2014-03-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Låt mig svara på frågan om Alfsson med att säga att jag inte kräver att Ekeroth ska petas, jag gillar att han är lite ettrig och stridslysten. Att han eller nästan alla andra i SD inte kommunicerar lika väl som Torssell utan kan upplevas som en PR-belastning gör inte att de inte har ett existensberättigande inom partiet. Vad är det för löjlig idé att låta motståndarna (som alltid kommer vara motståndare) definiera populära företrädare som belastningar?

Sedan håller jag med om att Hanna Wigh är bra att ha i en framskjuten position. Varför inte Paula Bieler också? Ett växande parti har ju den lyxen att kakan som fördelas blir större.

Men låtsas inte som att motorn för SD är Wigh, Bieler, Karlsson eller Z.Z - det är i mycket större utsträckning Ekeroth, Dagerlind, Torssell och Alfsson som genom sitt "kontroversiella" informationsspridande på ringaktade sajter som Avpixlat gör grovjobbet.

Det inte på sin plats att rynka på näsan åt den opinionsbildning som lagt grunden till den egna riksdagskarriären, tycker jag.

Karlsson och Bieler syns och hörs tillräckligt för att vara en del av motorn, men i övrigt är jag böjd att hålla med. Jag läste en krönika av Dagerlind häromdagen, och även om där var mycket jag inte håller med om är det ändå befriande att det finns en eller annan jävel som klarar att föra ett resonemang. Det är sannerligen inga självklarheter.

/SD-trollet
2014-03-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Nej, men däremot att anonyma nätaktivister eller bloggar som Avpixlat är oförutsägbara, och det är därför ohållbart för SD att inte hålla distans trots den växelverkan som förekommer. Till exempel skrivs det sånt på AP som är omöjligt att försvara helt enkelt för att det inte är sant.

Överlag sköter sig partiledningen bra, men underligheter förekommer. Petningen av Thoralf Alfsson är märklig. Om det skulle vara en fråga om att han är klumpig kommunikatör så är det värt att påpeka att Kent Ekeroth, som jag i vissa sammanhang försvarat, gjorde ett utspel om att man borde ta till gummikulor mot demonstranter i Husby. Gummikulor kan döda. Och han är med på riksdagslistan. När det gäller Staffan Torssell så är jag osäker på vilka avvägningar som kan vara relevanta.

Avslutningsvis är det självklart att faktiska medlemmar i partiet har större legitimitet än anonyma nätpladdrare som vi. Även om de anonyma nätpladdrarna ibland skriver mer intressant.

/SD-trollet

Och vad är det som säger att många inte är både och? Finns absolut ingen motsättning.
2014-03-03, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jasså, jag kan säga att när jag tippade över mot SD så visste jag knappt vad partiledaren hette, det var istället namnet på bra och balanserade forumskribenter här på flashback som var SD för mig. Kan det vara så att medias näthatsdebatt har gjort att partiet varit tvunget att hålla en avvisande hållning till nätkulturen och nätaktivister?

Att säga att det endast är medlemmarna som är ryggraden är ju rätt trångsynt får man säga.

Men det är ju det som är poängen - på grund av nätaktivsterna, folkrörelsen så är man inte tvungen att göra någonting alls - man är opinionsmässigt immuniserad mot en evigt fientlig media.

Media framställer SD som rasister, fascister, kvinnohatare och bonnlurkar. Nätrörelsen skapar en välinformerad motbild som sedan sprids vidare IRL. Det är varje partis drömsits, att ha en genuin folkrörelse i ryggen. Men en gräsrotsrörelse måste respekteras, det måste finnas lyhördhet.

För annars kommer de där bra och balanserade forumskribenterna du refererar till inte tala väl om SD längre.
2014-03-03, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Och vad är det som säger att många inte är både och? Finns absolut ingen motsättning.

