörda en annan människa?
Citera
2014-03-03, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Jag har ingen uppfattning, och tror inte att det har speciellt stor betydelse för förloppet, men kanske vi kan hålla öppet för ett fjärde alternativ som skulle kunna stödja den officiella beskrivningen till viss del.

Nämligen att den första kulan går in i OP's ryggrad, genom strupen, genom bröstbenet som splittras, och ut genom slipsen. En eller flera benbitar följer med kulan ut ur kroppen, varav en penetrerar slipsen.

Jag har inte tillräckligt med kunskap för att bedöma om detta är fysiskt möjligt, men obduktionsprotokollet verkar antyda något ditåt.

Javisst, vissa synliga delar i obduktionsprotokollet redovisar förekomst av små (av kulan söndertrasade) benbitar. Och givetvis kan en sådan ha flugit ut ur kroppen med hög fart. Om en benbit kan göra hål genom t.ex. både en skjorta och slips kan jag inte bedöma, men denna typ av förklaring har jag givetvis tänkt på. Så skulle det kunna vara. Ingångshålet 1.6 i slipsen skulle ju också kunna härröra från någon kateter eller dylikt. Men detta är inte poängen, jag var kanske otydlig med det: poängen är att polisen hävdar och markerar att de två hålen är skotthål - ett ingångshål (1.6) och ett utgångshål (1.7) - från en kula. Dessa kulhåls placering i slipsen är gåtfulla givet ETT enda skott bakifrån. I kombination med att slipsen helt saknar blodspår gör detta slipsen till något av ett mysterium i sig. Slipsen borde ju ha varit i stort sett helt nedblodad.

Har då detta någon större betydelse? I grunden är inte ens skytten intressant för mig, det intressanta är vilka som låg bakom och varför, och vad som därmed kan förklara den i många delar uppenbara mörkläggning som pågått i snart 30 år. Vad är det som till varje pris måste döljas? För att närma sig svaret på frågorna varför? och vilka?, är det viktigt att se vid vilka punkter som olika "konstigheter" uppstår - det påverkar ju slutsatserna om vilka som bör ha varit inblandade. Det är skillnad om redan kulorna från mordplatsen och klädernas skotthål och nedblodning kan antas vara utsatta för någon form av manipulation, eller om "konstigheterna" dyker upp först senare i processen efter mordet. Detta är anledningen för mig att intressera mig så noga som möjligt för kulorna och kläderna - liksom förstås för hela förloppet precis före och efter MOP.

Tyvärr är det ju så att det enligt min mening krävs rätt mycket fantasi för att "tro" på de i stort sett oskadade upphittade kulorna, den osannolika touchningen över båda LPs skulderblad samt slipsens beskaffenhet (varför skulle den, men inga andra plagg ha tvättats eller helt undgått nedblodning?). Det är inte omöjligt att den officiella redovisningen av kulorna, kläderna och beskjutningen är riktig - och i så fall betyder det bara att mörkläggningen inträder vid ett något senare tillfälle, och då ska man kanske rikta blickarna åt delvis andra håll. Men i kombination med alla andra konstigheter under mordnatten tyder väl ändå rätt mycket på att i vart fall viss mörkläggningsverksamhet inträder redan under mordnatten.
Citera
2014-03-04, 00:02
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En tanke

Angående mannen som fantiserade om att mörda Palme och som firar Palmemordet varje år

Man kan fira ett år efter tex Berlinmurens fall, kanske två, men för att fira resten av livet i 28 år krävs att det var något man var personligt ansvarig för och stolt över. imho

Det är 1000-tals som firar OPs frånfälle varje år. Kanske 100000-tals. Jag också. Fast jag brukar ta en konjak istället för vin.
Citera
2014-03-04, 03:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nu tar jag detta ur minnet, men en intressant sak med hennes iakttagelser är att hon beskriver en av männen som - med undantag av några polisonger - väldigt nära SE's signalemente på mordkvällen. Utseendet beskriver hon som liknande Glenn Miller.

Det lustiga med detta är att SE, som sätter en ära i att med utseende och gester härma gärningsmannen på platsen, faktiskt får in en referens till Glenn Miller när han beskriver sina glasögon.
Vad menas med det fetstilta? SE såg inte GM, så hur kunde han härma honom?
Citera
2014-03-04, 03:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
För något år sedan la en användare ut ljudfiler till förhören i palmerättegången. Nu verkar det som om filerna inte är tillgängliga längre. Skulle någon som har dessa kunna tänka sig att dela med dig av dem till oss? Jag har letat länge efter dem utan framgång. PM'a mig om du inte vill publicera.
Du menar väl inte filerna på (FB) Palmemordet -länktråd- antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in