2014-03-03, 16:44
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Alfsson och Torssell är två starka kommunikatörer på nätet. Om kriteriet för att få en riksdagsplats var att vara nyttig i opinionsbildningen och faktiskt värva röster (vilket det borde vara) så skulle dessa båda ligga nära den absoluta toppen av listan, inte uteslutas från den.

I debatten kring detta i tråden om riksdagslistan så hävdar "lojalisterna", varav åtminstone en arbetar på rikskansliet, att missnöjet inte är så mycket att oroa sig över eftersom partiets "ryggrad" är dess medlemmar, inte nätaktivisterna. Det refererades också till att Hanna Wigh och Paula Bieler tar avstånd från Avpixlat, t ex.

För mig är detta helt verklighetsfrånvänt. Avpixlat, Fria Tider och alla "vi" på Flashback är oändligt mycket viktigare i opinionsbildningen än någon enskild partimedlem, med undantag av Jimmie när hans får synas i TV.

Personer som Hanna Wigh är guld värda för SD, det är helt enkelt deras hopp. Personer som Alfsson är rena motsatsen. Han förstör mer än han gör nytta. Att stryka honom är det bästa man kan göra. Varför du buntar ihop Torssell och Alfsson vet jag inte, dom har ju överhuvudtaget inget gemensamt när det kommer till deras "politiska språk".
Citera
2014-03-03, 16:51
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Alfsson och Torssell är två starka kommunikatörer på nätet. Om kriteriet för att få en riksdagsplats var att vara nyttig i opinionsbildningen och faktiskt värva röster (vilket det borde vara) så skulle dessa båda ligga nära den absoluta toppen av listan, inte uteslutas från den.

I debatten kring detta i tråden om riksdagslistan så hävdar "lojalisterna", varav åtminstone en arbetar på rikskansliet, att missnöjet inte är så mycket att oroa sig över eftersom partiets "ryggrad" är dess medlemmar, inte nätaktivisterna. Det refererades också till att Hanna Wigh och Paula Bieler tar avstånd från Avpixlat, t ex.

För mig är detta helt verklighetsfrånvänt. Avpixlat, Fria Tider och alla "vi" på Flashback är oändligt mycket viktigare i opinionsbildningen än någon enskild partimedlem, med undantag av Jimmie när hans får synas i TV.

Jasså, jag kan säga att när jag tippade över mot SD så visste jag knappt vad partiledaren hette, det var istället namnet på bra och balanserade forumskribenter här på flashback som var SD för mig. Kan det vara så att medias näthatsdebatt har gjort att partiet varit tvunget att hålla en avvisande hållning till nätkulturen och nätaktivister?

Att säga att det endast är medlemmarna som är ryggraden är ju rätt trångsynt får man säga.
Citera
2014-03-03, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Personer som Hanna Wigh är guld värda för SD, det är helt enkelt deras hopp. Personer som Alfsson är rena motsatsen. Han förstör mer än han gör nytta. Att stryka honom är det bästa man kan göra. Varför du buntar ihop Torssell och Alfsson vet jag inte, dom har ju överhuvudtaget inget gemensamt när det kommer till deras "politiska språk".

Hanna Wigh låter som en lillasyster till Cecilia Malmsten men mer politiskt korrekt, vad är bra med det? Har Alfsson leverat något elakt? Och varför är inte Torsell med på riksdagslistan men en drös med andrarangsfigurer?
Citera
2014-03-03, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r

Låt mig svara på frågan om Alfsson med att säga att jag inte kräver att Ekeroth ska petas, jag gillar att han är lite ettrig och stridslysten. Att han eller nästan alla andra i SD inte kommunicerar lika väl som Torssell utan kan upplevas som en PR-belastning gör inte att de inte har ett existensberättigande inom partiet. Vad är det för löjlig idé att låta motståndarna (som alltid kommer vara motståndare) definiera populära företrädare som belastningar?

Sedan håller jag med om att Hanna Wigh är bra att ha i en framskjuten position. Varför inte Paula Bieler också? Ett växande parti har ju den lyxen att kakan som fördelas blir större.

Men låtsas inte som att motorn för SD är Wigh, Bieler, Karlsson eller Z.Z - det är i mycket större utsträckning Ekeroth, Dagerlind, Torssell och Alfsson som genom sitt "kontroversiella" informationsspridande på ringaktade sajter som Avpixlat gör grovjobbet.

