Citat:
Ursprungligen postat av
Moplp
Jag har ingen uppfattning, och tror inte att det har speciellt stor betydelse för förloppet, men kanske vi kan hålla öppet för ett fjärde alternativ som skulle kunna stödja den officiella beskrivningen till viss del.
Nämligen att den första kulan går in i OP's ryggrad, genom strupen, genom bröstbenet som splittras, och ut genom slipsen. En eller flera benbitar följer med kulan ut ur kroppen, varav en penetrerar slipsen.
Jag har inte tillräckligt med kunskap för att bedöma om detta är fysiskt möjligt, men obduktionsprotokollet verkar antyda något ditåt.
Javisst, vissa synliga delar i obduktionsprotokollet redovisar förekomst av små (av kulan söndertrasade) benbitar. Och givetvis kan en sådan ha flugit ut ur kroppen med hög fart. Om en benbit kan göra hål genom t.ex. både en skjorta och slips kan jag inte bedöma, men denna typ av förklaring har jag givetvis tänkt på. Så skulle det kunna vara. Ingångshålet 1.6 i slipsen skulle ju också kunna härröra från någon kateter eller dylikt. Men detta är inte poängen, jag var kanske otydlig med det: poängen är att polisen hävdar och markerar att de två hålen är skotthål - ett ingångshål (1.6) och ett utgångshål (1.7) - från en kula. Dessa kulhåls placering i slipsen är gåtfulla givet ETT enda skott bakifrån. I kombination med att slipsen helt saknar blodspår gör detta slipsen till något av ett mysterium i sig. Slipsen borde ju ha varit i stort sett helt nedblodad.
Har då detta någon större betydelse? I grunden är inte ens skytten intressant för mig, det intressanta är vilka som låg bakom och varför, och vad som därmed kan förklara den i många delar uppenbara mörkläggning som pågått i snart 30 år. Vad är det som till varje pris måste döljas? För att närma sig svaret på frågorna varför? och vilka?, är det viktigt att se vid vilka punkter som olika "konstigheter" uppstår - det påverkar ju slutsatserna om vilka som bör ha varit inblandade. Det är skillnad om redan kulorna från mordplatsen och klädernas skotthål och nedblodning kan antas vara utsatta för någon form av manipulation, eller om "konstigheterna" dyker upp först senare i processen efter mordet. Detta är anledningen för mig att intressera mig så noga som möjligt för kulorna och kläderna - liksom förstås för hela förloppet precis före och efter MOP.
Tyvärr är det ju så att det enligt min mening krävs rätt mycket fantasi för att "tro" på de i stort sett oskadade upphittade kulorna, den osannolika touchningen över båda LPs skulderblad samt slipsens beskaffenhet (varför skulle den, men inga andra plagg ha tvättats eller helt undgått nedblodning?). Det är inte omöjligt att den officiella redovisningen av kulorna, kläderna och beskjutningen är riktig - och i så fall betyder det bara att mörkläggningen inträder vid ett något senare tillfälle, och då ska man kanske rikta blickarna åt delvis andra håll. Men i kombination med alla andra konstigheter under mordnatten tyder väl ändå rätt mycket på att i vart fall viss mörkläggningsverksamhet inträder redan under mordnatten.