Många är både och. Men skriver du anonymt på Flashback så är det i egenskap av anonym nätdebattör i första hand. Det är en annan femma om man skriver under sitt riktiga namn, som Z.Z eller Joakim Larsson.

/SD-trollet
2014-03-03, 17:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men det är ju det som är poängen - på grund av nätaktivsterna, folkrörelsen så är man inte tvungen att göra någonting alls - man är opinionsmässigt immuniserad mot en evigt fientlig media.

Media framställer SD som rasister, fascister, kvinnohatare och bonnlurkar. Nätrörelsen skapar en välinformerad motbild som sedan sprids vidare IRL. Det är varje partis drömsits, att ha en genuin folkrörelse i ryggen. Men en gräsrotsrörelse måste respekteras, det måste finnas lyhördhet.

För annars kommer de där bra och balanserade forumskribenterna du refererar till inte tala väl om SD längre.
Det är viktigt att inse att SD's framgångar är en effekt av en djupgående politisk omsvängning i samhället, inte dess orsak.
2014-03-03, 17:49
Medlem
Citat:
Karlsson och Bieler syns och hörs tillräckligt för att vara en del av motorn, men i övrigt är jag böjd att hålla med. Jag läste en krönika av Dagerlind häromdagen, och även om där var mycket jag inte håller med om är det ändå befriande att det finns en eller annan jävel som klarar att föra ett resonemang. Det är sannerligen inga självklarheter.

/SD-trollet

Kul att se dig posta, Charlie.

Att jag inkluderade Karlsson beror på att jag fått för mig - med rätt eller orätt - att han är drivande i flera av de tendenser jag menar lägger hämsko på SD:s tillväxt. Dels sönderideologiserandet av det folkhemstrevna, holistiska begreppet nationalism till ett krystat och splittrande prat om "kulturell entitet". Det retar mig särskilt när det finns SD-lojalister här på Flashback som inte ens vet vad en nationalstat är i en europeisk kontext. Och att även det svenska folket händelsevis råkar vara byggt på släktskap och är en alldeles normal etnicitet.

Sedan det vi pratar om här: en ganska otacksam och illojal tendens att söndra den där yviga folkrörelsen vi diskuterar genom att kasta ur sig epitet om rasism, högerextremism och fascism på "ideologiska avvikare". Detta är Z.Z. än mer konsekvent skyldig till, men även Karlsson har t ex kallat Fria Tider "neofascistiskt". Ren arnstadism, alltså.

Det verkar alltså finnas en grupp inom SD som gärna hade varit utan både Avpixlat och Fria Tider, samtidigt som de aldrig kommit in i riksdagen om det inte varit för liknande sajters trägna underminerande av det åsiktsmonopol som mobbat SD i alla år.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är viktigt att inse att SD's framgångar är en effekt av en djupgående politisk omsvängning i samhället, inte dess orsak.

Precis.
2014-03-03, 18:15
Medlem
Citat:
Kul att se dig posta, Charlie.

Att jag inkluderade Karlsson beror på att jag fått för mig - med rätt eller orätt - att han är drivande i flera av de tendenser jag menar lägger hämsko på SD:s tillväxt. Dels sönderideologiserandet av det folkhemstrevna, holistiska begreppet nationalism till ett krystat och splittrande prat om "kulturell entitet". Det retar mig särskilt när det finns SD-lojalister här på Flashback som inte ens vet vad en nationalstat är i en europeisk kontext. Och att även det svenska folket händelsevis råkar vara byggt på släktskap och är en alldeles normal etnicitet.

Hmm ... Själv tycker jag Mattias Karlsson är alldeles lysande i rollen som inofficiell chefsideolog. Jag ska försöka komma ihåg att personkryssa honom.

Citat:
Sedan det vi pratar om här: en ganska otacksam och illojal tendens att söndra den där yviga folkrörelsen vi diskuterar genom att kasta ur sig epitet om rasism, högerextremism och fascism på "ideologiska avvikare". Detta är Z.Z. än mer konsekvent skyldig till, men även Karlsson har t ex kallat Fria Tider "neofascistiskt". Ren arnstadism, alltså.

