Citat:
Ursprungligen postat av
BreakingBad
Inte lirat Tibia på kanske 7-8 år nu men är det fortfarande en helt öppen värld där man måste tjafsa till sig hunting spots och riskera få huvudet avhugget för man råkar befinna sig på någon annans spawn på fel tid osv?
Det är nog det enda som gör att man inte orkade lira vidare. Om det skulle finnas instansierade hunting spots och mer eller mindre säkra sätt att få hem looten på så skulle jag PG'a det dygnet runt än idag. Minns när man AFK'ade upp vapenskillsen på EK'n under flera månaders tid :P Stå med noobie club och hamra på ngn kompis.. Jävla liv haha

Det är fortfarande en öppen världs som du beskriver, men alla uppdateringar sedan du lirade senast har gjort spelet betydligt enklare och mer förlåtande att dö. Som PVP-systemet ser ut nu så behöver man inte ha samma respekt för andra spelare på samma sätt som förut. Det eftersom att du knappt förlorar någon experience alls om du dör genom pvp och du köper då nya blessings för max 50k (beroende på level, men du måste vara ca level 250+ för att det ska kosta 50). Blessings fungerar nu för tiden på samma sätt som amulet of loss gjorde, du tappar alltså ingen equipment. Sen då det inte är som förut att endast den som gör sista damagen får en unjust kill så kan man inte hindra någon från att levla på samma sätt som för några år sedan eftersom du inte vill få red skull. Jag tycker själv att PVP'n är helt värdelös just nu. Det var ju lite charmen med tibia att man förlorade flera timmars spelande på högre level och ville därför inte hamna i tjafs med fel player. Nu är det bara att säga och göra i princip som du vill, om du nu inte spelar på typ Inferna (PVP-enforced) där det fortfarande fungerar att djävlas med någon genom att döda han gång på gång då du inte får någon skull.
Det finns offline-trainer nu, därför tycker jag inte att det känns värt att träna online då man ändå kommer att få helt OK skills genom offline-trainern.
Mest populära är nu 2 worlds med dubbel experiende, Aurora och Aurera. 1050 players online varje kväll, det är dock nästan för mycket då de flesta huntingställena är smockfulla. Däremot så är respawnen riktigt snabb vilket gör att det ändå går att expa någorlunda snabbt!
Du kan också expa betydligt snabbare än för 7-8 år sedan och är knapp "high-level" som 200. Började själv spela för under 2 månader sedan och har nu 2 stycken karaktärer över level 100. Kommer inte ihåg hur det var med bot för 7-8 år sedan, var det blackd tiden kanske? Det är hur som helst väldigt många som bottar i nuläget, det har dock bannats en hel del accounts för botting senaste tiden genom cipsofts "nya detection" som dom säger
Satan vad det blev ett långt inlägg. Kort sagt så är tibia idag inte lika "hardcore" som förut och det mesta som gjorde spelet unikt och så sjukt roligt är borta. Det kan ju kanske bero lite på att jag har blivit äldre och därför inte uppskattar det på samma sätt som på högstadiet då jag levde för tibia!