Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieLindh
Karlsson och Bieler syns och hörs tillräckligt för att vara en del av motorn, men i övrigt är jag böjd att hålla med. Jag läste en krönika av Dagerlind häromdagen, och även om där var mycket jag inte håller med om är det ändå befriande att det finns en eller annan jävel som klarar att föra ett resonemang. Det är sannerligen inga självklarheter.
/SD-trollet
Kul att se dig posta, Charlie.
Att jag inkluderade Karlsson beror på att jag fått för mig - med rätt eller orätt - att han är drivande i flera av de tendenser jag menar lägger hämsko på SD:s tillväxt. Dels sönderideologiserandet av det folkhemstrevna, holistiska begreppet nationalism till ett krystat och splittrande prat om "kulturell entitet". Det retar mig särskilt när det finns SD-lojalister här på Flashback som inte ens vet vad en nationalstat är i en europeisk kontext. Och att även det svenska folket händelsevis råkar vara byggt på släktskap och är en alldeles normal etnicitet.
Sedan det vi pratar om här: en ganska otacksam och illojal tendens att söndra den där yviga folkrörelsen vi diskuterar genom att kasta ur sig epitet om rasism, högerextremism och fascism på "ideologiska avvikare". Detta är Z.Z. än mer konsekvent skyldig till, men även Karlsson har t ex kallat Fria Tider "neofascistiskt". Ren arnstadism, alltså.
Det verkar alltså finnas en grupp inom SD som gärna hade varit utan både Avpixlat och Fria Tider, samtidigt som de aldrig kommit in i riksdagen om det inte varit för liknande sajters trägna underminerande av det åsiktsmonopol som mobbat SD i alla år.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Det är viktigt att inse att SD's framgångar är en effekt av en djupgående politisk omsvängning i samhället, inte dess orsak.
Precis.