Det inte på sin plats att rynka på näsan åt den opinionsbildning som lagt grunden till den egna riksdagskarriären, tycker jag.
Citera
2014-03-03, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Jasså, jag kan säga att när jag tippade över mot SD så visste jag knappt vad partiledaren hette, det var istället namnet på bra och balanserade forumskribenter här på flashback som var SD för mig. Kan det vara så att medias näthatsdebatt har gjort att partiet varit tvunget att hålla en avvisande hållning till nätkulturen och nätaktivister?

Att säga att det endast är medlemmarna som är ryggraden är ju rätt trångsynt får man säga.

Nej, men däremot att anonyma nätaktivister eller bloggar som Avpixlat är oförutsägbara, och det är därför ohållbart för SD att inte hålla distans trots den växelverkan som förekommer. Till exempel skrivs det sånt på AP som är omöjligt att försvara helt enkelt för att det inte är sant.

Överlag sköter sig partiledningen bra, men underligheter förekommer. Petningen av Thoralf Alfsson är märklig. Om det skulle vara en fråga om att han är klumpig kommunikatör så är det värt att påpeka att Kent Ekeroth, som jag i vissa sammanhang försvarat, gjorde ett utspel om att man borde ta till gummikulor mot demonstranter i Husby. Gummikulor kan döda. Och han är med på riksdagslistan. När det gäller Staffan Torssell så är jag osäker på vilka avvägningar som kan vara relevanta.

Avslutningsvis är det självklart att faktiska medlemmar i partiet har större legitimitet än anonyma nätpladdrare som vi. Även om de anonyma nätpladdrarna ibland skriver mer intressant.

/SD-trollet
Citera
2014-03-03, 18:19
Medlem
-Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Den enda anledningen till att ni är emot listan är att ni inte känner till personerna. Personerna på listan har en lång och trogen tjänst som SVERIGEDEMOKRATER. De är öppna med sitt engagemang och ger ett bra ansikte utåt. Det som gjort att SD gjort denna lista är pga. Petzäll, Almqvist och Rullstolskillen. Precis när SD fick igång sitt arbete i riksdagen kom Järnrörsskandalen. När den lagt sig kom rullstolkillen. Och innan dess hade Petzäll förstört sitt och många närståendes liv. Partiet vill ha en samlad riksdagstrupp som inte förstör för partiet. Det är Sverigedemokraternas politik som skall lyftas fram, inte personliga agendor.

Hur förklarar du då att Ekerjuden fortfarande finns med på listan?
Citera
2014-03-03, 19:08
Medlem
Valberedningar har till uppgift att bland de medlemmarna i ett parti plocka fram och föreslå personer som kan vara lämpliga till olika funktioner. Det finns en rad faktorer som då ska vägas samman:

hur väl personernas åsikter stämmer med partiets

hur bra personerna är på att föra fram politiken

hur väl de har kunnat samarbeta i sitt tidigare arbete i partiet, hur pass bra de utfört sina uppdrag etc

hur bra kunskap de har om ett område eller vilken kapacitet de har att lära sig ett nytt område

vilket förtroende kandidaterna har hos sina partikamrater

kön, ålder, yrken och geografisk hemort ska balanseras i den grupp som ska föreslås. En i och för sig lämplig kandidat från ett valdistrikt kan falla på att distriktet redan har en lika lämplig kandidat på listan

Det är en svår konst att göra upp en lista. Valberedningen lyssnar runt i partiet för att få reda på hur opinionen är kring kandidaterna. Men valberedningen vet inte allt eftersom de sällan har varit med i alla grupper varur kandidaterna hämtas.

Själv har jag kunnat konstatera att en del framgångsrika politiker som gjort sig ett namn utåt i media enligt min mening inte alls har fungerat i det interna samarbetet. Och det är meningen att valberedningen ska fånga upp sådant och därför kan dess förslag ibland verka märkliga för den som inte är så insatt, men förklarliga för den som har sett något av det inre spelet.

Jag är inte alls insatt i hur SD:s kandidater fungerar så jag kan egentligen inte ha några synpunkter på deras valberednings förslag. Med detta sagt är jag ändå förvånad över att Thoralf Alfsson och Stefan Thorsell inte återfinns i förslaget. Jag har följt Alfssons blogg och Thorsells krönikor och tycker att de är alldeles ovanligt kompetenta båda två.