Det verkar alltså finnas en grupp inom SD som gärna hade varit utan både Avpixlat och Fria Tider, samtidigt som de aldrig kommit in i riksdagen om det inte varit för liknande sajters trägna underminerande av det åsiktsmonopol som mobbat SD i alla år.

Väldigt mycket av det som skrivs på Avpixlat och Fria Tider stämmer och behöver belysas. Det råder ingen tvekan om att de haft en mycket tung roll som opinionsbildare och att de höjer kunskapsnivån något hos sina läsare. Samtidigt ska man inte vara naiv när det gäller nämnda sajter. De är aggressiva, hårt vinklade och ibland ljuger de. Det finns Sverigedemokrater som reagerar på detta och känner sig obekväma, vilket inte är märkligt. Jag skulle dock inte kalla Fria Tider för nyfascister eftersom det är ett tramsbegrepp. Granskar man kriterierna för nyfascism så ser man snabbt att de inte har särskilt mycket med riktig fascism att göra.

/SD-trollet
2014-03-03, 19:13
Medlem
Citat:
Hmm ... Själv tycker jag Mattias Karlsson är alldeles lysande i rollen som inofficiell chefsideolog. Jag ska försöka komma ihåg att personkryssa honom.

Väldigt mycket av det som skrivs på Avpixlat och Fria Tider stämmer och behöver belysas. Det råder ingen tvekan om att de haft en mycket tung roll som opinionsbildare och att de höjer kunskapsnivån något hos sina läsare. Samtidigt ska man inte vara naiv när det gäller nämnda sajter. De är aggressiva, hårt vinklade och ibland ljuger de. Det finns Sverigedemokrater som reagerar på detta och känner sig obekväma, vilket inte är märkligt. Jag skulle dock inte kalla Fria Tider för nyfascister eftersom det är ett tramsbegrepp. Granskar man kriterierna för nyfascism så ser man snabbt att de inte har särskilt mycket med riktig fascism att göra.
/SD-trollet

Jag är ingen vän av tonen på Avpixlat, men nog borde väl SD inse att utan Avpixlat är det tveksamt om SD har kommit så långt som de gjort. Det är som om Centern skulle försöka avskärma sig från bönderna. Vinklade ja, men ljuger de verkligen? Dessutom har de genererat de enda skribenter (Torsell och Dagerlind) av någon intellektuell kapacitet som SD har (de inne i partiet är inte i närheten, utom möjligen i några välformulerade debattartiklar).
Senast redigerad av Fnysington 2014-03-03 kl. 19:17.
2014-03-03, 19:28
Medlem
Nu vill alla Allianspartier satsa på försvaret. Galna galna dumma människor!!! Först avvecklar man försvaret sedan när försvarsministern avgår i protest mot ytterligare nerdragningar tillsätter man nickedocka och sedan en till. ÖB deklarerar att man inte kan försvara Sverige med de medel man tilldelats. Sverige ligger öppet. Därefter ska han "sjukskriva" sig för "utbrändhet" i två månader. Finns inga hot mot Sverige.

Nu däremot ska det satsas på försvaret... förbannade historielösa, slötänkta, anings och ansvarslösa jävla as.

Jag hoppas att SD gör en poäng av det här, vindflöjepolitiken från 7-klövern. SD är det enda parti som varit emot avveckling av värnplikt och alla nerdragningar. Se till att få ut det budskapet. SD ÄGER även den här frågan.

