Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Nej, det är avsaknad av skatt. Pss som andra avdrag för underskott av kapital. T ex vid reaförlust på aktieaffärer.
Räntesubventionerna var subventioner, och var avsedda att subventionera husbyggande. De betalades in på husägarens bankkonto. Avdrag för underskott av kapital fanns då också.
Du försöker hävda principen att avsaknad av skatt är subvention. T ex att vi alla subventioneras av staten när vi inte betalar 100% inkomstskatt. Som du märker får du inget bra stöd för det.
Det är ekvivalent att ge någon en klumpsumma och ett skatteavdrag som motsvarar den klumpsumman, i meningen att kostnaden för staten och incitamentseffekterna för mottagaren är desamma. Vad tror du effekterna skulle bli om alla som körde Volvo fick 10000 spänn av staten? Vad tror du effekterna skulle bli om alla som körde Volvo fick dra av 10000 spänn på skatten? Hur relevant vore distinktionen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Uppdraget är prisstabilitet.
RB har valt att utföra det genom att eftersträva 2% årlig ökning av KPI.
(Vilket är ett flagrant brott mot uppdraget).
Det där är ett foliehattsargument om jag förstår dig rätt. Riksdagen har aldrig avsett ett nollinflationsmål. Jag orkar inte gräva upp källor på det, men du förstår väl själv att det inte vore önskvärt? Hursomhelst tycker jag det där är ett stickspår så jag släpper det, eller så kan vi ta det i en ny tråd.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Skuldökningen kommer som en direkt följd av vilken ränta RB sätter. Så det är i allra högsta grad något RB har med att göra. Och Ingves gör helt rätt i att påtala de allvarliga konsekvenserna för de kortsiktiga politikerna.
Ja, de kan naturligtvis påverka skuldsättningen. Annars vore ju den nuvarande penningpolitiken fullkomligt absurd. Jag håller dessutom med om att Ingves gör rätt som oroar sig och påpekar problemet för politikerna. Men penningpolitiken är ett trubbigt vapen för att bekämpa hushållens skuldsättning. Jag kan garantera att Ingves skulle föredra att man löste det med politiska beslut istället, såsom avskaffandet av ränteavdragen. Eftersom de inte lyssnar på honom använder han penningpolitiken som ett substitut. Det är som sagt ineffektivt, men även ett gigantiskt demokratiskt problem. Han är inte folkvald, men manipulerar ändå rent politiska frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Varför skulle det vara ett problem?
Om man bara fick dra av räntekostnaderna mot kapitalvinster skulle de faktiska ränteavdragen minska drastiskt, och det skulle vara rimligt att se lånen som en del av en portfölj. Som det är nu fungerar de som en avdragsgill boendekostnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Har du något stöd för det?
Staten har mer skulder än finansiella tillgångar. Det betyder att någon annan har mer.
Företag har mer skulder än finansiella tillgångar. Det betyder att någon annan har mer.
Vem sitter på alla tillgångarna?
Om du på allvar menar att privatbostadsägare skulle ha kapitalvinster som motsvarar sina räntekostnader så antar jag att du inte ser några effekter av att avskaffa rätten att dra av räntekostnader mot arbetsinkomster, så då är vi mer eller mindre överens. Dessutom förstår jag inte varför du tycker att Ingves gör rätt som oroar sig över hushållens skuldsättning. Du tror ju att de har motsvarande kapitaltillgångar, så netto borde det inte vara några problem.
Jag tror inte att folk i regel belånar sin bostad för att göra en kapitalplacering. De belånar den för att de inte kan langa upp X miljoner på ett bräde när de köper den. Det spelar inte så stor roll vem som har pengarna de lånar eftersom det är de skuldsatta individerna som är problemet. Men gissningsvis ägs de tillgångarna av äldre/rikare individer samt pensionsfonder av olika slag.