Sen ska man minnas att valberedningens förslag bara är just ett förslag. Rimligen kan man nominera andra kandidater och om man får tillräckligt stort stöd för dem får de plats på listan.
Citera
2014-03-03, 21:35
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
...
Det är en svår konst att göra upp en lista. Valberedningen lyssnar runt i partiet för att få reda på hur opinionen är kring kandidaterna. Men valberedningen vet inte allt eftersom de sällan har varit med i alla grupper varur kandidaterna hämtas.
...

...men den här valberedningen har gjort det ganska lätt för sig genom att i hög grad nominera sig själva till riksdagslistan. Skrämmande! Någon j-vla ordning borde det väl ändå vara även i ett parti som SD?
Citera
2014-03-03, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
...men den här valberedningen har gjort det ganska lätt för sig genom att i hög grad nominera sig själva till riksdagslistan. Skrämmande! Någon j-vla ordning borde det väl ändå vara även i ett parti som SD?

Absolut. Det tillhör verkligen inte god svensk föreningssed att en valberedning nominerar sig själva. Valberedningen är tänkt att vara fristående och helt oberoende av några egna intressen. Eller några hänsynstaganden till andra personers intressen heller. De ska sätta ihop en lista över de lämpligaste kandidaterna, punkt slut.

Möjligen - om man sträcker sig väldigt långt i en förstående attityd - så brukar valberedningen ofta bestå av folk som lämnat sin verksamma tid i föreningen eller partiet. Och SD som nytt parti har inte så gott om sådana personer.

Valberedningen förutsätts också ha en god personkännedom i alla delar av partiet. Även här har SD det svårare än andra eftersom partiet inte har varit representerade i någon större omfattning särskilt länge, så man har inte kunnat bygga upp någon större personkännedom.

Eftersom man har haft så stora problem med sina ledamöter i riksdagen (3 av 20 har fått lämna under uppseendeväckande former) vill man troligen nu ta så små risker som möjligt, och nominerar därför personer som man själv känner.
Citera
2014-03-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
och nominerar därför personer som man själv känner.

"nominerar personer man vet man kan styra"

Vilket egentligen innebär att om man befinner sig på den listan ska man känna sig som en åsiktslös, slät docka. För det är exakt vad Fantastiska Fyran vill ha.
Citera
2014-03-03, 21:55
Medlem
Visst, det är inte optimalt att några från valberedningen själva nominerades. Men man måste ha i åtanke att tillgången på "slipade" politiker fortfarande är relativt begränsat inom SD. Man har valt att släppa fram några nya förmågor, framförallt kvinnor. Det tycker jag är bra, SD behöver visa upp kvinnor för att dra till sig fler.

SDs riksdagsgrupp har under mandatperioden varit en sammansatt grupp som varit eniga och jobbat professionellt på alla sett och vis. Tanken är förmodligen att den snart mycket större riksdagsgruppen ska kunna fortsätta ett enigt arbete för Sverige. Det är då viktigt att det inte finns folk i gruppen med egna agendor och liknande.
Citera
2014-03-03, 22:13
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktoranden
Visst, det är inte optimalt att några från valberedningen själva nominerades. Men man måste ha i åtanke att tillgången på "slipade" politiker fortfarande är relativt begränsat inom SD. Man har valt att släppa fram några nya förmågor, framförallt kvinnor. Det tycker jag är bra, SD behöver visa upp kvinnor för att dra till sig fler.

SDs riksdagsgrupp har under mandatperioden varit en sammansatt grupp som varit eniga och jobbat professionellt på alla sett och vis. Tanken är förmodligen att den snart mycket större riksdagsgruppen ska kunna fortsätta ett enigt arbete för Sverige. Det är då viktigt att det inte finns folk i gruppen med egna agendor och liknande.

Släppa fram kvinnor...Du är alltså för kvotering m a p kön? Är det några andra grupper som du tycker ska kvoteras in på listan? Baserat på Religion? Region? Etnicitet? Handikapp?

Det är väl för övrigt alldeles självklart att det måste kunna finnas en handfull tongivande kommunalpolitiker, tjänstemän eller andra som av någon anledning inte kommer att vara aktuella för riksdagslistan, som kan utgöra en fullvärdig valberedning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in