Ska vi rusta upp nu då, införa allmänvärnplikt. Ge alla aggressiva MENA-muslimer utan impulskontroll en gedigen utbildning i strategi, strid och krigsföring. Fy katten vad surrealistiskt!
2014-03-03, 19:29
Medlem
Citat:
Jag är ingen vän av tonen på Avpixlat, men nog borde väl SD inse att utan Avpixlat är det tveksamt om SD har kommit så långt som de gjort. Det är som om Centern skulle försöka avskärma sig från bönderna. Vinklade ja, men ljuger de verkligen? Dessutom har de genererat de enda skribenter (Torsell och Dagerlind) av någon intellektuell kapacitet som SD har (de inne i partiet är inte i närheten, utom möjligen i några välformulerade debattartiklar).

Rena lögner förekommer stundtals, men inte regelmässigt. Det har varit allvarligt eftersom det gällt smutskastning av meningsmotståndare. Samtidigt är det uppenbart att nätet varit avgörande för att slå hål på lögner som brett ut sig i offentlig svensk debatt. Se till exemplet på debaclet med OECD-rapporten, där media helt sonika ljög om innehållet. SD och dess framgångar är helt klart sammanlänkat med sajter som Avpixlat. Men att försöka avgöra om sajten är bra eller dålig är tröstlöst, eftersom den ogenerat är båda sakerna samtidigt.

Torssell är bra och Dagerlind kan också vara det, om man bortser från enstaka haverier. Jag tycker dock att Kent Ekeroth eller Mattias Karlsson håller samma nivå rent intellektuellt.

/SD-trollet
2014-03-03, 19:39
Medlem
Citat:
Rena lögner förekommer stundtals, men inte regelmässigt. Det har varit allvarligt eftersom det gällt smutskastning av meningsmotståndare. Samtidigt är det uppenbart att nätet varit avgörande för att slå hål på lögner som brett ut sig i offentlig svensk debatt. Se till exemplet på debaclet med OECD-rapporten, där media helt sonika ljög om innehållet. SD och dess framgångar är helt klart sammanlänkat med sajter som Avpixlat. Men att försöka avgöra om sajten är bra eller dålig är tröstlöst, eftersom den ogenerat är båda sakerna samtidigt.

Torssell är bra och Dagerlind kan också vara det, om man bortser från enstaka haverier. Jag tycker dock att Kent Ekeroth eller Mattias Karlsson håller samma nivå rent intellektuellt.

/SD-trollet

Ja men det är i så fall alldeles för sällan de levererar. Ofta är det Avpixlat som för strider som SD borde föra själva, om de hade haft debattörer av klass. Kan du ge något exempel där de nämnda alsterna har ljugit medvetet? Det är väl snarare oftare SDare ljuger om sina tidigare göranden och låtanden?
2014-03-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ja men det är i så fall alldeles för sällan de levererar. Ofta är det Avpixlat som för strider som SD borde föra själva, om de hade haft debattörer av klass. Kan du ge något exempel där de nämnda alsterna har ljugit medvetet? Det är väl snarare oftare SDare ljuger om sina tidigare göranden och låtanden?

Jag tycker inte det verkar vanligt att Sverigedemokratiska politiker ljuger. Om man bortser från skandaler där de förnekar saker de gjort så är det sällan jag hör företrädare komma med sakfel eller oärligheter i debatter. Meningsmotståndarna ljuger däremot nästan regelmässigt.

Avpixlat har ljugit vid ett par tillfällen om vad Expressens chefredaktör Thomas Mattsson skrivit i sin blogg (detta var innan samarbetet med Researchgruppen, för övrigt). Mattsson påstods bortse från att det är muslimer som trakasserar judar i Malmö men detta var omnämnt i hans inlägg. Mattsson har även påståtts hota med att hänga ut poliser som skriver politiskt inkorrekt på sociala medier med namn och bild, men det stämde inte heller. Vad Mattsson skrev var att det var en svår avvägning, och att han i det här fallet valt att inte göra det. Han bad även om synpunkter från läsarna.

Jag tror att många Sverigedemokrater är tacksamma för Avpixlats opinionsbildning, men att de samtidigt inser att i längden så behövs det något som inte är så svajigt.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2014-03-03 kl. 20:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in